به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نخستین روز از نشست آموزشی «مردمی سازی فعالیتهای قرآنی کشور» که از سوی سازمان دارالقرآن الکریم صبح امروز سه شنبه سی ام خرداد ماه به مدت سه روز در شهر مقدس قم آغاز شد، گفت: از همه تلاش و مجاهدتهایی که صورت گرفته قدردانی میکنم.
وی با اشاره به حضور افراد برجسته و شخصیتها و دلسوزان قرآنی گفت: افراد دلسوز و شخصیتهای خوبی از بهترین جمعهایی قرآنی در این فضا گرد هم آمده اند تا برای بهرهمندی همهی جامعه از نور و معارف قرآن راهیابی کنند. امید داریم با این اجتماع هم مومنانه و چارهاندیشیهای جمعی که اتفاقات مبارکی از جنسی که حق قرآن، حق مردم و مطالبه رهبر معظم انقلاب است، رقم بخورد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایشات خود گفتند گام دوم بدون تحول، شدنی نیست. که در هر مرحلهای ملزوماتی و طی این طریق مسیر و مسافت اصول و قاعدهای دارد. گام دوم که مسیر تمدن اسلامی است باید بیش از بهرهی حداقلی از قرآن، نشان از معارف و حقایق قرآنی داشته باشد. دلمان این را میخواهد که دعای ما و مجاورت با این مسجد مقدس و این شهر نورانی و مقدس مجالی برای همدلی منجر به یک اراده جمعی شود تا بدانیم چگونه به سمت تحولی در بهره مندی خود و جامعه به سمت قرآن حرکت کنیم.
ارادههای جمعی حاصل از ایمان است که میتواند اتفاق بزرگی را رقم بزند
حجتالاسلام قمی افزود: هر دستگاهی و هر جمعی باید سیاستها را مرور کنند، ولی هنگامی این نشست متفاوت و مؤثرتر میشود که به ارادههایی که به هم پیوند خورده برای تحول در سطح استضائهی ما و جامعهی ما از قرآن منجر شود. باید در خصوص اشکالات و موانعی حرف زد و چاره اندیشی کرد اما آنچه که راههای دشوار را پیمودنی میکند ارادههای مستحکم است. در حرکت جمعی و در دل جوامع، ارادههای جمعی حاصل از ایمان است که میتواند اتفاق بزرگی را رقم بزند.
وی ادامه داد: باید بدانیم ضرورت امروز جامعه علاقه مند به قرآن چیست؟ افکار سنجی ها تقریباً در همه سالها و حوادث متعدد تقریباً در لایههای باورها و علاقهی زیاد مردم به قرآن تفاوت خاصی را نشان نمیدهد. در یک ماه و نیم گذشته در آخرین افکار سنجی که با همکاری دانشگاه تهران صورت گرفت باز هم بالای نود درصد مردم الفاظ قرآن را آسمانی دانسته اند و درصد بالایی از مردم بابت کم بهره بودن از قرآن و معانی تأسف میخوردند. پدیده التزام در عمل به نماز یا حجاب یا تخصیص وقت برای قرآن، متفاوت از باور آنها ست.
اصل جهاد تبیین از دل آیات کتاب خدا باید صورت بگیرد
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: سوال این است که باور و اعتقاد بالای مردم به قرآن چطور ظهور و بروز در جامعه پیدا کند؟ طبعاً رأسالمال همان اشتیاق مردم به قرآن است، مثلاً اگر برنامه محفل توفیقی داشت به این دلیل بود که بر روی بستری از عطش و شوق جامعه به قرآن بنا شد، اگر جامعهای اشتیاقی به قرآن نداشته باشد حتی برنامهای بهتر نیز باعث جذب مردم نمیشود.
حجتالاسلام قمی بیان کرد: باید ببینم اولویت مساله امروز جامعه چیست؟ به حال حاضر در این مقطع از حرکت که رهبری با نگاه مبتکرانه مبتنی بر وحی حرفی را میزند و ما را نیز به آن سمت سوق میدهد، اولویت امروز را جهاد تبیین دانستند و این امر ضرورت امروز جامعه ماست. مساله من این نیست که سازمان دارالقرآن به مسالههای روخوانی و روانخوانی و تجوید توجهی نداشته باشد، همهی اینها مهم است اما اگر در این مقطع مساله، تبیین حق است و قرآن باید محور باشد باید همهی سرمایههای قرآنی به سمت تبیین سوگیری کنند. از قرآنیان توقع میرود پیشقراول جهاد تبیین باشند چون حقایق با نور قرآن و تبیین آیات الهی روشن میشد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: «جهاد تبیین» ضرورت امروز جامعه است و خادمان قرآن برای حل این مساله اقدام خوهند کرد. در این کمتر از دوسال رهبری بارها و بارها به جهاد تبیین کردهاند و این مسئولیت جدید جمع قرآنیها است.
وی ادامه داد: باید ببینیم که چطور به توانایی و دارایی خود وسعت بخشیم اما فارغ از برنامه ریزی و منابع و موانع باید با ژرفکاوی دقت بفهمیم مساله و اولویت امروز این نهضت و جامعه و مردم چیست و ما از منظر قرآن در کجا میتوانیم گرهای باز کنیم و سپس به سمت نحوه مدیریت و پیشبردِ این مساله پیش برویم. حق و حقیقت باید مثل روز روشن شود و تبیین به همین معنا است. نکتهی دیگر اینکه شمول و گسترهی این تبیین، همهی جامعه است، یعنی حقایق برای همه و صد درصد جامعه باید روشن شود و این کار و مسئولیت سنگینی محسوب میشود.
حجت الاسلام قمی با تاکید بر اینکه اهتمام و موانست و ارتباط با جلسه قرآنی فضا را تغییر میدهد، افزود: در این زمینه میتوانیم و چه بسا باید از مردم کمک بگیریم. اگر مردم به میدان روایت و تبیین بیایند بیشترین اثر را دارد و حتی مشکلات و موانع را برمیدارند، حتی مسائل مالی هم حل میشود. روز غدیر را ببینید وقتی مردم پای کار میایند خیالمان راحت میشود که به عشق امیرالمومنین خودشان هزینه میکنند و چه بسا همهکارهاند، وگرنه امثال سازمان تبلیغات و دیگر دستگاههای پشتیبان، بودجهای برای اختصاصی برای چنین امری ندارد.
رئیس سازمان تبلیغات با تاکید بر اینکه ما در سازمان دارالقرآنالکریم به دنبال ریاست در فضای قرآنی نبوده و نیستیم، و مهم است که هدف حاصل شود، افزود: مجهز شدن جامعه به عمق فهم و منطق و زاویه دید و نظام محاسبات قرآنی مهم است. باید یک زاویهدید توحیدی را به چشمهایش بزند. ممکن است که لازمه اش سرمایهگذاری روی دویست آیهی منتخب باشد تا در سطح جامعه مفاهیم و مضامین و تلاوت آن فراگیر شود، بخشی از توان را از تلاوتها و حفظ موضوعی را بر روی همین آیات میگذاریم و کار مفاهیم را بر روی همین آیات پیش ببریم و … تا حق و حقیقت بیشتر و بهتر و به برکت قرآن برای همه مردم روشن شود.
وی ادامه داد: بهرههای خاص قرآن برای متقین است اما قرآن برای عموم هم هدایتگر است. در جنگ احزاب مردم محصور بودند و لابد نگران، پیامبر خودش در حال کار در حفر خندق است. کسی که نگاه به ظواهر میکند سختیها و شاید ناکامیها را میبیند اما کسی مانند علی ابن ابیطالب (ع) امیدوار به نصرت الهی، گوش به فرمان پیامبر اکرمص متفاوت از آن فرد اگر که مسلح به این نظرگاه قرآنی نیست بروز میکند. واژگان و تلاوت و حتی کتابت قرآن سراسر برکت و نور است. لکن اگر این کارها انجام شد ولی نتیجه روشن شدن حقیقت نبود یعنی هنوز نتوانسته ایم رسالت قرآنی خود را به شکل درست و کامل و منجر به جهاد تبیین انجام دهیم.
جهاد واقعی باید نقشه دشمن برهم بزند و او را تضعیف کند
حجتالاسلام قمی با بیان اینکه جهاد به زحمت زیاد گفته نمیشود، ادامه داد: جهاد به زحمت زیاد گفته نمیشود بلکه جهاد واقعی نقشه دشمن را خنثی یا تضعیف میکند. امروز دشمن واضحاً میخواهد جامعه را ناامید کند، در حالیکه در بیانیهی گام دوم رهبری ریشهای ترین و نخستین جهاد را امید دانستهاند. اگر امید زیاد شد ما در این جهاد موفق بودهایم. گرچه در عین حال مطالبه برای اصلاح ناظر به نقطه ضعفها هم باید رقم بخورد. جهاد یک مبارزه است و نمیشود مبارزهای نکنیم و اسم کارهای خود را جهاد نامگذاری کنیم. ما باید بتوانیم از روشهای هوشمندانه از جنس شیوههای قرآنی را دنبال کنیم تا بهره و انس با قرآن در جامعه بیشتر شود. غیر امیدآفرینی و روشنگری، یک نتیجهی این جهادِ تبیینِ قرآنی، قرآنی تر شدن جامعه است. آنچه که در این مقطع از زمان در جامعه قرآنی توقع میرود این است که ابزار، و مؤسسات، دفاتر و آزمونها را به سوی این هدف ببریم. همچنین باید ظرفیت بانوان را ارج بنهیم و حضور آنان را باز تعریف کنیم تا آرایش متناسب در این جنگ ترکیبی را به کار ببندیم.
وی افزود: ما باید برنامه ریزی، ایده پردازی و همکاری را حول محورِ روشن شدن حقیقت و جهاد تبیین قرار دهیم با این نگاه که پیشرو در جهاد تبیین، قرآنیان هستند و بقیه اقشار هم به تحرک وا داشته شوند.
حجت الاسلام قمی با بیان اینکه در تقویت قرآن و جامعه قرآنی بنای کوتاهی نسبت به وظایف نیست، افزود: اگر جهاد تبیین را دنبال کنیم میتوانیم فعالیتهای قرآنی را توسعه داده و در گسترهی وسیعتر جامعه گسترش دهیم.