قزوین- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: در شش ماه نخست سال جاری حدود ۵ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی و بیش از ۴ هکتار نیز از بستر رودخانه‌ها رفع تصرف شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، منصور ستوده اظهار کرد: در راستای ایمن سازی رودخانه‌های جهت کاهش خطرات ناشی از سیلاب‌های فصلی و عبور ایمن آب در شش ماه نخست سال جاری حدود ۵ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی و بیش از ۴ هکتار نیز از بستر رودخانه‌ها رفع تصرف شد.

وی با اشاره به اینکه سیل به عنوان یکی از مخرب‌ترین بلایای طبیعی بشر محسوب می‌شود عنوان کرد: یکی از علل مهم خسارات وارده در زمان وقوع سیلاب‌ها تصرف و تعدی به بستر رودخانه‌ها است که این تصرفات معمولاً به صورت ساخت و ساز غیرمجاز، ویلاسازی، دیوارکشی، مسدود نمودن مسیر جریان رودخانه‌ها و… بوده که می‌تواند خسارات ناشی از سیلاب را چندین برابر نموده و موجب بروز اثرات ناگوار اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی در منطقه شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین تصریح کرد: در راستای حفاظت از بستر و حریم رودخانه‌ها به عنوان ثروت ملی و کاهش میزان خسارات ناشی از سیلاب پروژه‌های متعددی از سنوات گذشته مانند آزادسازی و رفع تصرفات، رپرگذاری، لایروبی مسیر رودخانه و اخذ سند مالکیت بستر رودخانه‌ها توسط شرکت آب منطقه‌ای قزوین تعریف و اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در ادامه با اشاره به اقدامات دفتر مهندسی رودخانه و سواحل این شرکت در شش ماهه نخست سال جاری عنوان کرد: با تلاش و پیگیری شبانه روز همکاران و با همراهی نیروی انتظامی بیش از ۴ هکتار از بستر رودخانه‌های استان رفع تصرف شده است.

وی افزود: این رفع تصرفات عمدتاً مربوط به بستر رودخانه‌های صمغ آباد، تازه آباد، چنگوره، بازار و کوشک است.

ستوده در خصوص لایروبی رودخانه‌های استان نیز تصریح کرد: در همین بازه زمانی حدود ۵ کیلومتر از مسیر رودخانه‌های استان لایروبی شده که عمده آن مربوط به رودخانه ابهررود به طول ۲ کیلومتر در محدوده شهرستان تاکستان، رودخانه جزمه به طول ۱.۵ کیلومتر در محدوده شهرستان آبیک و رودخانه بازار به طول ۱ کیلومتر در محدوده شهرستان قزوین است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین ادامه داد: در مرداد ماه امسال نیز با هدف تثبیت مالکیت دولت و تسریع در برخورد قانونی با متخلفین با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان سند رودخانه شاهرورد به مساحت ۱۰۰۶ هکتار اخذ شد.

ستوده در پایان یادآور شد: اقدامات این شرکت در جهت آزادسازی و رفع تصرفات رودخانه‌ای و همچنین لایروبی و اخذ سند مالکیت رودخانه‌های استان با جدیت تمام و برای کلیه رودخانه‌های استان ادامه خواهد داشت که البته انجام این مهم نیازمند همراهی مردم متدین و کلیه مسئولین و مدیران ارشد استانی است.