ساری- مازندران دارای استعدادها و ظرفیت‌های فراوانی است و این هنرمندان بی نام و نشان برای رساندن پیام و هنر خود نیازمند توجه هستند.

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها: استان مازندران غنی‌ترین منابع انسانی را در اختیار دارد و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌نظیر نیازمند نگاه متولیان امر و برنامه ریزان است.

هرساله بخش قابل توجهی از منابع و استعدادهای استان مازندران به دلیل بی مهری و کم توجهی روانه پایتخت و دیگر استان‌ها می‌شود و با نام دیگر استان‌ها بر تارک ایران اسلامی می‌درخشند و دست مازندران از این سرمایه‌ها کوتاه مانده است.

فرصت سوزی در مازندران در بخش‌های مختلف وجود دارد و مختص یک حوزه نیست. هم حوزه‌های اقتصادی و تولیدی را در بر می‌گیرد و هم حوزه‌های فرهنگی و هنری. از سال گذشته برپایی جشنواره‌های فرهنگی و هنری برای شناسایی استعدادهای ناشناخته و نهان در مازندران به فراخوان گذاشته شد و در قالب این جشنواره‌ها بیش از دو هزار نفر در رشته‌های گوناگون استعدادهای خود را به نمایش گذاشتند و از میان آن ۳۰ نفر به عنوان برگزیده به مرحله پایانی راه یافتند.

دوبله با یک گوشی ساده و در کمد خانه

مریم مهدیانی یکی از استعدادهای ناشناخته مازندرانی است که به تازگی به هنر دوبله معرفی شده است و کار خود را با یک گوشی ساده و در کمد شروع کرده است، خود را ۱۹ ساله و اهل شهرستان ساری معرفی کرد و گفت: دو سالی است که به صورت مجازی در کار دوبله با گروه‌های مختلف در استان و تهران همکاری می‌کنم با آنکه تاکنون در کلاس آموزشی این رشته شرکت نکرده‌ام.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه چرا به سمت هنر دوبله کشیده شده‌اید، افزود: در یک برنامه‌ای کار دوبله ساده انجام دادم و از این طریق به استعداد خود پی بردم و به این رشته علاقه مند شدم و تمامی کارهای دوبله را با یک گوشی ساده و درکمد انجام می‌دهم.

وی که دو سالی است که دیپلم گرفته اما به دانشگاه نرفته است، با بیان اینکه هنوز جذب بازار کار هنر دوبله نشده است، به مشکلات فراروی این هنر اشاره کرد و گفت: داشتن استودیو و میکروفون مناسب از جمله نیازهای این هنر است و اگر استادیوم مناسب تهیه شود می‌توانم کار را گسترش دهم.

این هنرمند ادامه داد: هنوز استادان این رشته را برای آموزش در منطقه پیدا نکرده‌ام و دسترسی ندارم.

دو هزار و۳۵۴ استعداد فرهنگی و هنری در مازندران شناسایی شد و در مرحله ابتدایی و مقدماتی هیئت ۱۵۲ اثر رأی مرحله نهایی انتخاب و در پایان ۳۰ نفر به عنوان برگزیدگان رشته‌های مختلف معرفی شدند.

علاقه به نقالی با شاهنامه فردوسی

سیده ترلان نادری برگزیده بخش نقالی اولین جشنواره استعدادیابی کاتی در مازندران که حدود چهار سال در بخش نقالی در شهرستان نکا فعالیت دارد، از علاقه خود به شاهنامه و نقالی گفت و ادامه داد: در سفر به مشهد مقدس مادرم کتاب شاهنامه را خرید و هر شب یکی از قصه‌های آن را تعریف می‌کرد.

این هنرمند نوجوان ۱۱ ساله که در پایه پنجم تحصیل می‌کند، ادامه داد: وقتی مدرسه علاقه من را به شاهنامه دید من را به مربی تئاتر و استاد نقالی معرفی کرد.

وی که از کلاس دوم تا کنون در رشته نقالی فعالیت دارد، با بیان اینکه در کنار درس به هنر نقالی می‌پردازم، گفت: دیگر دانش آموزان علاقمند را برای آموزش معرفی کنم.

به رغم آنکه جشنواره‌های فرهنگی و هنری منجر به بروز و شناسایی استعدادهای جدیدی می‌شود، حمایت از این افراد و نخبگان شناسایی شده ضرورتی اجتناب ناپذیر است تا از کوچ این منابع غنی انسانی به دیگر مناطق جلوگیری کند.

حسین جوادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اظهار اینکه استعدادهای فراوانی در مازندران وجود دارد، به برپایی جشنواره‌های مختلف از جمله نوجوان مازنی، کاتی و غیره اشاره کرد و گفت: اگر ۱۰ جشنواره دیگر نیز در استان برگزار شود مازندران قابلیت آن را دارد که استعدادهای جدیدی را شناسایی کند.

وی با بیان اینکه که جشنواره‌های کاتی و نوجوان مازنی می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ مجری خوب را به برنامه‌های صدا و سیما معرفی کند، خواستار بهره گیری از ظرفیت جوانان و نوجوانان شد و گفت: باید به جوانان و نوجوانان توجه بیشتری شود.

جوادی با عنوان اینکه اینکه استعدادهای جوانان و نوجوانان را باید ببینیم، گفت: جشنواره‌ها در واقع نوعی روش تربیتی را در ایجاد می‌کند و باید رویکرد و نگاه خود را به جوان و نوجوان در کشور تغییر دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه جوانان و نوجوانان نیازمند توجه هستند، افزود: جشنواره‌ها و همایش‌ها اثر فرعی و کوتاه مدت دارند و باید جریان ساز شوند و خوشبختانه جشنواره کاتی و نوجوان مازنی در حال جریان سازی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با عنوان اینکه متأسفانه کار فاخر، خوب و جریان ساز آن گونه که باید دیده و مورد توجه قرار نمی‌گیرد، گفت: باید بین آموزش و پرورش و فرهنگ و هنر به درستی آشتی برقرار کنیم و توجه بیشتری به جوانان و نوجوانان کشور شود.

استعدادهای فرهنگی و هنری مازندران در قالب اجرای صحنه‌ای (مجری‌گری)، صداپیشگی و دوبله، سرود و تواشیح، تلاوت قرآن کریم، خوشنویسی، هنرهای تجسمی (نقاشی و نگارگری)، نقالی، هنرهای نمایشی و عروسکی، آواز و خوانندگی، نوازندگی و تنظیم موسیقی، تردستی و استندآپ کمدی شناسایی و معرفی شده است.