گرگان- پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی ایران با اشاره به اینکه تمامی لالایی‌ها از باور مداری قومی، ملی و معنوی برخوردار است، گفت: لالایی ها ریشه فرهنگی هر جامعه به شمار می روند.

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ جاوید شامگاه دوشنبه در نشست بررسی نغمه‌های حماسی در سرزمین برادری اظهار کرد: لالایی ریشه فرهنگ هر جامعه است که این فرهنگ در جامعه ما در حال فراموشی است.

جاوید با اشاره به اینکه لالایی‌ها از یک خط مشترک برخوردار هستند، اظهار کرد: تمامی لالایی‌ها از باور مداری قومی، ملی و معنوی برخوردار است.

وی با بیان اینکه لالایی یک آواز است، افزود: مادر با آواها، کلمات، جملات و شعر آموزش‌ها را به فرزند آغاز و منتقل می‌کند.

پژوهشگر موسیقی نواحی و آئینی ایران با اشاره به اینکه مادر با خواندن لالایی با فرزند خود ارتباط می‌گیرد، اظهار کرد: لالایی به عنوان پایه فرهنگی در شخصیت فرزند شکل می‌گیرد.

جاوید اظهار کرد: طبق مطالعاتی که از هزار لالایی انجام شده تنها ۳ درصد از آنها گواهی از گلایه دارد و ۳۵ درصد ستایش پدر است.

پژوهشگر موسیقی نواحی و آئینی ایران با اشاره به اینکه عمده لالایی‌های گلستان در قالب چهارگاه است، گفت: این نوع لالایی‌ها انسان را به هیجان دعوت می‌کند و زمانی که مادر چهارگاه را زمزمه می‌کند ذهن فرزند با هیجان آشنا می‌شود.

وی اضافه کرد: استان گلستان در زمان جنگ تحمیلی با جمعیتی اندکی که داشت چهار هزار نفر را تقدیم انقلاب اسلامی کرد که این نشان از همان زمزمه چهارگاه مادران این منطقه دارد.