کتاب «مأموریت ویژه آیت الله»، نوشته رضا طاهرخانی توسط شرکت چاپ و نشر بین الملل منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «مأموریت ویژه آیت الله»، نوشته رضا طاهرخانی به تازگی توسط شرکت چاپ و نشر بین الملل منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این کتاب، با واکاوی هزاران سند و گزارش تاریخی تلاش کرده مفاهیم بنیادین انقلاب اسلامی را در پیوند با ماهیت وجودی آیت‌الله خمینی صورت‌بندی کند و از این رو، شیوه جمع آوری اطلاعات و نگارش را بر انطباق رویدادهای یک قرن گذشته با کلام و مواضع او گذارده است.

طاهرخانی نویسنده این کتاب درباره اسناد به کار رفته برای نگارش «مأموریت ویژه آیت الله» می‌گوید وقتی بخواهید رویدادی را بر اساس اسناد روایت و ثبت کنید، معمولاً اسناد تاریخی خارجی از جذابیت و اعتبار بیشتری برخوردار است. ضمن اینکه اسناد سرویس‌های اطلاعاتی خارجی اطلاعات دقیق‌تری ارائه می‌دهد.بنابراین آن مقطعی که در کتاب مأموریت ویژه آیت‌الله بررسی و بحث شده است سرویس‌های خارجی در آن زمان بسیار فعالند از جمله سفارت انگلیس، فرانسه و خیلی کمتر اسرائیل. افرادی هم که در ایران منشأ اثر می‌شوند، آدم‌هایی هستند که با سرویس‌های خارجی مرتبط هستند. بنابراین اسنادی که ثبت و ضبط شده، اسناد خیلی دقیقی برای تاریخ‌نگاری است.

مخاطب این کتاب نسلی هستند که توصیف امام را به عنوان مؤثرترین شخصیت خاورمیانه حتی جهان را به صورت کلیشه‌ای حتی ملال‌آور و تکراری و پرتملق از زبان رسانه‌های حاکمیتی شنیدند یا تماشا کردند یا قلم‌هایی که نتوانستند شیفتگی خودشان را نسبت به امام پنهان کنند، بنابراین گاه با توصیفات و جملات شیفته‌وار این درک را از مخاطب گرفتند که دریابد شخصیت واقعی امام چگونه است؟

در معرفی این کتاب آمده است:

آیت الله خمینی با چهره‌ای لاغر که محاسنی سفید آن را کشیده‌تر می‌ساخت با بیانی متهورانه و لحنی، آرام به مدت دو ساعت با ما سخن گفت. حتی وقتی به این مطلب و تکرار آن می‌پرداخت که ایران باید خود را از شر شاه خلاص کند و نیز هنگامی که به مرگ پسرش اشاره می‌کرد نه آثار هیجان در صدایش دیده می‌شد و نه در خطوط چهره اش حرکتی ملاحظه می‌گردید وضع رفتار و قدرت تسلط و عزّت نفس او خردمندانه بود. آیت الله به جای آن که با فشار بر روی کلمات ایمان و اعتقاد خود به مخاطبش ابلاغ کند با نگاه خود چنین می‌کرد نگاهی که همواره نافذ بود؛ اما هنگامی که مطلب به جای حساس و عمده‌ای می‌رسید تیز و غیر قابل تحمل می‌شد آیت الله عزمی راسخ و کامل دارد و در صدد قبول هیچ مصالحه‌ای نیست مصمم است در مبارزه خود علیه شاه تا پایان پیش برود.

این کتاب در ۲۸۹ صفحه، قطع پالتویی، ۲۸۷ هزار تومان عرضه شده است.