سوادکوه- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: جشنواره شعر تبری «نوج» رویداد هویت ساز برای تقویت فرهنگ بومی و محلی است.

به گزارش خبرنگار مهر، احسان آهنگر صبح یکشنبه در مراسم رونمایی از پوستر ششمین جشنواره استانی شعر تبری نوج در سوادکوه، یکی از مؤلفه‌های هویت ساز را تقویت هویت بومی و محلی برشمرد و گفت: رسالت و برنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد تقویت هویت بومی و محلی است و گویش محلی یکی از مصادیق این مهم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران با بیان اینکه جشنواره شعر تبری نوچ نه صرفاً یک جشنواره بلکه یک رویداد هویت ساز است، افزود: اگر به جشنواره با این نگاه کار شود، نقش ارزنده‌ای در جهت تقویت هویت بومی و محلی خواهد داشت.

وی با اشاره به تهاجم فرهنگی غرب و ایجاد چالش برای نسل جدید در حوزه فرهنگ و هویت، ترویج فرهنگ بومی و محلی با همه ابزارهای در دست را رسالت مسئولان عرصه فرهنگ و هنر عنوان کرد و گفت: این مهم نیازمند برنامه ریزی مدون برای انجام کار ماندگار است.

آهنگر با بیان اینکه شعر رسانه‌ای برای انتقال مفاهیم و معجزه عالم خلقت است، دو عامل ماندگاری نهضت عاشورا را حضور مردم و استفاده از ابزار هنر در روایت عاشورا برشمرد و با اشاره به سخن رهبری گفت: اگر بخواهیم کاری قابلیت ماندگاری داشته باشد باید در قالب هنر آورده شود.

این مسئول با اشاره به اثرگذاری شعر، گفت: این اثرگذاری برای شعر مسئولیت و تعهد می‌آورد و از این‌رو، شعر باید در خدمت جریان حق، ارزش‌های والای انسانی و اخلاقی قرار گیرد و شعری که چنین ویژگی ای داشته باشد هویت ساز خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بر ضرورت توجه سیاست گذاران جشنواره شعر تبری نوج به هویت سازی تأکید کرد و گفت: اگر در این رویداد به معنا و محتوای غنی از ارزش‌های اخلاقی، انسانی و انقلابی توجه شود، این جشنواره به تمام معنا به یک رویداد هویت ساز برای مازندران تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به تلاش و ضرورت بسترسازی برای نقش آفرینی مردم، بر اهمیت مردمی شدن فرهنگ اشاره کرد و گفت: حضور در صحنه مردم، لازمه تمدن نوین اسلامی است.

جابر خانلری، دبیر اجرایی جشنواره شعر تبری نوج انتقال فرهنگ را در گرو سه دسته سخنوران، نویسندگان و شاعران دانست و گفت: روزی ک جشنواره آغاز به کار کرد حتی در سطح استان مخاطب نداشته است اما در دوره قبلی شاعرانی از دیگر استان‌ها هم داشته ایم و این مهم بیانگر آن است که زبان تبری به لطف جشنواره در حال رشد است.