نخستین جلسه هم اندیشی خادمان فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری به منظور تشریح دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های فرهنگی حج ۱۴۰۲ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین همایش خادمان فرهنگی با حضور ۱۳۰ نفر از روحانیون، معین و معینه‌ها روز دوشنبه ۱۵ خرداد در نمازخانه هتل بلدالطیب شهر مکه برگزار شد.

در این جلسه که حجت الاسلام والمسلمین علی پروانه مدیر جذب و سازماندهی، امور استانها و نمایندگی‌های بعثه مقام معظم رهبری حضور داشت، سیاست و دستورالعمل‌های نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برای خادمان فرهنگی تبیین و تشریح شد.

حجت الاسلام پروانه با اشاره به وظایفی که روحانیون، معین و معینه‌ها در ایام حج برعهده دارند گفت: پاسخگویی شفاف و درست به سوالات شرعی زائران یکی از مهمترین وظایفی است که باید با سعه صدر به ضیوف الرحمان ارائه شود.

وی خادمان فرهنگی را از اعمال سلایق شخصی در بیان مسائل و مطالب مرتبط با حج برحذر داشت و تاکید کرد: آنچه باید به صورت یکپارچه اعمال شود سیاست ها و دستورالعمل هایی است که از سوی بعثه مقام معظم رهبری و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ابلاغ شده است.

مدیر جذب و سازماندهی، امور استانها و نمایندگی‌های بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به محدودیت هایی که برای حج از سوی کشور میزبان در نظر گرفته شده که ممکن است با خواسته‌های زائران مغایر باشد گفت: طبیعی است که زائران به واسطه انتظار طولانی که برای حضور در حج داشته‌اند، به دنبال انجام اعمال دینی خود در نقاط مختلف مسجدالحرام و نزدیک به کعبه باشند. آنها حق دارند اما از محدودیت های اعمال شده توسط میزبان بی خبر هستند. این وظیفه خادمان فرهنگی است که با سعه صدر مسائل و مشکلات را بیان و زائر را راضی نگه دارند.

وی با بیان این که رفتار و معاشرت خادمان فرهنگی باید به گونه ای باشد که الگویی برای زئران شود خاطرنشان کرد: ما مامور هستیم تکالیف و دستورالعمل هایی که در اختیارمان گذشته شده است را اعمال کنیم. بنابراین از تصمیم و اعمال سلایق شخصی خودداری کنید.

حجت الاسلام والمسلمین علی پروانه بر تشکیل شورای فرهنگی در کاروان ها تاکید کرد و گفت: برنامه های متنوع فرهنگی را برای زائران در نظر بگیرید و از امکانات محدودی که در اختیارتان قرار داده شده برای پاسخگویی به سوالات و مسائل شرعی زائران در ایام حج به ویژه روزهای حضور در مشاعر بهترین استفاده را داشته باشید.

وی به تاکیدات حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اشاره کرد و گفت: ایشان بارها بر «حسن اخلاق»، «گشاده‌رویی» و برخورد مهربان با زائران و ضیوف الرحمان تاکید کرده اند. امیدوارم خادمان فرهنگی موارد مورد تاکید نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت را به نحو احسن رعایت کنند.

جلسات خادمان فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری به منظور هماهنگی و تشریح برنامه های فرهنگی زائران حج ۱۴۰۲ روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر هفته تا پایان ایام حج برگزار خواهد شد.