رشت- سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از راهیابی شهرستان فومن به مرحله نهایی هشتمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا علی پناه امروز دوشنبه در گفتگو با رسانه‌ها اظهار کرد: طبق اعلام معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فومن به مرحله نهایی هشتمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران راه یافته است.

وی هدف از هشتمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران را توسعه عدالت فرهنگی و ترویج کتابخوانی عنوان کرد و افزود: این دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در حالی به مرحله داوری رسیده که ۱۰۵ شهر از نقاط مختلف کشور، شرکت کرده‌اند.

علی پناه ادامه داد: ۱۲ شهر به مرحله پایانی داوری رسیده‌اند تا با تدارک بازدیدهای میدانی و سنجش توان شهرها در اجرای ایده‌های ارائه شده، به عنوان پایتخت کتاب انتخاب شوند.

وی اضافه کرد: پایتخت کتاب ایران یک رویداد ملی در راستای ترویج کتابخوانی است که به کارنامه و برنامه شهرهایی می‌پردازد که ضمن برخورداری از پیشینه‌های درخشان فرهنگی و اهتمام به تقویت زمینه‌های توجه به کتاب، نسبت به ارائه برنامه‌های خلاقانه و اثرگذار برای رونق کتابخوانی اقدام نموده‌اند.

علی پناه اضافه کرد: با همیاری همه دستگاه‌ها و سازمان‌های استان به ویژه نهادهای فرهنگی و نیز اهتمام جریان‌های مردمی فعال در حوزه کتاب و کتاب خوانی، بنگاه‌های اقتصادی حامی کتاب و اشخاص حقیقی و حقوقی، شهرستان فومن استان گیلان به عنوان پایتخت ایران در هشتمین دوره این جشنواره، انتخاب شود.

گفتنی است؛ طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۹۳ برگزار شد و در هفت دوره برگزاری این برنامه به ترتیب شهرهای اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان، یزد، شیراز و سنندج توانسته‌اند عنوان پایتخت کتاب ایران را کسب کنند.