آستارا- فرماندار آستارا با تاکید بر لزوم تشدید نظارت بر بازار و کسب و کارها گفت: هوشمندسازی نظارت‌ها می‌تواند جلوی بسیاری از تخلفات را بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عنایت رضایی‌پور امروز یکشنبه در مراسم تجلیل از فعالان اصناف و بازار در آستارا، اظهار گرد: اصناف از زمان انقلاب، دفاع مقدس و پشتیبانی از جنگ، هنگام بروز حادثه‌های غیرمترقبه در صحنه حضور داشتند و اکنون با وجود بیش از ۲ هزار تحریم مدیریت بازار به واقع سخت است اما اصناف و بازاریان کار را به نحو احسن پیش می‌برند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان اصناف و اتحادیه‌ها در حوزه کنترل قیمت‌ها وظیفه سنگینی دارند، افزود: کسانی که تعهد کردند به این عرصه ورود کنند و قبول مسئولیت کردند باید دین خودشان را ادا کنند و حضور و کار و برنامه آنها می‌تواند تعیین کننده باشد.

فرماندار آستارا وظیفه اصناف در حوزه اقتصاد داخلی را بسیار مهم دانست و بیان کرد: اصناف یک رابط و میانجی بین عرصه تجارت و دولت هستند.

رضایی پور با تاکید بر لزوم تشدید نظارتها از بازار و فعالیت‌های کسب و کار اضافه کرد: با توجه به شرایط کنونی باید به سمت نظارت هوشمند پیش برویم و هوشمندسازی نظارت‌ها می‌تواند جلوی بسیاری از تخلفات را بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مسائل فرهنگی و از جمله فضاسازی مناسب در مناسبت‌های ملی و مذهبی افزود: بعضی از اقشار ممکن است با مشکل مالی روبرو باشند که انتظار می‌رود اصناف با کمک و همدلی بیشتر با مردم برخورد داشته و نگاه محبت آمیزشان در این حوزه را بدرقه راهشان کنند.

سهم ۷۰۰ نفری آستارا از اشتغال ایجاد شده در گیلان طی سال گذشته

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا نیز در این مراسم اظهار کرد: اصناف همیشه نقش مهمی در تحولات جامعه داشتند چنان که بازاریان از یاران نزدیک امام بودند و در پیروزی انقلاب نقش پررنگی داشتند همچنین در دوران جنگ بازار از ارکان تدارکات و پشتیبانی بود و در دوران شیوع ویروس کرونا نیز با وجود زیان مالی با تصمیم تعطیلی بازار همراهی کردند.

محسن آهنی با اشاره به اینکه ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی و اشتغال به حوزه صنعت و معدن اختصاص دارد، گفت: در سال گذشته ۱۶ هزار و ۴۰۰ اشتغال در استان گیلان ایجاد شده که سهم شهرستان آستارا حدود ۷۰۰ نفر بود.

وی با بیان اینکه کسبه واقعی پیش خداوند بسیار ارزش دارند، افزود: حدود ۶ هزار واحد صنفی در آستارا داریم که نزدیک به ۸ هزار نفر در آنها اشتغال دارند.

وی افزود: اصناف بخشی از وظایف دولت را در بخش صدور مجوزها برعهده گرفتند و به خوبی از پس کار برآمدند؛ ما اصناف توانمند زیادی داریم که جا دارد به آنها بها داده شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا با اشاره به حوزه نظارت بازار، اضافه کرد: ما باید به سمت نظارت هوشمند پیش برویم که در این رابطه سامانه‌هایی مانند سامانه جامع انبارها سامانه تجارت و سامانه بازرسی اشاره داشت.

آهنی با اشاره به برخی مشکلات بازاریان از جمله بحث مالیات، افزود: باید موضوع با کمک اداره امور مالیاتی رسیدگی شود.

در پایان این مراسم از ۵۰ فعال حوزه اصناف و بازار در شهرستان آستارا با تقدیم لوح سپاس و هدایایی تجلیل به عمل آمد.