عضو مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به استفاده از ابزارهای هوشمند برای مقابله با بی‌حجابی گفت: اجرای لایحه جدید حجاب و عفاف میزان بی‌حجابی را به کمتر از ۵ درصد می‌رساند.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل اقبالی جامعه شناس و عضو مرکز پژوهش‌های مجلس در «نشست تبیینی نخبگانی با موضوع نقد و بررسی لایحه حجاب روی میز شورای نگهبان» اظهار داشت: دال مرکزی این لایحه این بوده که پلیس را از صحنه درگیری حذف سازد.

این پژوهشگر گفت: تلاش کردیم تا با این لایحه سازوکاری هوشمند برای مقابله با بی‌حجابی در نظر گرفته شود تا توفیقات در حوزه میدان افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ابزارهای هوشمند و برخورد با بی‌حجابی بدون هزینه‌های اجتماعی و همچنین بازدارندگی‌های مؤثر از نقاط قوت لایحه حجاب محسوب می‌شود، گفت: بازدارندگی‌های مالی در همه جای دنیا اثبات شده است و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در دراز مدت اجرای این لایحه می‌تواند بی‌حجابی را به زیر ۵ درصد برساند.

اقبالی بیان داشت: اراده حاکمیت برخورد با اقلیت هنجار شکن است.

وی با اشاره به اینکه پلیس در موضوع گشت ارشاد ۹۵ درصد موفق عمل کرد و اگر گشت ارشاد نبود شرایطی که در حال حاضر در قضیه بی‌حجابی را داریم، سال ۹۵ شاهد بودیم گفت: جامعه از رسانه تصویر می‌گیرد و این رسانه‌ها هستند که برای افراد جامعه تصویر می‌سازند.

این پژوهشگر گفت: اینکه اکنون تصور می‌شود که در فعالیت گشت ارشاد ضعیف عمل شده به دلیل این است که اقدامات رسانه‌ای مناسبی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه مدتی پیش با همسر و دخترانم به منطقه آزاد انزلی سفر کرده بودیم که میزان کشف حجاب در آن بسیار زیاد است، گفت: آنجا هم خودم و هم همسر و دخترانم تذکر لسانی به بی‌حجابان دادیم و برخلاف تصور مشکلی هم پیش نیامد.

اقبالی گفت: باید پرسید که چه کسی گفته که از طریق تذکر لسانی همیشه درگیری ایجاد خواهد شد؟ البته به نظرم از طریق جریمه و به صورت سیستمی می‌توان آمار بی‌حجابی را به شدت کاهش داد.