بیرجند- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی از اجرای عملیات آسفالت کیپ سیل برای نخستین بار و به صورت پایلوت در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله جلال زاده پیش از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: راه‌ها و محورهای مواصلاتی یکی از بزرگترین سرمایه‌های زیر ساختی کشور محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به هزینه‌های سنگین ترمیم و بهسازی، روش‌های پیشگیرانه می‌تواند نقشی ویژه در کاهش هزینه‌های چرخه عمر و افزایش طول عمر روسازی ایفا کند.

جلال زاده با بیان اینکه در حال حاضر، با توجه به اهداف تعیین شده در سیستم مدیریت روسازی راه‌ها (PMS)، برنامه ریزی های مدیریتی و اقتصادی صورت گرفته است، اظهار کرد: در این رویکرد به اجرای آسفالت‌های حفاظتی چیپ سیل و اسلاری سیل توجه ویژه شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: در همین راستا اجرای عملیات آسفالت کیپ سیل در کریدور شریانی بیرجند - سربیشه - زاهدان برای نخستین بار و به صورت پایلوت در استان انجام شده است.

جلال زاده با بیان اینکه در اجرای این عملیات طی بررسی کارشناسی صورت گرفته در کریدور شریانی بیرجند - سربیشه - زاهدان به سه نوع عملیات اجرایی جهت بهبود وضعیت آسفالت رویه نیاز داشتیم، گفت: در این راستا در گام نخست عملیات اجرای درزگیری پلیمری به منظور پر نمودن ترک‌های موجود پیش بینی و اجرایی شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: سپس یک لایه آسفالت حفاظتی چیپ سیل به منظور عملکرد بهتر و به تعویق انداختن انتقال ترک‌ها به سطح رویه محور به عنوان یک لایه جاذب تنش انجام گرفته است.

وی بیان کرد: در ادامه هم به منظور جلوگیری از نفوذ آب به سطح لایه‌های زیرین و ممانعت از خروج سنگدانه های چیپ سیل از محور و یکنواختی سطح رویه یک لایه آسفالت حفاظتی اسلاری سیل اجرا شده است.

بنا به گفته جلال زاده، عملیات آسفالت کیپ سیل با توجه به هزینه اجرایی کمتر و در عین حال عملکرد بهتر در مقایسه با یک لایه آسفالت گرم تقویتی می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های جایگزین آسفالت‌های رایج در کشور مورد استفاده قرار گیرد.