همجواری مازندران با خزر و کشورهای حاشیه این دریا فرصت بی‌بدیلی را برای گردشگری در این استان رقم زده است و جاذبه‌های دیدنی آن برای مسافران خارجی رؤیایی وصف ناشدنی ایجاد می کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - علیرضا نوری کجوریان: مازندران نگین گردشگری، دیار چشمه‌های هزار رنگ و آبشارهای رویایی که هر منظره‌اش قابی از بهشت را پیش روی تماشاگران باز می‌کند.

از ییلاقات کوهستانی و بکر آن گرفته تا عطر گل‌های بابونه و محمدی، طبیعت رویایی و روستائیانی که درب خانه‌هایشان به روی مهمان پاییز یا بهاری گشوده است و لبخند را نثار راهشان می‌کنند.

کافی است در یک روز پاییزی و یا عصر باران گرفته بهاری مهمانشان باشید، عطر نان محلی، شیر و کره تازه و سفره‌هایی که جان را جلا می‌دهد هرگز از یادتان نخواهد رفت. آداب و سنن، آئین‌ها و رسوم‌هایی که ریشه در جان و دل این مردمان دارد، لباس‌های محلی، صنایع دستی و دست ساخته‌هایی که بن مایه آن از طبیعت ریشه می‌گیرد، همه و همه لحظات خوشی از سفر را در مازندران نوید می‌دهد.

دود سفید برآمده از کرسی خانه‌های قدیمی در دل ییلاق، در ابتدای پاییز که هنوز هوا نشانه‌هایی از گرمای داغ تابستان دارد، چراغ نفتی و فتیله‌ای گردسوز وسط اتاق که روی آن کتری چایی قرار دارد و بخار می‌کند، خاطرات زیبایی را برای مسافران رقم می‌زند می‌زند.

اینجا و در مازندران بهار، تابستان، پاییز و زمستان هزار رنگ و عطر و بو دارد و ثانیه‌ای اطراق و نفس کشیدن در طبیعت آن به اقامت در هتل‌های لوکس و چند ستاره می‌ارزد.

همجواری مازندران در حاشیه دریای خزر و کشورهایی که در آن سوی آب‌ها فرصت بی‌بدیلی را برای گردشگری در استان رقم زده است و جاذبه‌های این استان برای مسافران فرنگی و خارجی شبیه یک رؤیای وصف ناشدنی است که که فقط باید آن را حس و تجربه کرد.

گردشگری خزر

اولین کاروان گروه گردشگران روسی بدون ویزا به مازندران سفر کردند تا در فرصتی سه روزه بخشی از جاذبه‌های بزرگ و رویایی مازندران را به تصویر بکشند. این گردشگران از بازارچه‌های محلی، اماکن تاریخی، موزه‌ها و خانه‌های ییلاقی مازندران دیدن کردند.

تور گردشگری کشور روسیه و کشورهای همسایه در ادامه مازندران گردی به بازار میوه و تره‌بار و بازار ماهی فروشان (ولی عصر) بابلسر رسید. «الیزابت» یکی از گردشگران روسی که همراه همسرش در این تور حضور داشت، در بازدید از جاذبه‌های دریاکنار بابلسر، آن را وصف ناپذیر توصیف می‌کند و می‌گوید: ایران و مازندران جاهای قشنگی دارد که باید روزها برای آن وقت صرف کرد.

وی که همراه تور گردشگری به مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر رفته بود، می‌گوید: مازندران سرزمین شگفتی‌های ناب و دوست داشتنی است و سفر به آن را به همه جهانیان توصیه می‌کنیم.

مازندران سرزمین شگفتی‌های ناب و دوست داشتنی است و سفر به آن را به همه جهانیان توصیه می‌کنیم

این گردشگر روسی مردمان مازندران و ایران را با صفا و محبت دانست و گفت: حذف روادید گردشگری سبب می‌شود تا هموطنان زیادی از روسیه به مازندران و ایران سفر کنند.

حذف روادید گردشگری ایران با روسیه برای اولین بار و به ابتکار مازندران رقم خورد و با این حال این استان به اذعان مسئولان آمادگی دارد تا روادید گردشگری را برای دیگر گردشگران حاشیه دریای خزر نیز لغو کند. سفر به مازندران و بازدید از جاذبه‌های آن برای گردشگران خارجی بدون روادید، آرزوی دیرینه صنعت گردشگری است که با همت دولت سیزدهم محقق شده است.

صف ۳۰ هزار روسی برای سفر به مازندران

طبق اعلام مسئولان گردشگری روسیه با اعلام حذف روادید گردشگری تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر برای سفر به ایران و مازندران درخواست ثبت کرده‌اند و پیش بینی می‌شود یخ گردشگری پس از کرونا در این خطه پرجاذبه شکسته شود.

مسافران خارجی و روسی بازدید کننده از مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر، آن را مجموعه‌ای بسیار زیبا و جذاب ارزیابی کردند که زیبایی‌های مسیر آن چشم نواز و دلنشین است و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی، صنایع دستی مازندران، همچنین غذاهای ایرانی و مازندرانی بسیار مورد توجه آن‌ها قرار گرفت.

گردشگران کشورهای همسایه، جاذبه‌های مازندران را بسیار زیبا و دیدنی ارزیابی کردند و گفتند: خوشحالیم که جزو اولین مسافران پرواز بدون ویزا به ایران هستیم.

مازندران استانی سرسبز، متنوع و تاریخی است و مسافران روسی پس از بازگشت به وطن خود، از زیبایی‌ها و جاذبه‌های این استان سخن‌ها می‌گویند و گردشگران و علاقمندان به فرهنگ ایرانی را برای سفر به این کشور و استان دعوت می‌کنند و برای سفر دوباره به استان برنامه ریزی خواهند کرد.

گردشگران خارجی، جاذبه‌های مازندران را بسیار حائز اهمیت خواندند و از ظرفیت‌های بالفعل گردشگری این استان سخن گفتند. ظرفیت‌هایی که نیاز به کار و توجه بیشتر برای جذب بیشتر توریست و عملکرد موفق‌تر دارد.

«پیام باقری» نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه زنجیره‌ای گردشگری بسیار متنوع است، گفت: گردشگری همچنان اقتصاد خانوار را تحت شعاع قرار می‌دهد و با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از اقتصاد دنیا بر دوش صنایع کوچک و متوسط است گردشگری این بخش را نیز تخت شعاع قرار می‌دهد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شعار سال جاری گردشگری مبنی بر اینکه گردشگری و اقتصاد سبز و سرمایه‌گذاری سبز افزود: در آن بر سه حوزه مردم، رفاه و سیاره زمین تاکید شده است و باید خودمان را و الگوهای جهانی و سیاستگذاری‌های مرتبط منطبق کنیم.

سهم ۷ درصدی گردشگری در اقتصاد جهان

وی به تأثیر صنعت گردشگری بر اقتصاد جهان اشاره کرد و گفت: سهم صنعت گردشگری به استناد شورای سفر و گردشگری جهان از تولید ناخالص داخلی جهان ۷.۶ دهم درصد با رقمی بالغ بر بیش از ۷ تریلیون دلار است.

وی با اظهار اینکه بعد از کرونا شاهد یک جهش در صنعت گردشگری جهان هستیم، گفت: ۹ درصد از اشتغال جهان مربوط به بخش گردشگری است و از این رو با یک صنعت پیشران مواجه هستیم.

این مسئول آمارهای کشور را در صنعت گردشگری امیدوار کننده خواند و گفت: سهم این صنعت از تولید ناخالص داخلی در کشور ۵ درصد با رقم معادل ۴۵۴ هزار میلیارد تومان و سهمش از اشتغال زایی در کشور ۶ درصد است.

وی با اشاره به رشد ۳۹ درصدی گردشگری در اقتصاد کشور اضافه کرد: حضور توریست‌های خارجی پس از دوران سخت کرونا یک کشور یک رشد و جهش جدی داشته است و منحنی رشد گردشگری در کشور صعودی است.

حضور توریست‌های خارجی پس از دوران سخت کرونا رشد و جهش جدی داشته است و منحنی رشد گردشگری در کشور صعودی است عضو اتاق صنایع بازرگانی معادن و کشاورزی ایران بر توجه ویژه به حوزه گردشگری تاکید کرد.

راهبرد ملی و بین‌المللی اتخاذ شده توسط دولت سیزدهم افق نوید بخشی را برای گردشگری کشور و اقتصاد آن رقم زده است و بر اساس برنامه ترسیم شده شماره گردشگران خارجی ایران تا پایان برنامه هفتم توسعه باید به ۱۵ میلیون نفر برسد.

در حال حاضر سالانه ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی از مازندران دیدن می‌کنند که این آمار نیز طبق برنامه ترسیم شده باید به بیش از یک میلیون نفر برسد.

استاندار مازندران همجواری مازندران با کشورهای حاشیه دریای خزر، وجود سه بندر مهم و استراتژیک، ارتباط از طریق دریای مازندران و روز ولگا با دریای بالتیک به بنادر شمالی اروپا را از ویژگی‌های استراتژیک استان مازندران بیان کرد.

سید محمود حسینی پور در گفتگو با خبرنگار مهر وجود مردمان متمدن و با فرهنگ, جنگل‌های بکر و هیرکانی با گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را از دیگر جذابیت‌های گردشگری استان برشمرد و افزود: فعالیت‌های کشاورزی و شیلات یکی از مهم‌ترین منابع سرمایه‌گذاری و ایجاد منابع درآمد در استان محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: می‌توان با تقویت گردشگری کشاورزی و شیلاتی مسیر جدید را برای گردشگری استان ترسیم کرد وجود سه محور استراتژیک گذرگاهی مازندران را در کرانه شمال به دیگر مناطق کشور پیوند می‌دهد.

حسینی پور وجود جاده‌های بی‌نظیر و زیبای کندوان هراز و سوادکوه را به دلیل موقعیت کوهستانی و جنگلی مورد توجه گردشگران خارجی و داخلی دانست و گفت: گردشگران حوزه خلیج فارس ترجیح می‌دهند به جای پرواز با هواپیما به استان مازندران از این مسیر جاده‌ای سفر کنند.

وی گفت: جاده هراز با قله دماوندی که در آن خودنمایی می‌کند می‌تواند بهترین محور برای سفر گردشگران باشد.

لغو روادید گردشگری گروهی

استاندار مازندران با اشاره به لغو روادید گردشگری بین ایران و روسیه آن را سبب تحول و جهش در حوزه گردشگری بیان کرد و گفت این استان آمادگی دارد تا روادید گردشگری گروهی را با دیگر کشورهای خزر نیز حذف کند.

توسعه صنعتی شدن و زندگی ماشینی روح بشر را خسته کرده است از این رو میل به طبیعت و سفر و بهره‌مندی از جاذبه‌های طبیعی آن در بین بشر رو به گسترش است و سفر گردشگران به مازندران می‌تواند انسان خسته و بریده از زندگی شهری و ماشینی را با طبیعت بکر و رویایی آشتی دهد.