معاون کتابخانه ملّی ایران گفت ۵۰ کمیته تخصصی در هشتاد و هشتمین نشست جهانی فدراسیون بین المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) برپا شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عصمت مؤمنی معاون کتابخانه ملّی ایران که به نمایندگی از سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در هشتاد و هشتمین نشست جهانی فدراسیون بین المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) حضور داشت، از زوایای مختلف موضوعاتِ مطرح شده در این نشست را مورد بررسی قرار داد و گفت: رسیدن به عدد هشتاد و هشت سال از برگزاری یک رویداد فرهنگی در عرصه بین الملل، گویای بهره مندی از مدیریت پایدار است.

وی افزود: مدیریت پایدار به معنای پایبندی به ارزش‌های تخصصی در حوزه کتاب و کتابداری است که توانسته در طول سالیان متمادی همه متخصصان، حرفه مندان و کتابداران را کنار هم جمع کند و با سرفصل‌های مشخص و تعیین کمیته‌های متفاوت و کاربردی، تجربیاتِ جهانی را به اشتراک بگذارد.

معاون کتابخانه ملّی ایران درباره برنامه‌های برگزار شده در نشست (ایفلا) گفت: در مدت زمان برگزاری این نشست جهانی، تعداد ۵۰ کمیته تخصصی، ۸۰ پنل ارائه علمی و ۱۸ بخش تخصصی که فقط افراد اصلی و هیأت امنای ایفلا در آن حضور دارند؛ برپا شد.

مؤمنی افزود: از تعداد ۵۰ کمیته تخصصی (ایفلا)، کتابخانه ملّی ایران در ۶ کمیته عضویت دارد که در این فضای موجود سعی می‌شود انواع فعالیت‌های کتابخانه ای تخصصی، ارتباط با آموزش و دانشگاه‌ها و سایر مسائل مرتبط تبیین شود تا با متقاضیان جهانی به تعامل و تبادل برسیم. البته برای رسیدن به تبادل و اشتراک گذاری تجربیات نیازمندِ ایجاد بستر و فضای لازم برای انجام پروژه‌های مشترک هستیم که در این راستا با احیای مجمع کتابخانه های بزرگ کشور (مکتب)، کمیته‌های تخصصی و همچنین کمیته‌های مسئله محور شکل گرفته است که نتایج و پروژه‌های به دست آمده از این کمیته‌ها می‌تواند قابلیت ارائه در عرصه بین الملل را داشته باشد.

معاون کتابخانه ملّی ایران در ادامه این نشست، مأموریت و چشم انداز برخی از کتابخانه های مطرح مانند هلند، بلژیک، چین و غیره را با پخش بخش‌هایی از صحبت‌های رؤسای این کتابخانه ها تشریح کرد.