خبرگزاری مهر - گروه هنر- آزاده فضلی: سیامین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری مینا صدری، در ۱۰ رشته تصویرسازی، خوشنویسی، سفال و سرامیک، طراحی گرافیک، عکاسی، کاریکاتور، مجسمهسازی، طراحی، نقاشی و نگارگری، گل و مرغ و تذهیب برای دو گروه شرکتکننده شامل دو گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال (نوجوان) و ۱۹ تا ۲۴ سال (جوان)، از ۱ تا ۵ شهریور ۱۴۰۲ در سنندج برگزار میشود.
شعار این دوره جشنواره تجسمی جوانان ایران، «ایران دوست داشتنی» است که پس از انتخاب هنرجویان هر رشته و در حین برگزاری رویداد تلاش میکنند آثاری با این مضمون تولید شود.
قبل از آغاز سیامین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، مرحله انتخاب هنرجویان انجام شد که استادهای کارگاه رشتههای مختلف پس از بررسی فایل آثار دریافت شده که هیچگونه محدودیتی در موضوع آثار ارسالی وجود نداشت، هنرجویان را جهت حضور در مرحله کارگاهی انتخاب کردند. در مرحله دوم نیز این هنرجویان انتخاب شده در کارگاههای آموزشی سه روزه در شهر سنندج جمع میشوند و با نظارت استاد کارگاه مربوطه به تولید اثر میپردازند. سپس نیز داوران هر بخش، از میان این آثار، برگزیدگان جشنواره را انتخاب میکنند که در هر رشته، یک نفر برگزیده اصلی و یک تقدیری معرفی خواهد شد.
مینا صدری دبیر سیامین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در ارزیابی آثار رسیده به دبیرخانه این دوره جشنواره به خبرنگار مهر گفت: آثار در همه رشتهها از کیفیت مطلوبی برخوردار بودند و برخی آثار همچون مجسمه و سفال یکسری پیچیدگیهای منحصر به خودشان را دارند که نیاز به جایگاه و کارگاههای ویژهای دارد و ممکن است نوجوانان این فضای کاری در اجرای انجام کارها را نداشته باشند اما برخی رشتهها همچون تصویرسازی که امکانات متنوعی در اختیار همگان است، نوجوانان هم بسیار خوب عمل کردند.
وی بیان کرد: اگر کل آثار در دورههای مختلف جشنواره تجسمی جوانان را کنار هم قرار دهیم متوجه میشویم وجود رقابتها و ارسال آثار و تلاشی که برای انجام کار خوب برای رسیدن به جشنوارهها میشود، روند صعودی داشته است و حتی با وجود افت و خیزها، روند مطلوبی دارد و این روند کیفیت خوب آثار نیز دیده میشود.
اهمیت «روایتهای متنوع» در بخش تصویرسازی
صدری، فلسفه وجودی چنین جشنوارهای را روند رشد کیفی هنرجویان دانست و درباره مرحله انتخاب هنرجویان گفت: هر استادی که در زمینه هنرهای تجسمی حضور دارد، مباحثی از رنگ، نور و زیباییشناسی ساختاری را به منظور انتخاب به کار میگیرد؛ در کنار این، برخی موارد فنیتر و تخصصیتری نیز وجود دارد که به نوع ابزارها، تکنیکها و … مربوط میشود که استادهای کارگاهها هر کدام با این ویژگیها انتخابهایشان را انجام دادند. برای مثال در بخش تصویرسازی که یکی از رشتههایی است که همواره در دورههای مختلف جشنواره جوانان حضور داشته است، «روایتهای متنوع» مهم بود که آقای دوست محمدی استاد این کارگاه با توجه به تخصصی که داشتند، دست به انتخاب زدند.
وی تاکید کرد: گاهی یک اثر ساده است و گاهی یک اثر پیچیدگیهای خودش را دارد که باید تسلطی روی این مورد وجود داشته باشد.
کشف نگاههای ویژه مدنظر ما در جشنواره جوانان است
دبیر جشنواره تجسمی جوانان ایران با اشاره به فعال بودن نوجوانان در برخی از رشتههای تجسمی همچون تصویرسازی و عکاسی، بیان کرد: احساس میشود تصویرسازی فضایی بازتر دارد که سبب شده هنرجوها با تکنیکهای مختلف به آن رنگ و لعاب دهند و مدیریت تکنیک داشته باشند و نوجوانان و جوانان در این زمینه بسیار خوب عمل کردهاند. من فکر میکنم نوجوانان در عکاسی نیز همچون تصویرسازی، خیلی خوب وارد شدند و فضای باز این دو رشته هنری سبب شد شاهد آثار خوبی از ۲ گروه نوجوانان و جوانان باشیم و تجربههای متفاوتی را دیدیم. عکاسی موضوعی بسیار عام است و به واسطه فضایی که دارد، هر کسی در هر سنی میتواند عکاسی کند.
وی درباره معیارهای انتخاب در رشته عکاسی توضیح داد: عکاسی هنری است که معیارهای مشخصی دارد اما اگر کسی بتواند نقطههای خاصی از فضاهای اجتماعی را ببیند و روی دوربین اشراف علمی داشته باشد که بداند با این وسیله چطور بتواند تکنیکها را اجرا کند که این موارد در حیطه تخصصی است. کشف نگاههای ویژه نیز مدنظر ما بود که این مورد به زیباییشناسی و ساختار بصری یک اثر بر میگردد. همچنین پیام یک عکس نیز مهم است که مستلزم دیدن خوب حقایق در فضای جامعه و صید کردن آنها در یک لحظه است.
صدری درباره معیار داوری آثار رشته خوشنویسی نیز بیان کرد: درست است که در خوشنویسی با یک قلم و مرکب و صفحهای که در آن کار اجرا میشود، مواجه هستیم اما اینکه در این صفحه چطور از این قلم استفاده میشود، ترکیب حروف کنار هم و شعر یا قطعه انتخاب شده نیز مهم هستند. قدرت دست، شناخت و فهم اصولی کار و ارتباط با معانی است که در خوشنویسی مهم تلقی میشود.
مینا صدری و محمدرضا دوستمحمدی دبیر و استاد کارگاه تصویرسازی
بچههای نسل جدید خیلی بهتر از نسل من هستند
محمدرضا دوست محمدی در ارزیابی آثار رسیده به دبیرخانه سیامین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به خبرنگار مهر گفت: اول اینکه باید بگویم با توجه به زمانی که شرکتکننده بخش تصویرسازی جشنواره جوانان بودم، بچههای نسل جدید خیلی بهتر از نسل من از نظر سطح سواد و سلیقه هستند که به عوامل مختلفی مربوط است و این خیلی امیدوارکننده است. به دلیل احاطه فضای رسانهای، نوجوانان و جوانان را با صفاتی چون ناامیدکننده، مسئولیتناپذیر و … یاد میکنیم اما وقتی مجموعه آثار رسیده این نسل را دیدم اتفاقاً خیلی امیدوارانه هستند.
وی اظهار کرد: مساله دیگری که در داوری به چشمم آمد، تعداد خروجی یا انتخابها بود که با توجه به توانایی ۸۲ شرکتکننده در بخش تصویرسازی، توانستیم ۱۳ نفر را انتخاب کردیم در حالی که به راحتی میتوانستم ۲۰ الی ۲۵ نفر را انتخاب کنم و این محدودیت در انتخاب نیز غمانگیز است. انشاالله که سالهای آینده بودجه مناسبی در اختیار قرار گیرد. هرچند جا دارد یک مسابقه ملی تصویرسازی در کشور برگزار شود.
دوست محمدی درباره معیارهای انتخاب در این بخش توضیح داد: چون در بخش انتخاب موضوع نداشتیم و بیشتر میزان تجربه و پختگی شأن مدنظرم بود. در مقطع جوان، بیشتر پخته بودند و در مقطع نوجوان، مشخص است که کمتر. یک نکته دیگر اینکه به نظر میرسد اطلاع رسانی برای دانش آموزان به خوبی صورت نگرفته است یعنی مشخص است که خیلی مطلع نشدند، چرا که در جشنواره دانش آموزی که حضور داشتم، کیفیت و تعداد دانش آموزان بیشتر و بهتر بود و به صورت مویرگی از مدارس بالا میآیند.
استاد کارگاه سیامین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درباره خلاقیت در آثار این دوره جشنواره بیان کرد: در بین آثار تصویرسازی، چندین کار بود که بسیار خوب بودند و از الان مشخص است که طراحان آنها تا آخر خوب پیش میروند.
در بخش تصویرسازی سیامین جشنواره تجسمی جوانان ایران ۱۳ نفر برای حضور در کارگاههای این دوره جشنواره انتخاب شدند؛ در بخش نوجوان؛ نگار امینی، هانیه خزاعی و زهرا سلامی و در بخش جوان؛ زهرا خاکی، علی فیضی، حانیه مرتضی زاده، فاطمه بقایی، عارف پاک منش، مریم سادات میرحسینی، پارسا توانایی، زهرا مصطفایی و امیرمحمد جعفری باقی آبادی.
روحالله ابوالفضلی استاد کارگاه خوشنویسی سیامین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان
مهمتر از نتیجه جشنواره برای نوجوانان و جوانان چیست؟
روحالله ابوالفضلی استاد کارگاه سیامین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درباره ارزیابی آثار رسیده به جشنواره گفت: در بخش نوجوانان با وجودی که تعداد کمی بودند، آثار خوبی را شاهد بودم و در بخش جوان شرایط انتخاب سختتر بود، چراکه پنجهها و تکنیکها قویتر بود. انتخابها خوشبختانه به صورتی شکل گرفت که تنوع از استان و شهرستانهای مختلفی را شاهدیم از جنوب و شمال گرفته تا غرب.
وی درباره معیارهای انتخاب و اینکه آیا قرار بر این بود که در تمام انواع خط انتخاب صورت بگیرد یا خیر، توضیح داد: من با اینکه رشته اصلی خودم، «ثلث» است اما در آثار فقط ۲ اثر خط ثلث وجود داشت که آنها هم قابل اعتنا نبودند. داوران بخش خوشنویسی در جشنواره سیام، سه داور در رشتههای مختلف هستیم تا بتوانیم عیار خط آثار را بسنجیم.
ابوالفضلی همچنین درباره کارگاه خوشنویسی گفت: فضای کارگاه طی سه روز خیلی تأثیر دارد و اگر بتوانیم آرمانها و حِکَم خوشنویسی را برای بچهها جا بیندازیم، مهمتر از نتیجه جشنواره خواهد بود. در واقع دیدگاهی که نسبت به هنر خوشنویسی و تعلقی که نسبت به ادامه کارشان پیدا میکنند، از نظر من مهمتر است.
در رشته خوشنویسی نیز، ۱۴ نفر برای حضور در کارگاه خوشنویسی جشنواره تجسمی جوانان انتخاب شدند که شامل علی صادقی و آیدا قدمی در بخش نوجوان و محمدتقی محرم زاد، متین اعتباریان، صنوبر ایمانیان، حسن حمیدی، محمدرضا شاه محمدی، آرین محزون، علیرضا کریمیان، شادمان بردافکن، امیر طالبیان، علی عابدینی، زهرا اروجی و حسین سیفی در بخش جوان میشوند.