اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: همزمان با گرامیداشت هفته دولت بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سرخاب به سیستم‌های نوین آبیاری کم فشار تجهیز شد .

به گزارش خبرنگار مهر، نوبخت اژدری ظهر یکشنبه در آئین افتتاح طرح‌های جهاد کشاورزی شهرستان نیر به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: به منظور پیشگیری از هدر رفت آب در مسیر انتقال از طریق نهرهای سنتی، افزایش تعداد دفعات آبیاری و در نتیجه افزایش تولید و درآمد کشاورزان، طرح آبیاری کم فشار انتقال آب با لوله پایاب سد سرخاب با اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری آبیاری تحت فشار سامانه‌های نوین آبیاری در اوایل سال ۹۸ با پنج پیمانکار اجرایی و یک شرکت تأمین‌کننده لوازم طرح شروع شد.

وی تصریح کرد: مساحت تحت پوشش سیستم آبیاری کم فشار سه هزار و ۵۳۰ هکتار و در هشت روستا بود که با لوله‌گذاری شبکه فرعی به طول ۷۸ کیلومتر که تا اواخر سال ۹۸ به طور مستمر عملیات اجرا و متأسفانه از اوایل نیمه دوم سال ۹۹ علی‌رغم پیشرفت فیزیکی حدود ۶۸ درصد به دلایل مختلف از جمله شیوع کرونا، وجود معارض در برخی از انهار انتقال آب و نبود اعتبار تا ۱۴۰۰ راکد و غیرفعال بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سال ۱۴۰۱ از محل اعتبارات ساختمان شبکه‌های آبیاری و زهکشی حوضه ارس مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار به صورت نقد تخصیص یافت که در قالب ۲ قرارداد در سال ۱۴۰۲ و به منظور ترفیع نواقصات و تکمیل پروژه منعقد شده و در نهایت ۳۷۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شد.

اژدری افزود: در این طرح به طول ۷۸ کیلومتر لوله‌گذاری صورت گرفته که تعداد دهانه‌های آبگیر آن ۳۷۸ باب بوده و تعداد حوضچه فشارشکن آن نیز ۲۷ باب است، دبی کل شبکه یک هزار و ۶۶۰ لیتر در ثانیه است که تعداد ۶۶۳ زارع از مزایای این طرح بهره‌مند خواهند شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: اراضی تحت پوشش این طرح جمعاً سه هزار و ۵۳۰ هکتار است که روستاهای ویرثق، علی‌آباد، گوگه و گوگرچین، بوران و قره تپه و ایرنجی و سرخاب را پوشش خواهد داد.