بیرجند- مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با اشاره به آغاز بارندگی‌های فصل پاییز در استان گفت: انتظار داریم که بارش در فصل پاییز نسبت به میانگین بلندمدت در استان به ۱۹.۶ میلی متر برسد.

علیرضا خندان رو امروز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: علم هواشناسی امروز در اکثر مراحل زندگی مردم جاری و ساری است.

وی تصریح کرد: مباحث گردشگری، وزرشی، حمل و نقل، کشاورزی، عمرانی و غیره همه متأثر از وضعیت هواشناسی هستند.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: خوشبختانه با پیشرفت‌هایی که علم هواشناسی در سطح دنیا و کشور داشته پیش بینی‌های خوبی با درصد صحت بسیار بالایی را در اختیار مردم قرار می‌دهد که راهگشای برای کارهای روزمره آنها است.

خندان رو افزود: از ابتدای مهر ماه امسال سال زراعی جدید آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه بیش از ۲۰ سال بوده که در استان درگیر خشکسالی هستیم و این امر ادامه دار شده است، یادآور شد: سال زراعی گذشته میزان بارندگی‌های استان در حد ۸۰ میلی متر بوده که بسیار کمتر از میانگین بلندمدت است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ میزان بارندگی‌ها در استان حدود ۴۶ درصد، در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به میزان ۱۶ درصد و در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به میزان ۲۹ درصد کاهش داشته است.

خندان رو گفت: با توجه به کمبود انباشته بارندگی در ۲۰ سال گذشته در استان متأسفانه شاهد کاهش دبی چشمه‌ها، چاه‌ها و قنوات بوده‌ایم و بخش کشاورزی استان به طور شدیدی متأثر از کاهش بارندگی‌ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه بارندگی‌های فصل پاییز از شب گذشته در استان آغاز شده است، افزود: در شهرستان طبس شب گذشته هر چند ناچیز گزارش بارندگی را داشته‌ایم.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی اضافه کرد: اما هشداری که سازمان هواشناسی برای چند روز آینده در استان دارد، انتظار بارندگی در سطح استان بوده و هشدار زرد شماره ۳۲ در استان صادر شده است.

خندان رو یادآور شد: بارندگی‌ها براساس پیش بینی‌های صورت گرفته از عصر جمعه آغاز شده که از شدت بیشتر از امروز عصر شاهد بارندگی در استان خواهیم بود.

وی ادامه داد: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد امکان خیزش گرد و خاک هم وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه اکثر نقاط استان شاید بارندگی‌هایی کمی را داشته باشند، بیان کرد: بیشترین اثر این سیستم در نهبندان، سربیشه، درمیان، حاجی آباد زیرکوه و ارتفاعات قاین و بیرجند وجود دارد و انتظار بارندگی‌های بیشتری را در این مناطق داریم.

خندان رو اضافه کرد: پیش بینی‌هایی که در مجموعه هواشناسی صادر می‌شود سه نوع پیش بینی شامل پیش بینی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی‌های کوتاه مدت، پیش بینی‌هایی بوده که به صورت روزانه تا ۵ روزه یا ۱۲۰ ساعته برای ۱۱ شهرستان استان پیش بینی‌ها صادر می‌شود و ۴۸ ساعت اول پیش بینی‌ها به تفکیک شب و روز است، تصریح کرد: همچنین برای ۱۲۰ ساعته پیش بینی‌ها به صورت ۲۴ ساعته بوده که شامل وضعیت جوی، حداقل و حداکثر دمای هوایی که انتظار می‌‎رود می‌شود.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی اضافه کرد: انتظار داریم که بارش در فصل پاییز نسبت به میانگین بلندمدت در استان ۱۹.۶ میلی متر، در فصل زمستان ۶۷ میلی متر و در فصل بهار ۳۰ میلی متر داشته باشیم.

خندان رو ادامه داد: نرمال میانگین بلندمدت ۲۰ تا ۲۵ ساله محاسبه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صحت پیش بینی‌های میان مدت هواشناسی بین ۶۵ تا ۷۰ درصد است، گفت: انتظار داریم که بارندگی‌های خوبی را در استان داشته باشیم.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی بیان داشت: قطعاً اثرات خشکسالی‌های ۲۰ ساله در استان با بارندگی‌های پیش بینی شده در سال زراعی جاری جبران نخواهد شد.