رشت- برپایی «مهمونی ۱۰ کیلومتری»در پایتخت و ضیافت یک کیلومتری اطعام در شهرهای مختلف کشور به ویژه گیلان تنها بخش کوچکی از فرهنگ غدیریه است و باید در راستای غدیرشناسی از هنر و رسانه بهره گرفت.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: با تورقی کوتاه و گذرا به پیشینه و سبقه حیات بشری می‌توان دریافت که «خانواده» و «قبیله» جزو نخستین گروه‌های اجتماعی هستند که در آن نوعی «ریاست»، «قانون» و «حکومت» جریان دارد. رفته رفته که زمان پیش می‌رود، دولت‌ها و نظام حکومتی در سرزمین‌های گسترده، برای جمعیتی معین، با نظام‌های اداری و سازمان‌های سیاسی حکمرانی می‌کنند.

اما وقتی از حکمرانی اسلامی و الهی صحبت می‌کنیم به ناگاه یاد «غدیر» در ذهن و فکر ما متبادر می‌شود. «غدیر»؛ فرهنگ و گوهری کم نظیر در دریای معرفت اسلامی و الهی است که زمینه ساز سعادت و خوشبختی بشر است.

«غدیر» جلوه تابناک و درخشانی از خورشید عالم گیر است که دل‌ها و ذهن‌ها به احترامش ضیافت شادی و سرور برپا می‌کنند. ماجرای «غدیر» را نباید فقط یک روایت تاریخی با درون مایه انتخاب دانست و تلقی کرد، بلکه ابعاد «غدیر» گسترده‌تر از داستان (من کنت مولاه فهذا علی مولا) است، روایت «غدیر» در زمان و مکان خاص خلاصه نمی‌شود و گستردگی معانی همراه با محتوای غنی و پندآموز دارد.

«غدیر» جدا از جنبه شادی آفرینی، سرور و نشاط اجتماعی در جامعه، درس‌های مهم و نهفته زیادی از جمله تحکیم بخشی اجتماعی، آرامش و دین مداری در خود دارد.

«غدیر» و ماجرای ولایت در امتداد نبوت قرار دارد

«حجت الاسلام امیر چهری» مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر گیلان با گرامیداشت عید سعید غدیر خم، اطهار کرد: فلسفه «غدیر» ریشه در حکمت انبیا و اولیای الهی دارد و فقط نمی‌توان به ولایت پذیری امیرالمؤمنین خلاصه کرد.

وی با بیان اینکه «غدیر» و ماجرای ولایت در امتداد نبوت قرار دارد، افزود: رسالت و امامت با پشتوانه «غدیر» معنا و مفهوم پیدا می‌کند.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اهمیت و جایگاه غدیر و انعقاد عهد و پیمان و بیعت مردم در این واقعه افزود: «غدیر» از جمله داستان‌ها و وقایع تاریخی است که در تبیین آن فعل «متواتر» از سوی مردم رقم خورده است.

حجت‌الاسلام چهری با اشاره به اتحاد کم نظیر شیعه و سنی بر روی ماجرای «غدیر» بیان کرد: فرق مختلف در جامعه اسلامی روی «غدیر» اتفاق نظر دارند و فقط روی ترجمان، ساختار لغوی و معنایی ولایت اختلافات جزئی وجود دارد.

وی با بیان اینکه «غدیر» دایره المعارفی از حقایق و پندها است، افزود: واکاوی پندها، درس‌ها و حقایق «غدیر» نیاز ضروری و مبرم جامعه امروز است.

ترویج فرهنگ غدیر

چهری با تاکید بر لزوم بکارگیری از شیوه‌های نوین در انتقال مفاهیم غدیر اضافه کرد: هنر و رسانه دو بال پرواز مفاهیم «غدیر» و غدیر شناسی در جامعه امروز است.

وی با تاکید بر اینکه غدیر شناسی با هنر و رسانه اتفاق می‌افتد، افزود: از موضوع هنر و رسانه بویژه فضای مجازی در ترویج فرهنگ غدیر نباید غافل شد به تعبیر آیت الله جوادی آملی؛ معجزه پیامبر و امام در عصر حاضر باید هنر باشد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر گیلان با اشاره به اثربخشی هنر و رسانه در ابعاد مختلف بیان کرد: وقتی سرود (سلام فرمانده) توانست محبوب دل‌ها شود و قلب مردم دنیا را به تسخیر در بیاورد پس می‌توان به معجزه هنر و رسانه در ترویج فرهنگ اسلامی و الهی ایمان داشت و امیدوار بود.

حجت الاسلام چهری با بیان اینکه خدمت رسانی به مردم بزرگ‌ترین پیام «غدیر» است، گفت: دست گیری، ابراز لطف و محبت و خدمت صادقانه به یکدیگر مهم‌ترین و رساترین پیام «غدیر» است.

وی با اشاره به ضیافت‌های اطعام غدیریه در نقاط مختلف کشور و گیلان افزود: مردم با پذیرایی از یکدیگر به ضیافت غدیر می‌روند.

لزوم مردمی سازی اطعام غدیریه

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به مهمونی ۱۰ کیلومتری در تهران و ضیافت یک کیلومتری در رشت و از این قبیل برنامه‌ها بیان کرد: ائمه اطهار (ع) بویژه امام رضا علیه السلام در خصوص اطعام غدیر سفارش ویژه کردند و نسبت به مردمی سازی اطعام غدیریه و دیگر برنامه‌ها تاکید فراوان دارند.

برپایی شورانگیز و غرورآفرین اطعام

غدیریه، ضیافت اطعام و دیگر برنامه‌های حول محور «غدیر» در کشور و استان گیلان با همراهی مردم و مسئولان در حال انجام است. به نظر می‌رسد پیوست فرهنگی و رسانه‌ای فعالیت‌ها و پیام‌های درس آموز «غدیر» می‌تواند در ترویج و تبیین این فرهنگ اسلامی و الهی کمک شایان بکند و حتی می‌تواند طنین روح بخش «غدیر» در بین اقشار مختلف بویژه نسل جوان باشد.

برپایی «مهمونی ۱۰ کیلومتری» در پایتخت و ضیافت یک کیلومتری اطعام در رشت تنها مشت نمونه خروار فرهنگ ناب اطعام غدیریه در کشور و استان گیلان است که به نوعی نشان دهنده ارادت، شیفتگی و محبت مردم به ائمه اطهار (ع) بویژه حضرت علی علیه السلام و دریافت پیام مهم رسالت ولایت پذیری و غدیر است.