کتاب «آواز ققنوس» حاوی آثار برگزیده دومین جشنواره آواز ققنوس توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «آواز ققنوس» که حاوی آثار برگزیده دومین جشنواره آواز ققنوس و فراخوان سومین دوره این رویداد ادبی با موضوع «بازآفرینی افسانه‌های بومی» است، چهارشنبه ۱۴ تیر همزمان با روز قلم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

«آواز ققنوس» مجموعه‌ای از داستان‌های کهن فارسی است که توسط پدیدآورندگان بازنویسی و بازآفرینی شده است. این گونه‌ی ادبی در اصل وسیله‌ی پیوند نسل جدید با ادب و فرهنگ گذشته ایران است.

محمد نجاری معاون مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نویسنده و پژوهش‌گر، با اشاره بر اهمیت نقش بازآفرینی و اقتباس گفت: تنها ایرانی برنده‌ی جایزه‌ی یونیسف، «عباس دوست‌قرین» سال‌ها در کانون همدان و مدت کمی نیز در کانون تهران مشغول به کار بودند.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های بسیار جذاب وی بازنویسی آثار کهن و تبدیل کردن آن‌ها به متن نمایشی است. به عنوان مثال در کتاب کلیله و دمنه داستانی وجود دارد به نام زاهد و دختر، دوست‌قرین با اقتباس این اثر کتابی نوشت به نام «دختر مش‌قلی‌خان»، این متن با اضافه کردن موارد اخلاقی و مدرن کردن متن باعث جذابیت آن برای بچه‌ها شده است و به طور توأمان ریشه‌ی ادبی غنی‌مان را زنده نگه داشته است.

نجاری گفت: کتاب «آواز ققنوس» برگرفته از کتاب‌هایی مانند مرزبان‌نامه، گلستان، شاهنامه، مثنوی و… است، توسط فاطمه شهبا، صباح سیاسی، مطهره طاهری، اسماعیل الله‌دادی، پروانه آهنگرپور، مریم کوچکی، مریم اسلامی، دنیا اسکندرزاده و صفورا سلمانیان گردآوری شده است.

این آئین با حضور مجتبی حاذق سرپرست آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری، کارشناسان و مربیان آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با ۱۴ تیر روز قلم در سالن جلسات معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری در ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «نجوای قلم» برگزار شد.