کوثر- فرماندار شهرستان کوثر گفت: چهار هزار تن «به» با کیفیت و مرغوب در شهرستان کوثر به ویژه گیوی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مطلب صادقلو عصر یکشنبه در جریان بازدید از عملیات برداشت «به» از باغات گیوی اظهار کرد: شهرستان کوثر به باغ شهر استان اردبیل معروف است و در محدوده ۲۵۰ هکتاری کوهپایه‌ای این شهرستان بیش از ۴۰۰ هکتار انواع باغ و میوه‌های سردرختی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: «به» محصول منحصربه فرد تولید شده در گیوی است که با تنوع خاص و در قالب ۱۱ رقم به صورت بومی و محلی تولید و نظیر رقم «حاجی‌کیشی» با خاصیت و کیفیت بالا روانه بازار مصرف استانی و خارج از استان می‌شود.

فرماندار شهرستان کوثر تولید چهار هزار تن محصول به را یادآور شد و گفت: میزان تولید به در هر هکتار ۱۵ تن است که باغداران با نوسازی باغات خود به رشد تولید در سال‌های اخیر دست یافتند.

صادقلو افزود: این شهرستان در تولید به و سطح زیر کشت این محصول در ایران رتبه ممتاز را به خود اختصاص داده و تولیدات به این منطقه از شهرت خاص برخوردار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی برخی واحدهای صنایع تبدیلی انتظار می‌رود ظرفیت اشتغال در این حوزه نیز ارتقا یابد ولی همچنان تلاش بر جذب سرمایه‌گذاران برای توسعه و تقویت صنایع تبدیلی مرتبط با محصولات به است.

صادقلو اشتغالزایی در این حوزه را بالغ بر یک‌هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: درآمد حاصل از تولید و فروش به سالانه ۵۴۰ میلیارد ریال برای کشاورزان منطقه است.

وی اضافه کرد: تولید به با کیفیت به جذب گردشگران کمک کرده و باغات گیوی در این روزها میزبان گردشگران و مسافرانی است که خودشان سعی می‌کنند خرید این محصول را انجام داده و با رضایت کامل منطقه را ترک کنند.

فرماندار شهرستان کوثر بیان کرد: تلاش ما بر حمایت تولیدکنندگان به ویژه کشاورزان فعال در تولید به است که با روش‌های مختلف به ویژه پرداخت تسهیلات از فعالان این حوزه حمایت‌های لازم انجام می‌شود.