به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام سید سعید رضا عاملی در نشست انقلاب اسلامی ایران، محور قدرت سوم جهان رویکرد متعالی تمدن نوین اسلامی که در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در روشهای نگاه به آینده با مدلهای مختلفی آینده را ترسیم میکنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه مدل متداول را مدل مطلوب گرا دانست و افزود: در این مدل، تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمانی است که آن را در افق هدف خود میگذاریم و بر مبنای آن مهندسی معکوس صورت میدهیم.
به گفته عاملی در کنار دو قدرت سوسیالیسم و لیبرالیسم یک الگوی سومی از قدرت با پیروی انقلاب اسلامی در جهان شکل گرفت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که انقلاب اسلامی در چه شرایط و منطقی ظهور کرد؟ گفت: انقلاب اسلامی ایران با هدف احیای اسلام و با محوریت توحید، عدالت و حکمرانی و بر مبنای اندیشههای پیامبر (ص) با تکیه بر مردم ظهور کرد.
وی با بیان اینکه مقایسه قدرت انقلاب اسلامی با دو قدرت دیگر قیاس مع الفارق است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران به دنبال الگوی سوم شکل گرفت. در واقع قدرت در شکل متعارف آن خلاء عدالت فراگیر دارد و قدرت سوم باید توانایی این را داشته باشد که بتواند خلاء عدالت را پر کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی انقلاب اسلامی را انقلاب جهانی ذکر کرد و ادامه داد: علی رغم همه سختیها و تحریمها، خوشبختانه انقلاب را در جای جای جهان مشاهده میکنیم و آثار انقلاب یک گستره جهانی دارد.
تمدن نوین اسلامی چه ماهیتی دارد؟
وی با اشاره به اینکه نوین بودن تمدن انقلاب اسلامی از جنس نوین بودن تمدن نوین آمریکایی نیست؟ گفت: منظور از نوین بودن تمدن انقلاب اسلامی، استقرار اسلام ناب محمدی (ص) است.
عاملی پاسخ به نیازهای عصر جدید، جامعه بدون دشمنی و مکارم اخلاق، فراگیری دانش و عقلانیت، آبادانی و پیشرفت، فراوانی نعمت، امنیت فراگیر، دوران همدلی و.... را از مشخصههای تمدن نوین اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: بنیان تمدن نوین اسلامی بر پایه عدالت، زیر ساختش علم و عقلانیت و تأمین امنیت فراگیر برای دیگران است. در واقع این کمبودی است که امروز در جهان مشاهده میشود.
مروری به تاریخچه جابجایی قدرت در نظام جهانی
دبیر نشست علمی و پژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه نظم و سازمان یافتگی سیاست بین المللی یکی از موضوعات مهم مطالعاتی به شمار میرود، گفت: سامان یافتگی سیاست بین المللی در طول تاریخ دچار دگرگونی و تغییرات بنیادینی شده و در نتیجه هندسه قدرت بین المللی گونههای جدیدی را تجربه کرده است.
علیجان سکندری، ادامه داد: دوران گذار و انتقال مبحث کلیدی را در دانش، روابط و سیاست بینالملل رقم میزند. شرایط حاکم در این مقاطع تاریخی و عوامل مؤثر بر فرآیندهای کلانشکل دهنده نظمهای جایگزین، دانشی را شکل میدهندکه فهم پیچیدهترین و حیاتی ترین موضوعات سیاست را امکان پذیر میسازد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با شرایط پیش آمده در این چند دهه، نظم پیشین در حال تجربه تغییرات جدیدی است، افزود: حدود ۵ دهه پیش ایده جدیدی از سوی امام خمینی (ره) به عنوان حکومت اسلامی مطرح شد که نه مبتنی بر حکومت سلطنتی موروثی بود و نه مبتنی بر حکومت دموکراسی محض بود و همچنین نه حکومتی که برآمده از کودتا باشد بلکه این ایده فراخوانی برای زندگی جمعی ملی بر اساس و بنیان آموزههای الهی و دینی بود.
این پژوهشگر تصریح کرد: انقلاب اسلامی به مثابه حرکتی تحولخواه در ادامه مطالبه تغییر در نظامیافتگی داخلی، تغییر در هندسه قدرت بین المللی را در بعد نظری و عملی مطرح ساخته است. این حرکت، پرسشها و چالشهای فراوانی ایجاد کرد. همچنین، ورود به عرصه رقابت در شکل دهی به آینده سیاست بین الملل مخاطرات جدی را نیز به همراه داشت.