تبریز- روز شنبه در محله نگین پارک تبریز شاهد ریزش زمین بودیم که بنابه گفته کارشناسان ارتباطی با پدیده فرونشست زمین ندارد و ناشی از ترکیدگی لوله‌های آب بوده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: روز شنبه در محله نگین پارک تبریز شاهد نشست زمین و ترک خوردگی‌هایی در سطح خیابان بودیم و برخی آن را ناشی از فرو نشست زمین عنوان کردند که برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ کارشناسان امر رفتیم.

نشست زمین در خیابان برق نگین پارک تبریز ارتباطی با پدیده فرونشست ندارد

یکی از اساتید دانشگاه تبریز در خصوص این واقعه اظهار کرد: نشست زمین در خیابان برق نگین پارک تبریز ارتباطی با پدیده فرونشست ندارد و علت آن ریزش دیوار گودبرداری است که احتمالاً با ترکیدگی لوله‌های آب و یا نفوذ سیلاب همراه شده و دامنه آن به خیابان مجاور گسترش یافته است.

قدرت برزگری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بخاطر وجود لایه‌های مارنی و خاک‌های دستی ناهمگن و نامتراکم ناشی از پرشدگی مناطق پست در زمان تسطیح این مناطق، توجه به مسائل زمین شناسی مهندسی و ژئوتکنیک به‌ویژه در گودبرداری‌ها و اجرای پروژه‌های عمرانی بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه اخیرأ برای بسیاری از مخاطرات زمین شناسی و جابجایی زمین به غلط از واژه فرونشست استفاده می‌شود اما پدیده فرونشست تعریف مشخصی دارد و مهم‌ترین دلیل آن در کشور ما خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی است.

برزگری یادآور شد: شهر تبریز هم مانند بسیاری از شهرهای دیگر، از این مخاطره طبیعی در امان نیست و در سال‌های اخیر آثار آن به شکل نشست و ترک خوردگی سازه‌ها و در برخی موارد به شکل فروچاله گزارش شده است چراکه مناطق دشتی و غرب تبریز بیشتر مستعد این پدیده هستند.

وی اضافه کرد: اثرات این پدیده با گذشت زمان به‌صورت فروچاله خود را نشان می‌دهد که بدلیل وقوع آنی به مراتب خطرناک‌تر است.

این دانشیار گروه علوم زمین دانشگاه تبریز گفت: از اقدامات اساسی برای مقابله با این پدیده، تأمین اعتبار و انجام مطالعات راهبردی و شناسایی مناطق آسیب پذیر در سطح استان است و صرفاً بعد از انجام مطالعات پایه می‌توان در خصوص راهکارهای مناسب کنترل فرونشست برای هر منطقه اظهار نظر کرد.

محل حادثه تخلیه شد

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یک تبریز نیز طی سخنانی در این خصوص خاطرنشان کرد: عدم توجه مالک ساختمان در دست احداث به سه مورد اخطار از سوی شهرداری منطقه یک در خصوص رعایت اصول فنی در گودبرداری و پایدارسازی مؤثر، موجب ریزش محل گودبرداری شده است.

کامبیز فتحی افزود: بارش‌های اخیر و ترکیدگی لوله آب شرب دو دلیل اصلی رانش زمین در کوچه برق نگین‌پارک است.

وی تاکید کرد: با حضور عوامل شهرداری منطقه یک و سازمان آتش‌نشانی نسبت به تخلیه محله اقدام شده است.

وی اضافه کرد: مطابق اخطاریه جدید شهرداری منطقه یک، مقرر شده است از فردا به صورت جدی پایدارسازی مؤثر انجام گرفته و کلیه خسارات به اموال دولتی و مردم توسط مالک پرداخت شود.

فتحی یادآور شد: پیش از این در محل این ساختمان توقف عملیات داده بود که با توجه به احساس خطر و شکایت همسایگان مجدداً مجوز خاکبرداری صادر شده بود.