کتاب «بازی، خلاقیت، شادی» توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «بازی، خلاقیت، شادی» نوشته سیدمیثم هاشم‌زاده و فاطمه آرام جان ویژه کودکان، والدین و مربیان به تازگی توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر و راهی بازار نشر شده است.

پرورش خلاقیت، رشد و تکامل همه جانبه به ویژه در کودکان از اهداف کتاب «بازی، خلاقیت، شادی» به شمار می‌رود.

در بخش بازی‌های امتیازی بازی‌هایی با عناوینی همچون شکار عنکبوتی، چسبونک آویز، گلف، گلف سه توپ، گلف مسیریاب، پرتابه، پرتابه شیب دار، پرتابه دنباله دار، یه قل دو قل، یه قل دو ضرب، یه قل من یه قل تو، ماز معرفی و آموزش داده شده است.

بازی‌های فرار عنکبوتی، مسیر عنکبوتی، نجات عنکبوتی، آینه، آینه عکس، سرچکشی، تاس محاسباتی، تاس شادی، رابط تعادلی، سر به سر، توپ رو چوب و بالابر از جمله بازی‌هایی است که در بخش بازی‌های مهارتی معرفی و آموزش داده شده است.

همچنین در بخش بازی‌های هیجانی بازی‌هایی با عناوینی همچون چهار نخ نقاشی، چهار نخ کش، چهار نخ حلقه، چهار نخ دو نخ، چهار نخ تعادلی، چهار نخ سبد، راکت پارچه‌ای، پرواز توپ‌ها و معمای گنج معرفی و آموزش داده شده است.

توصیفی، توصیفی غیرلمسی، بیست سؤالی و عکس خوانی از جمله مواردی است که در بخش بازی‌های مهارت کلامتی معرفی و آموزش داده است.

کتاب حاضر مجموعه‌ای بازی‌هایی است که می‌توان بدون نیاز به لوازم و اسباب بازی‌های گران قیمت، بدون نیاز به وسایل خاص و صرفاً با هر وسیله‌ای که در اختیار است، در محیط خانه، مهمانی‌ها، مدارس، ماشین، مسافرت و غیره انجام شود.

این کتاب شامل چهار فصل است که می‌توان به بازی‌های امتیازی، بازی‌های مهارتی، بازی‌های هیجانی، بازی‌های مهارت کلامی است که هر کدام از بازی‌ها با هدف خاصی طراحی شده اند؛ در این کتاب اهداف بازی‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و هدف اصلی، پرورش و رشد خلاقیت در افراد است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است؛

خلاقیت به معنی ایده نو، مسیر نو و نگاه متفاوت به پدیده هاست. درواقع خلاقیت، مهارت و توانایی افراد برای رسیدن به هدف شأن است که به کمک آن، راه‌هایی تازه و غیرمعمول پیدا می‌کنند؛ در نتیجه به بهره وری، هیجان و لذت بیشتر می رسند و یا می‌توانند راهکارهای بهتری ارائه بدهند. در خلاقیت نوعی برهم زدن نظم برای رسیدن به یک نظام و الگویی جدید وجود دارد.

خلاقیت یک مهارت اکتسابی و قابل یادگیری نیست و اگر بخشی از خلاقیت که ذاتی بوده و در کودکی شکل می‌گیرد را تقویت نکنیم و به آن بها ندهیم، به مرور زمان و با آموزش‌های تقلیدی و الگویی مرسوم، این توانایی دچار ضعف و رکود می‌شود. خلاقیت عجیب و غریب و مختص افراد خاص هم نیست، بلکه همه افراد، دارای این خصوصیت و توانایی هستند. کافی است این ویژگی را در افراد تقویت کرده تا سطح این توانایی ارتقا پیدا کند.

کتاب «بازی، خلاقیت، شادی» ۱۳۶ صفحه و با قیمت ۸۵ هزار تومان توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

این کتاب حاضر در حاشیه نشست خبری با موضوع «تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تابستان ۱۴۰۲» روز گذشته سه‌شنبه ۳۰ خرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور نویسندگان این کتاب و حامد علامتی مدیرعامل کانون و معاونانش رونمایی شد.