خرم‌آباد - مدیرکل شیلات لرستان از پیگیری برای اجرای طرح‌های پرورش ماهی در قفس در سدهای «رودبار» و «سیمره» این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، کیارش بیرانوند امروز چهارشنبه در حاشیه نشست با همکاری سازمان اوقاف و شیلات لرستان، اظهار داشت: پنج کارخانه تولید خوراک آبزیان در لرستان فعال است که ظرفیت تولید سالانه آنها بیش از ۲۰ هزار تن است اما نیاز سالانه استان لرستان به خوراک آبزیان حدود ۴۰ هزار تن است و در این زمینه مجبور به واردات هستیم که باتوجه‌به تحریم‌های ظالمانه حاکم بر کشور و گران‌بودن اقلام خوراک ماهی، قیمت بالای تهیه خوراک، کار را برای پرورش‌دهندگان سخت کرده است.

وی با بیان اینکه نبود بازارچه‌های شیلاتی در سطح استان، مشکلاتی را برای مصرف آبزیان در استان ایجاد کرده است و چنانچه بازارچه‌ای برای فروش محصولات تولیدی داخلی استان وجود داشته باشد، مصرف آبزیان را به دلیل خرید بدون واسطه افزایش خواهد داد.

مدیرکل شیلات لرستان همچنین با اشاره به نشست با مدیرکل اوقاف لرستان، اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه ظرفیت‌های بخش آبزی‌پروری لرستان میان سازمان اوقاف کشور با سازمان شیلات ایران منعقد شده است که باتوجه‌به ظرفیت مناسب استان در پرورش ماهیان خاویاری و ماهیان در قفس، برای ایجاد طرح‌های پرورش ماهی در قفس در سدهای «رودبار» و «سیمره» به توافقات مطلوبی رسیده‌ایم و ظرفیت‌های بخش شیلات لرستان نیز در این زمینه نیز به سازمان اوقاف کشور معرفی شده است.

بیرانوند، عنوان کرد: در این راستا ایجاد یک مجموعه بزرگ پرورش ماهی در قفس در پشت سد «سیمره» کوهدشت یا «رودبار» الیگودرز توسط سازمان اوقاف کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اکنون ۵۷ قفس پرورش ماهی در پنج سد لرستان وجود دارد اما ۲۵ قفس موجود در سد «ایوشان» به دلیل تغییر از وضعیت کشاورزی به شرب تعطیل شده‌اند و در سد «حوضیان» نیز ۱۰ قفس وجود دارد که به دلیل مشکلات اجتماعی با تولیدکننده تعطیل هستند.

مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه در سد «خان‌آباد» الیگودرز نیز ۱۰ قفس وجود دارد که به علت خشکسالی تعطیل شده‌اند، افزود: در حال حاضر در سدهای «مروک» و «هاله» هرکدام چهار قفس وجود دارد که در مجموع ۲۰۰ تن تولید دارند.

بیرانوند، بیان داشت: در حال حاضر سالانه بیش از ۳۰ هزار تن ماهیان سردابی (قزل‌آلا) در لرستان تولید می‌شود و شش هزار شغل مستقیم و ۱۲ هزار شغل غیرمستقیم در استان ایجاد کرده است.