شیراز- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از شناسایی ۱۴ بیمار مبتلا به «وبا» طی سال ۱۴۰۱ در استان فارس خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس رضائیان زاده پیش از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: یکی از بیماری‌های شایع در فصل تابستان بیماری «وبا» است از این رو باید شرایط مقابله با همه‌گیری بیماری وبا در فارس فراهم شود.

رضائیان زاده متذکر شد: همه‌گیری به معنای ابتلاء طیف وسیعی از مردم فارس به بیماری نیست بلکه در علم پزشکی معنی همه‌گیری زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که گونه‌ای از بیماری در منطقه وجود نداشته باشد و یک نفر به آن بیماری مبتلا شود.

به گفته این مقام مسئول بیش از ٧۵ درصد افراد مبتلا به وبا بدون علائم بالینی بوده این در حالی است که تنها ٢٠ درصد از مبتلایان به وبا با علائم بالینی به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

رضائیان زاده تاکید کرد: طی سال گذشته ١۶ مورد ابتلاء به وبا در فارس شناسایی شده است.

او اضافه کرد: یکی دیگر از بیماری‌های شایع در فصل تابستان بیماری «تب کریمه کنگو» است و طی چهار ماهه گذشته ١۴ مورد ابتلاء در فارس ثبت شده که یک نفر از این افراد نیز فوت شده است.

وی در خصوص پشه «ائدس» نیز تاکید کرد: با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز کیت‌های تشخیصی بیماری تب زرد که از پشه ائدس منتقل می‌شود در فارس تأمین شده اما تاکنون ابتلاء به این بیماری در فارس گزارش نشده است.

او با اشاره به ورود حجاج از سرزمین وحی و لزوم بازبینی بهداشتی این افراد اضافه کرد: پایگاه سلامت حجاج در فرودگاه شیراز دایر شده و افراد در بدو ورود به کشور مورد بازبینی بهداشتی قرار می‌گیرند.