کرج- کارگاه آموزشی با موضوع آسیب‌شناسی فضای مجازی با حضور کارشناسان پلیس فتا در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کارگاه آموزشی آشنایی با تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی ظهر دوشنبه با حضور سروان اکبری مسئول دایره اجتماعی پلیس فتای فرماندهی انتظامی البرز، در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با حضور اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر برگزار شد.

سروان محمد اکبری، مسئول دایره اجتماعی پلیس فتای استان البرز در این کارگاه آموزشی به بیان آسیب‌ها و خطرات پیرامون حوزه فضای مجازی، خطرات استفاده از شبکه‌های اجتماعی و راهکارهای پیشگیری از بروز آن پرداخت.

وی در راستای آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی گفت: امروزه یکی از مهمترین سواد در عصر جدید داشتن سواد سایبری است، بنابراین اگر والدین و کاربران فضای مجازی سطح آگاهی و اطلاعات خود را در این حوزه‌ها افزایش دهند می‌توانند مانع بزرگی از سوء‌استفاده‌ها، کلاهبرداری‌ها و سودجوی‌های مجرمین سایبری هم برای خود و هم فرزندان‌شان شوند.

کارشناس پلیس فتای البرز تصریح کرد: امنیت در اینترنت را موضوعی مهم و حیاتی دانست و گفت: عدم رعایت نکات امنیتی لازم در فضای مجازی، خطرات و آسیب‌های جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

نقش اصحاب رسانه در ارتقای آموزش‌های مرتبط با فضای مجازی

وی گفت: فعالان فضای مجازی و اصحاب رسانه می‌توانند در کنار پلیس نقش مهمی در ارتقای آموزش‌های مرتبط با فضای مجازی و افزایش سطح سواد رسانه‌ای کاربران به منظور کاهش جرایم و تحقق پیشگیری از جرم در فضای مجازی داشته باشند.

اکبری عدم آگاهی کاربران را علت عمده سرقت اطلاعات شخصی دانست و افزود: عدم آگاهی کاربران موجب می‌شود بخش عظیمی از اطلاعات درون رایانه‌ها در اختیار نفوذ گران سایبری قرار گرفته و اطلاعات، نام کاربری، کلمات عبور و اطلاعات محرمانه کاربران سرقت می‌شود.

کارشناس پلیس فتای استان البرز با بیان این نکته که پلیس فتا با چهار هدف کلی در حال فعالیت است، گفت: تأمین امنیت فضای مجازی و تبادل اطلاعات، صیانت از هویت دینی، ملی و ارزش‌های انسانی جامعه در حوزه فضای مجازی، حفظ حریم شخصی و آزادی‌های مشروط در فضای مجازی و حفظ زیرساخت‌های جامع کشور در برابر حملات الکترونیکی از اهداف اصلی پلیس فتا به شمار می‌رود.

وی مباحثی را پیرامون پیشگیری از سرقت اطلاعات بانکی کاربران، روش‌ها و شیوه کلاهبرداری‌های اینترنتی و راه‌های پیشگیری از این قبیل سوءاستفاده‌های مالی و فیشینگ، هک کردن، تهدیدات خودپردازها و سامانه‌های فروش، تهدیدات شبکه‌های اجتماعی، تهدیدات موبایل، روش‌های نوین ارائه اینترنت و همچنین مطالبی حول بانکداری الکترونیک را ارائه نمود.

اکبری به اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر توصیه کرد که از فروشگاه‌های مجازی غیرمجاز خرید نکنید، اطلاعات حساب بانکی مانند کلمه عبور و رمز اینترنتی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.

وی خاطرنشان کرد: سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی بوده و همچنین کاربران گرامی می‌توانند آخرین اخبار حوادث و رویدادهای سایبری را از این سایت دریافت کنند وشماره تماس ۰۹۶۳۸۰ به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر استان است.