بیرجند- سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۷۸۷ قلاده سگ علیه بیماری هاری در بیرجند واکسینه شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله حمزه‌ای صبح سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به خطرهای بیماری هاری بیان کرد: هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که ویروس آن از طریق بزاق حیوان هار با گازگرفتگی و ایجاد زخم و خراش به انسان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه مخزن این بیماری در طبیعت گوشتخواران وحشی مانند سگ، گربه، گرگ، روباه و شغال است، افزود: متاسفانه درمانی برای فردی که توسط حیوان هار دچار گاز گرفتگی و آسیب شده و اقدامات اولیه درمانی را انجام نداده وجود ندارد.

حمزه‌ای بیان کرد: از شهروندان خواستاریم در صورت آسیب دیدگی توسط سگ و گربه حتی به مقدار جزیی، به مدت ۲۰ دقیقه محل زخم و خراش را با صابون شسته و در اسرع وقت با مراجعه به مرکز بهداشت محل زندگی خود پیگیر امور درمانی مانند واکسیناسیون هاری باشند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند اظهار کرد: کنترل جمعیت حیوانات ولگرد بدون صاحب از جمله سگ و گربه یکی از راه‌های پیشگیری بیماری هاری است.

وی با بیان اینکه از همشهریان خواستاریم از غذا دهی به سگ‌های بلاصاحب و گربه‌های خیابانی جدا خوداری کنند، گفت: همچنین در صورت مشاهده حیوانات ولگرد و بدون صاحب در شهر با شهرداری و در روستا با دهیاری‌ها جهت جمع آوری و ساماندهی آنها تماس گرفته شود.

حمزه‌ای بیان کرد: در راستای مبارزه با این بیماری اکیپ‌های واکسیناسیون شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۷۸۷ قلاده سگ صاحبدار را علیه بیماری هاری واکسینه شدند.