اردبیل- دبیر پروژه مهر استان اردبیل گفت: ۶۰ مدرسه در قالب ۱۹۶ کلاس درس به ظرفیت کلاس‌های آموزشی و تربیتی استان اردبیل اضافه و تحویل آموزش و پرورش می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود مشکی عصر چهارشنبه در جلسه ستاد پروژه مهر در اردبیل اظهار کرد: امروز دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و ابتدایی راهی مدرسه شدند و از شنبه نیز ۲۶۳ هزار دانش‌آموز استان اردبیل به همراه ۱۸ هزار و ۴۰۰ نفر معلم راهی مدرسه خواهند شد.

وی به آغاز سال تحصیلی با شعار «مدرسه اثرگذار، مهر مردمی و معلم تمدن‌ساز» اشاره کرد و گفت: امیدواریم سال تحصیلی پرشور و نشاط همراه با خیر و برکتی را شاهد باشیم و در این سه ماه در قالب پروژه مهر سعی کردیم تا کاستی‌ها و دغدغه‌های نظام تعلیم و تربیت را در حوزه‌های مختلف در حد توان رفع کنیم.

دبیر پروژه مهر استان اردبیل تصریح کرد: هر چند آموزش و پرورش استان اردبیل همچنان با کمبود معلم و محدودیت فضای آموزشی و تربیتی روبه‌رو است اما برای جبران کاستی‌ها از تمام ظرفیت آموزش و پرورش استفاده شده تا اول مهرماه تلاش بدون معلم نداشته باشیم.

مشکی افزود: در قالب اضافه تدریس از ظرفیت معلمان بازنشسته و شاغل استفاده شده و برای کاستن از کمبود فضای آموزشی نیز سعی بر این بوده تا در برخی از مناطق کلاس‌ها و واحدهای آموزشی به صورت ۲ شیفته فعالیت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در اردبیل، مشگین‌شهر، خلخال و پارس‌آباد همچنین اصلاندوز با کمبود فضای آموزشی روبه‌رو هستیم به طوری که سرانه فضای آموزشی در این شهرستان‌ها بین ۲ تا چهار متر مربع است در حالی که این سرانه در کشور به طور میانگین ۶ متر مربع است.

مشکی اضافه کرد: در قالب پروژه مهر و کیفی‌سازی فعالیت‌های مدارس ۶ کمیته کاری فعالیت خود را در سه ماه گذشته انجام دادند تا در بحث نیروی انسانی، فضا، تبلیغ و اطلاع رسانی، انتصابات مدیران، نقل و انتقالات و نظارت و بازرسی دغدغه و مشکلی نداشته باشیم.

وی بیان کرد: در سایه فعالیت ۶ کمیته پروژه مهر تلاش شد تا با تمرکز بر کلید واژه مردمی‌سازی بتوانیم اعتماد مردم را در محلات مختلف نسبت به مدرسه و فضای آموزشی جلب و جذب کنیم.

مشکی کار تربیتی را فراتر از وظیفه و اختیارات واگذار شده اعلام کرد و ادامه داد: ما به مدرسه اثربخش و نیروی انسانی تخصصی نیاز داریم که در همین زمینه امسال سعی شده هر معلم در رشته تخصصی خود تدریس کند.

وی موافقت با یک‌هزار و ۱۰۳ مورد نقل و انتقال را در تابستان امسال یادآور شد و اظهار کرد: برای رعایت عدالت در مدارس دولتی قرار شد تا معلمان در کنار تدریس در مدارس خاص، ۶ تا ۱۲ ساعت تدریس را در مدارس عادی و دولتی داشته باشند.

مشکی به انتصابات نیز اشاره کرد و گفت: در بحث انتصاب مدیران ما در تحقق شعار «مدرسه اثربخش، مدیر توانمند» ورود پیدا کردیم و با به‌گزینی سعی شده تا مدیران کارآمد در مدارس به کارگیری شود.

دبیر پروژه مهر استان اردبیل به ثبت‌نام دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: در مقطع ابتدایی و متوسطه اول ۹۶ درصد و متوسطه دوم ۸۶ درصد ثبت‌نام‌ها انجام شده و قطعاً در روزهای باقیمانده ثبت‌نام‌ها به صد درصد خواهد رسید.

وی تصریح کرد: ۱۸ هزار و ۵۵۷ برگه هدایت تحصیلی با ارائه مشاوره‌های دقیق برای دانش‌آموزان پایه دهم صادرشده و سعی ما بر این بوده تا این دانش‌آموزان را بیشتر به هنرستان‌ها و رشته‌های فنی و مهارتی هدایت کنیم.

مشکی مرجعیت مدرسه را به عنوان یک اصل اساسی یادآور شد و خاطرنشان کرد: اولیا نباید اصراری بر ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس خاص داشته باشند بلکه بهترین مدرسه، نزدیکترین مدرسه است.

وی به پروژه شاداب‌سازی مدارس در قالب طرح شهید عجمیان اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه بیش از هشت میلیارد تومان کار عمرانی و تجهیز و نوسازی واحدهای آموزشی در اردبیل و سایر شهرها انجام شده است.

مشکی از افتتاح ۶۰ مدرسه در قالب ۱۹۶ کلاس درس در آستانه بازگشایی مدارس خبر داد و اضافه کرد: با پیوستن این مدارس به نظام تعلیم و تربیت کمبودها برطرف شده و نواقص رفع می‌شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل بیان کرد: در نشست‌هایی که در قالب انجمن اولیا خواهیم داشت به صورت شفاف واقعیت‌های مدرسه را بازگو خواهیم کرد تا شاهد همراهی بیشتر اولیا و پدران و مادران در مدیریت شایسته مدارس باشیم.