یزد- مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اشاره به روش‌های پرداخت غرامت به دامداران گفت: دامپزشکی پرداخت مستقیمی بابت دام‌های معدوم شده به دامداران ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی فاتحی‌نیا روز پنجشنبه در نشستی خبری به مناسبت ۱۴ مهر، روز ملی دامپزشکی با اشاره به فعالیت ۹ کشتارگاه صنعتی شامل دو کشتارگاه صنعتی و هفت کشتارگاه سنتی دام در استان یزد اظهار داشت: در سال جاری مجموع دام ذبح شده در این کشتارگاه‌ها ۳۷۲ هزار و ۷۷۳ رأس با وزن ۷ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۳۲۱ کیلوگرم بوده است.

وی در مورد کشتار طیور نیز افزود: بیش از ۱۳ میلیون قطعه طیور به وزن بیش از ۳۰ میلیون کیلوگرم در کشتارگاه‌های طیور استان ذبح شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اشاره به اینکه یزد قطب پرورش بلدرچین در کشور است، عنوان کرد: یک میلیون و ۷۷۳ هزار و ۸۱۵ قطعه بلدرچین در استان کشتار شده است.

وی در مورد لاشه‌های معدوم شده به دلیل بیماری نیز بیان کرد: وزن لاشه‌های معدوم شده در این مدت، ۴۲ هزار و ۶۹۲ کیلوگرم بوده است.

بیمه‌ها غرامت دام‌های معدوم شده را پرداخت می‌کنند

فاتحی‌نیا در پاسخ به سوال مهر در مورد پرداخت غرامت به دامداران برای معدوم سازی لاشه‌های بیمار اظهار داشت: دام‌ها به دو طریق معدوم می‌شوند، نخست آنکه دامپزشکی در فرآیند نمونه‌گیری از دام‌ها با دام آلوده مواجه می‌شود که در این صورت ذبح اجباری انجام می‌شود اما قبل از ذبح اجباری، شرکت‌های بیمه در جریان امر قرار می‌گیرند و غرامت دام‌های معدوم شده با گواهی دامپزشکی توسط بیمه به دامدار پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه دامپزشکی از دام‌هایی تست می‌گیرد که بیمه شده باشند، افزود: دامپزشکی پرداخت مستقیمی به دامداران بابت غرامت ندارد.

فاتحی‌نیا یادآور شد: در شکل دیگر، بیماری دام هنگام کشتار یا حتی بعد از کشتار مشخص می‌شود که در این صورت اگر دام بیمه شده باشد، با گواهی دامپزشکی، غرامت توسط بیمه به دامدار پرداخت می‌شود در غیر اینصورت، دامدار متضرر می‌شود.

واکسیناسیون دام‌ها علیه برسلوز و تب برفکی

مدیرکل دامپزشکی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های دامپزشکی در حوزه مبارزه با بیماری‌های دام و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اظهار داشت: در سال جاری ۶۲۹ هزار و ۳۳۱ رأس دام علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان واکسینه شدند.

وی به تشریح آمار واکسیناسیون دام‌ها علیه برسلوز، تب برفکی، آبله، سل و … پرداخت و بیان کرد: از ۲۸ هزار و ۸۸۰ رأس دام سنگین تست سل و از ۲۹ هزار و ۱۸۷ رأس دام سنگین تست برسلوز و هزار و ۳۲۴ تست سرمی برای بیماری مشمشه دریافت شده است.

فاتحی‌نیا در مورد ترخیص گوشت منجمد نیز اظهار داشت: در یک سال گذشته بیش از هزار و ۱۹۲ تن گوشت منجمد گوساله، هزار و ۴۴۲ تن مرغ منجمد و ۵۸ تن گوشت گوسفندی منجمد و ۲۱۶ تن گوشت تازه گوسفندی ترخیص شده است.