مسکو و کی‌یف امروز(دوشنبه) در پرونده‌ای با محوریت نسل‌کشی اوکراین در شرق این کشور که دلیل حمله نظامی روسیه به اوکراین بود، در دیوان بین‌المللی دادگستری مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، روسیه و اوکراین امروز در پرونده ادعای مسکو مبنی بر نسل‌کشی اوکراین در شرق این کشور که به آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین اوایل فوریه ۲۰۲۲ منجر شد، در دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه آماده جنگ حقوقی خواهند شد.

اوکراین تنها چند روز پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰)، شکایت خود را به دادگاه عالی سازمان ملل متحد برد. به ادعای کی‌یف، مسکو با این ادعا که به منظور جلوگیری از نسل‌کشی در شرق اوکراین، به این کشور یورش برده، از قوانین بین‌المللی سوءاستفاده کرده است. اوکراین استدلال کرد که استفاده روسیه از نسل‌کشی به عنوان بهانه خلاف کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ سازمان ملل بوده است.

متحدان غربی اوکراین--هم این شانس را خواهند داشت در حمایت از کی‌یف اظهاراتی ارائه کنند. پیش‌تر، دادگاه لاهه پیشنهاد ایالات متحده برای پیوستن به این پرونده را رد کرد.

مقامات روسیه همچنان اوکراین را به نسل‌کشی متهم می‌کنند. روسیه قصد دارد تا این پرونده را مختومه و به دیوان بین‌المللی دادگستری اعتراض کند. دادرسی تا ۲۷ سپتامبر ادامه خواهد یافت.

مسکو تاکید کرده است که اوکراین از این پرونده به عنوان مسیری انحرافی استفاده می‌کند تا کل مشروعیت اقدام نظامی مسکو در کی‌یف را زیر سوال برده و حکمی به سود خود دریافت کند.

براساس کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ سازمان ملل، نسل‌کشی عبارتست از «جرایمی که با قصد تخریب کل یا بخشی از یک اقلیت ملی، نژادی، قومی یا مذهبی» صورت می‌گیرد.