سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد این کشور به توقیف دارایی‌های خارجی خود از سوی استونی پاسخ خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به استونی در خصوص اقدام برای توقیف دارایی‌های روسیه به نفع اوکراین هشدار داد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در حاشیه مجمع اقتصادی شرق در ولادی وستوک اعلام کرد که اگر استونی به تهدیدات خود مبنی بر مصادره دارایی های روسیه و انتقال آنها به اوکراین ادامه دهد، روسیه پاسخی فوری و بسیار سخت به آن خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو هر گونه تلاش برای مصادره دارایی‌های خود را نقض آشکار تمام هنجارهای قانونی شناخته شده و تجاوز آشکار به دارایی‌های حاکمیتی خود ارزیابی می‌کند.

زاخارووا افزود که اگر چنین ابتکارات مطرح‌شده از سوی استونی به واقعیت تبدیل شود، روسیه آن را نه یک توقیف، بلکه یک مورد دزدی تلقی می‌کند. دولت استونی می‌تواند مطمئن باشد که پاسخ روسیه به این اقدامات دیر نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام پارلمان استونی برای تصویب قانونی با هدف اجازه مصادره دارایی های روسیه در این کشور را بدخواهانه توصیف کرد و تاکید کرد که در حال حاضر طرح های مشابهی در دیگر کشورهای غیردوست در حال انجام است.

چندی پیش نیز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که دارایی‌های مصادره‌شده سرمایه‌داران روس را به اوکراین تحویل می‌دهد.

بلینکن در دیدار خود از کی‌یف تصریح کرد: برای نخستین بار سرمایه‌هایی که از اولگارش‌های تحریم‌شده روسی مصادره شده برای حمایت از کهنه‌سربازان اوکراینی به اوکراین تحویل داده می‌شود.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، صحبت از مبلغی به میزان ۵.۴ میلیون دلار در میان است. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که این مبلغ برای حضور کهنه‌سربازان اوکراینی در جامعه این کشور صرف خواهد شد.