شهرکرد_مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: برداشت گیلاس از باغات استان آغاز و پیش‌بینی می‌شود بیش از یک هزار تن گیلاس از باغات بارور استان برداشت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم شیرانی صبح سه‌شنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: برداشت گیلاس از باغات استان آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت یک هزار و ۶۰۰ تن گیلاس از باغات بارور گیلاس استان برداشت شود.

وی افزود: سطح زیر کشت باغات گیلاس در چهارمحال و بختیاری ۷۳۰ هکتار است که ۴۳۰ هکتار به صورت نهال و ۳۰۰ هکتار بارور است، پیش‌بینی می‌شود از سطح زیر کشت باغات بارور یک هزار و ۶۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ تن گیلاس برداشت شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: گیلاس یکی از میوه‌هایی است که به دلیل سازگاری با شرایط و اقلیم مناطق مختلف استان ارقام و ژنوتیپ‌های بومی از قدیم‌الایام در قسمت‌های مختلف استان کشت شده است.

شیرانی عنوان کرد: در حال حاضر توسعه باغات جدید با پایه‌های رویشی ارقام پُر محصول و بازارپسند احداث و برنامه‌های احیا باغات قدیمی و کم‌بازده با سرشاخه کاری در چهارمحال و بختیاری در حال اجراست.

وی تصریح کرد: بخش زیادی از این میوه گیلاس به صورت تازه‌خوری مصرف شده و درصدی هم به استان‌های اصفهان و تهران ارسال می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ هزار پیامک کوتاه هشدار هواشناس و آموزش نحوه جلوگیری از خسارت سرمازدگی بهاره به باغداران استان ارسال شد.

شیرانی اضافه کرد: امسال با مدیریت و همکاری دوجانبه سازمان جهاد کشاورزی و باغداران چهارمحال و بختیاری جهت جلوگیری از خسارت سرمازدگی بهاره باغات، سرمازدگی نسبت به سال‌های گذشته به حداقل رسید. وی بیان کرد: ارقام مورد کشت رقم‌های آزادی، سیاه تک‌دانه و سیاه مشهد است که شهرستان سامان بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده است.