به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دهمین سال تأسیس باشگاه فیلم سوره صبح امروز ۵ شهریور در محل این نهاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدجواد موحد مدیرعامل باشگاه فیلم سوره عنوان کرد: به تازگی وارد دهمین سال تأسیس باشگاه فیلم سوره شدهایم و بر همین اساس خواستیم توضیحاتی درباره فعالیتهای این مدت داشته باشیم. انتهای سال ۹۲ بود که آقای شفاه به عنوان مؤسس باشگاه طرحی آماده کرد و با توجه به شرایط آن روز سینمای ایران مسیر و فضای جدیدی برای تربیت نیرو در حوزه سینما ایجاد شد. آقای شفاه تجربهای از قبل اندوخته بود، سینما را خارج از کشور فراگرفته بود و بعد از برگشت به کشور در انجمن سینمای جوانان ایران و سازمان اوج فعالیت داشت و این اندوخته چند ساله تبدیل به طرح و به مدیران آن روز تحویل داده شد که نامش باشگاه فیلم سوره بود شعارش هم این بود که «اینجا یک مرکز رشد است».
وی ادامه داد: این طرح رفت و برگشتهای زیادی داشت و خیلی وقتها خود ما هم از این طرح میترسیدیم اما از سال ۹۳ این طرح عملیاتی شد که حاصل آن ۹ سال فعالیت است. طی این مدت قریب به ۲۵۰ اثر کوتاه و بلند خروجی داشتهایم. مهمتر از این آثار، فیلمسازانی هستند که این آثار را ساختهاند، در مسیر تربیتی باشگاه قرار گرفته و وارد فضای حرفهای سینما شدند. من از سال ۹۳ در کنار آقای شفاه بودم و خیلی برای ما سخت بود تا بدانیم این پروسهای که برای آن زمان گذاشتهایم، چه میشود. برای تیمی که در اینجا بود خود سینما و اینکه حرفی برای گفتن داشته باشیم، مهم بود. از سال ۹۵ هم اولین فیلم بلند حرفهای با نام «بیست و یک روز بعد» را ساختیم و این موضوع منجر به کاهش شک و تردید مدیران شد. تقریباً هر آنچه هم ساختهایم در جشنوارهها حضور پیدا کردهاند. ما متوجه این شدیم، مسیری که طراحی کرده بودیم، اتفاق افتاده است در ادامه هم مسیر تربیت نیرو قوت گرفت مثلاً رضا زهتابچیان، حسین دارابی و … از محصولات این طرح هستند. ما در این سالها تقریباً در جشنوارههای مهم کشور حضور داشتهایم و همواره آثارمان جزو فیلمهای مهم بودهاند. نبود فضایی برای انتقال تجربه مشکلی است که بچههای فیلمساز با آن مواجهند. باشگاه فیلم سوره در نظر دارد فضایی برای انتقال تجربه ایجاد کند
وی افزود: به نظرم مسیری که در این مدت انتخاب کردهایم قابل احترام، قابل اتکا و نتیجهبخش بوده است. در این سالها سه فیلم سینمایی، ۲ سریال و بسیاری فیلم کوتاه تولید کردهایم. در این مدت بچههایی که فیلمهای کوتاه ساختند وارد فضای حرفهای شدند. مثلاً آقای خردمندان که وارد فضای حرفهای شد و الان مشغول پیش تولید سریال جدید خودش است، یا حسین دارابی مشغول نگارش فیلمنامه جدید خود است. این مسیر تربیتی تفاوتهایی با مجموعههای حمایتی و تربیتی دیگر دارد.
موحد مطرح کرد: ما در سه سال اخیر نزدیک ۸۵ اثر تولید کردهایم، یازده تهیهکننده در اینجا فرصت کردند تهیهکنندگی کنند و این مسیر را یاد بگیرند به طوری که الان به سطح حرفهای رسیدهاند، چند ماهی است که داریم به مشاغل دیگر سینمایی هم فکر میکنیم.
تلاش میکنیم بچههای مستعد حذف نشوند
سپس محسن ملکی معاون توانمندسازی باشگاه فیلم سوره بیان کرد: نبود فضایی برای انتقال تجربه مشکلی است که بچههای فیلمساز با آن مواجه هستند. باشگاه فیلم سوره در نظر دارد فضایی برای انتقال تجربه ایجاد کند. از این منظر بچههای فیلم کوتاه دوست دارند با باشگاه کار کنند. برای باشگاه تعداد اثر مهم نیست آنچه که برای ما مهم است فیلمساز است. ما وقفهای در تولیداتمان داشتیم و این فرصتی برای شکلگیری دوره «کاتینو» شد. باشگاه تصمیم گرفت سن ورودی را پایین بیاورد و در این سه سال سه دوره برگزار کردیم که افرادی از ۱۸ تا ۲۳ سال فیلمساز داریم. در این سالها نزدیک ۱۶ فیلم از بچههای ۲۱، ۲۲ ساله داشتیم. فیلمسازی در این سالها گران شده است و مجموعههایی مثل باشگاه فیلم سوره باید کمک کند دوستان مستعد حذف نشوند.
در ادامه حامد یامینپور از تهیه کنندگان فیلمهای کوتاه باشگاه فیلم سوره هم اظهار کرد: پیش از این آنچه به شکل سنتی برای مشاغل پشت دوربین سینما رخ میداد این بود که دوستان ابتدا دستیاری میکردند که این فضا مستلزم این بود که فرد اهل تعامل باشد ما در باشگاه فیلم سوره به این نتیجه رسیدیم حالا که فرصتی وجود دارد افرادی که دوست دارند در پشت دوربین فعالیت کنند بتوانند این حوزهها را بیازمایند پس به زودی فراخوانی برای این موضوع منتشر خواهد شد. ما این موضوع را برای خودمان فرصت میدانیم چون باعث بروز و ظهور استعدادها میشود. با انتشار فراخوان، مدرسان ما هم معرفی میشوند البته قرار نیست آنها افراد کلاسیک و دانشگاهی باشند بلکه افرادی هستند که در این حوزه کار میکنند. امیدواریم توجهها به این افراد هم جلب شود و در پروژههای دیگر هم استفاده شوند.
هنوز مرکزی شبیه به باشگاه فیلم سوره ایجاد نشده است
سپس موحد درباره توجه به مسائل سیاسی در فیلمها گفت: اینجا هنرمند برای ما اصالت دارد اگر «دیدن این فیلم جرم است» اینجا ساخته میشود به این معنا نیست که ما در ساحت مدیریتی تصمیم به ساخت فیلم سیاسی گرفتهایم و سفارش دادهایم چنین فیلمی ساخته شود بلکه «دیدن این فیلم جرم است» حاصل زیست زهتابچیان بود. ما کسی را هنرمند میدانیم که خروجی کارش حاصل زیست خودش باشد. ساخت فیلم سیاسی تصمیم ما نیست ما امسال سه اثر حرفهای خواهیم داشت که یکی یک فیلم سینمایی است که برای جشنواره آماده میشود، پیش تولید و انتخاب بازیگرانش انجام شده و در ژانر ماجراجویانه و برای مخاطب نوجوان است. یک سریال هم خواهیم داشت که نویسنده آن آقای محسن ملکی است، اسم این سریال «بوقچی» است و ۲۰ روز دیگر پیشتولید آن انجام میشود. یک سریال ۱۵ قسمتی برای کودک به تهیهکنندگی حامد یامینپور هم داریم. این را هم باید بگویم که کارگردان هر سه پروژه جوان هستند و پیش از این در این نهاد فیلم ساختهاند. ما با فیلمسازان حرفهای کار نمیکنیم حتی در کار کردن با فیلمسازی که خودمان او را به مرحله حرفهای رساندهایم هم تحفظ داریم.
موحد اظهار کرد: ما با فیلمساز یک مسیر را میسازیم. ما با کسانی به تولید میرسیم که با ما این مسیر را آمده باشند. اگر کسی حتی یک فیلمنامه درجه یک را برای ما فرستاده باشد اما این مسیر را با ما طی نکرده باشد با او کار نمیکنیم. همه اعضای ما یک نقطه مشترک دارند؛ اینکه سینما برایشان مهم است و به فیلمی فکر میکنند که پیش رونده باشد، نقطه امید داشته باشد و به میهن و ارزشها متعهد باشد
موحد درباره مراکز شبیه به باشگاه گفت: من معتقدم هنوز مرکزی شبیه به باشگاه ایجاد نشده است گرچه مراکز تولیدی زیادی داریم. به نظرم این جنس کاری که ما اینجا میکنیم جای دیگری انجام نمیشود. مسیر تربیتی نیازمند صبوری است مراکز دیگر چندان وقت این را ندارند که صبوری کنند و به یک مسیر آموزشی برسند. ما همچنان در زمینه تربیت نیرو شبیه به باشگاه را نداریم. ما از همکاری مشترک استقبال میکنیم مثلاً با انجمن سینمای جوانان توافق کردیم و اثر تولید کردیم. در حوزه تولید هم مراکز تولیدی را به رقابت میطلبیم. ادعایی داریم مبنی بر اینکه سعی میکنیم حداقل کیفیتها را در آثار داشته باشیم. این موضوع هم به دولتها ربط ندارد چون کیفیت کار سینمایی برای ما مهم است.
موحد توضیح داد: سینمای متعهد برای ما مهم است ما اینجا آدمهایی در ژانرهای مختلف داریم، فکر نکنید آقای خردمندان و دارابی شبیه همند بلکه آنها در ۲ دنیای متفاوت زندگی میکنند اما همه اعضای ما یک نقطه مشترک دارند؛ اینکه سینما برایشان مهم است و به فیلمی فکر میکنند که پیش رونده باشد، نقطه امید داشته باشد و به میهن و ارزشها متعهد باشد. ما قاعدهای برای آدمها نگذاشتهایم، ما اینجا فیلمساز روحانی داریم که با لباس روحانیت سر صحنه میرود اما ما با او کار نکردیم چون جهان بینی ما متفاوت است. با هر فیلمسازی کار نمیکنیم اما مثلاً خط قرمز ما داشتن ریش و سبیل نیست.
مدیرعامل باشگاه فیلم سوره مطرح کرد: حسن حبیبزاده، سامان غنایمی، رضا کشاورز، حامد یامینپور، محمد پایدار، حامد گلناری، امیر کوچکزاده و … و جزو اسامی هستند که تا پایان ۱۴۰۳ وارد عرصه حرفهای میشوند این افراد در زمینههای کارگردانی، تهیهکنندگی و نویسندگی فعالیت دارند.
وی درباره جلسات پیچینگ گفت: دوره سوم جلسات پیچینگ را برگزار کردیم. ما درباره منتور خست به کار میبریم و از کسانی استفاده میکنیم که از مسیر ما آگاه باشند اما این موضوع متفاوت از کارگاههای ماست چون کارگاهها یکی دو روزه است.
باشگاه فیلم سوره ویژه آقایان نیست
موحد درباره کار با فیلمسازان زن گفت: ما فیلمساز زن هم داریم و مسیر بسته نیست. در دوره «کاتینو» هم فیلمسازان زن داشتهایم اما ناخودآگاه به واسطه تیمی که آقایان در باشگاه تشکیل دادهاند و اینکه هنوز خانمی نداریم که خانمها را رهبری کند تعداد سینماگران زن مجموعه ما کم است اما مسیر ما بسته نیست چون اینجا چیزی را محدود نکردیم و نمیگوییم اینجا باشگاه فیلم سوره ویژه آقایان است. با این حال فکر میکنم در چند سال آینده تعداد سینماگران زن بیشتر شود. درباره مسأله مضمونی هم باید بگویم تا فیلمساز دغدغه زن نداشته باشد به راحتی به سراغش نمیرویم. مثلاً حجاب مسألهای نیست که ما به راحتی به سراغش برویم.
وی درباره تربیت نیرو در شهرستانهای محروم توضیح داد: ما در را نبسته ایم که از شهرستان کسی به اینجا نیاید، افرادی داشتهایم که به اینجا آمدهاند و مسیر تربیتی را طی کردهاند. مأموریت ویژه ما این است که با بچهها زیست داشته باشیم و با هم کار را پیش ببریم چون ما یک مرکز تولیدی صرف نیستیم از همین منظر داریم باشگاههایی شبیه به باشگاه فیلم سوره با ادبیات بومی هرجا، در استانها ایجاد میکنیم اما باید ببینیم به چه نتیجهای میرسد.
موحد درباره هدایت نیروها در مسیر ساخت فیلم عنوان کرد: ما کارگروههایی داریم که روی محتوای اثر کار میکنند. اینکه میگوئید در «مصلحت» منافقین را تطهیر کردهایم، قبول ندارم ما هم میدانیم به آن اثر نقد وارد است اما این فیلم به میزان چند برابر مخالفشان، موافق هم دارد. هر اثری که حرف جدی داشته باشد موافق و مخالفان جدی دارد. ما ۲ فیلم داشتیم که در ۲ دولت متفاوت توقیف شدند چون تصمیم نداریم فیلم خنثی بسازیم هر تمهیدی که به اندازه تمام توانمان بود برای فیلمها گذاشتهایم. اینکه بگوییم دوستان به صورت رها اثری تولید کردهاند، درست نیست. همانطور که گفتم هر اثری مخالفان و موافقانی دارد مثلاً حتی در زمان پخش «بیست و یک روز به بعد» به ما میگفتند ما داریم تبلیغ بوداییسم میکنیم پس اگر بترسیم و محصول را قیچی کنیم با یک اثر خنثی مواجه خواهیم شد که این خواست ما نیست.