کتاب «تلخیص و تحقیق قاموس قرآن» اثر آیت الله سید علی اکبر قرشی و به کوشش حامد دژآباد، سیده آلاء محمدی، مرضیه باقری، طاهره صادق پور و رقیه زمردی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «تلخیص و تحقیق قاموس قرآن» اثر آیت الله سید علی اکبر قرشی و به کوشش حامد دژآباد، سیده آلاء محمدی، مرضیه باقری، طاهره صادق پور و رقیه زمردی در ۸۳۲ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

اثر پیش رو تلخیص و تحقیق کتاب سترگ «قاموس قرآن» است؛ کتابی به زبان فارسی، به قلم آیت الله سیدعلی اکبر قرشی که در زمینه مفردات قرآن، منبعی مهم و مفید شناخته می‌شود. مؤلف در این اثر که به ترتیب حروف الفبایی تنظیم شده، به اصل و ریشه و توضیحات کلمات قرآنی پرداخته و در این راه از منابع لغت و تفسیر بهره برده است.

اثر پیش رو که نوعی دایره المعارف قرآن به شمار می‌رود، با دو ویژگی به سامان رسیده است: نخست اینکه مباحث تفسیری و تقریباً هر آنچه خارج از موضوع واژه شناسی است، حذف گردیده و سعی شده صرفاً تبیین مؤلف درباره مفردات و واژه شناسی ذکر شود؛ دوم این که چون منابع مورد استفاده مؤلف بدون ارجاع و استناد بود، تلاش در پاورقی به همه منابع ارجاع دقیق داده شود.

مؤلف در مقدمه مختصر خود بر کتاب می‌نویسد: «این کتاب تنها درباره لغات قرآن نیست، بلکه گذشته از آن در نوبت خود یک کتاب تفسیر و اگر اغراق نباشد، یک دایره المعارف قرآن است. در هر ماده که تشخیص داده شده، آیاتی چند نقل و تفسیر شده است. نقل روایات، شأن نزول و اشاره به بعضی از قضایا و نقل اقوال بزرگان از آن جمله است. به احوال و قضایای انبیا از دیدگاه قرآن، نظر شده و نسبت به اقتضای حال در اکثر موارد به تفصیل سخن گفته شده است. ذیل بعضی کلمات امثال آدم، اجل، ارض، بحر، جن، عرش و… به طور مفصل بحث شده است».