ارومیه- معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: سند ملی سالمندان سندی با ابعاد مختلف و گسترده است که برای اجرای مطلوب آن، باید با احصای مشکلات در استان بومی سازی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا ابراهیمی عصر دوشنبه در نشست شورای سالمندان آذربایجان غربی افزود: فرهنگ سازی توسط رسانه‌ها برای تکریم جایگاه سالمندان نیز از مواردی است که لازم به توجه بوده و باید در جامعه و خانواده‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.

وی اظهار کرد: آموزش احترام و تکریم سالمندان موضوعی است که باید از دوران کودکی در خانواده و مدارس انجام شود و کار فرهنگی می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: بسیاری از سالمندان در استان مشکل مالی ندارند ولی با مشکل نگهداری مواجه هستند که لازم است ساز و کار این موضوع نیز بررسی و ارائه شود.

ابراهیمی اضافه کرد: در گذشته در روستاها مشکلی بابت نگهداری سالمندان وجود نداشت و نیازی به سرای سالمندان احساس نمی‌شد ولی در حال حاضر شرایط متفاوت است.

وی با اشاره به نقش مهم تشکل‌ها و خیریه ها در این زمینه گفت: لازم است تشکل‌ها در این راستا توانمند شوند و موسسات خیریه و مجمع های مرتبط فعال و هدایت شوند تا در این مسیر از توانمندی آنان نیز استفاده شود.

وی با تاکید بر تهیه بانک اطلاعاتی در این زمینه اظهار کرد: این موضوع می‌تواند به برنامه ریزی دقیق و سریع کمک کند و در صورت نیاز دستگاه‌های متولی، در اختیار آنان قرار گیرد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مناسب سازی زیرساخت‌های استانی برای حضور سالمندان در جامعه افزود: مناسب سازی پارک ها، فضاهای تفریحی و عمومی برای سالمندان از الزاماتی است که باید توسط شهرداری و دستگاهها رعایت شود.

آذربایجان غربی دارای سه میلیون ۲۶۰ هزار جمعیت است که بین هشت تا ۱۰ درصد آن سالمند است.