حداد عادل در پنجمین نشست «حکمرانی قرآنی»، با بیان اینکه سکولاریسم مهم‌ترین چالش نظری و عملی در برابر انقلاب اسلامی است، گفت: باید علم سکولار، هنر و خانواده سکولار مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پنجمین نشست از سلسله نشست‌های «حکمرانی قرآنی»، با عنوان؛ حکمرانی قرآنی در تقابل با حکمرانی سکولار (بخش دوم) یکشنبه ۳۰ مهر، با حضور غلامعلی حدادعادل؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب، شهریار زرشناس، استاد فلسفه غرب و علیرضا معاف؛ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این معاونت برگزار شد.

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش ابتدایی این نشست گفت: از جلسه قبل تا این جلسه اتفاق مهمی رخ داده که یکی از آنها آغاز عملیات طوفان الاقصی و افتخاری است که مردم غزه به واسطه مقاومت‌شان در برابر رژیم صهیونیستی از خود نشان داده‌اند و به همین دلیل ما شاهد یک صحنه جدیدی از مقاومت در منطقه هستیم.

وی درباره رویکردهای دوگانه عده‌ای در عمل به فرامین الهی اظهار کرد: برخی نسبت به اجرای احکام اسلامی در عمل واگرایی نشان می‌دهند در صورتی که به احکام اسلامی اعتقاد دارند ولی اینها در نشریات داخلی که مطلب می‌نویسند در اصل سخنان رسانه‌های معاند را منعکس می‌کنند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری که چنین جلساتی ارزش افزوده به دنبال داشته باشد.

باید مقاومت مردم فلسطین را ستود

معاف با اشاره به تحولات این روزهای فلسطین گفت: باید مقاومت مردم فلسطین را ستود و این مقاومت عینیت‌بخش آیات قرآن است. این مقاومت دو بعد دارد؛ یکی وعده‌هایی است که قرآن داده و بعد دوم مربوط به مظلومیت مردم غزه است که این روزها شرایط خوبی ندارند و امیدواریم که غصه‌ها به زودی تمام شود و اخبار خوبی از مردم فلسطین به گوش برسد.

در ادامه غلامعلی حدادعادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود مقاومت فلسطین را منشأ تحولات و روزهای بهتر برای منطقه دانست.

وی یادآور شد: در جلسه گذشته موضوعی را مطرح کردم مبنی بر اینکه با فرض اعتقاد به اسلام و قرآن می‌توان معتقد به سکولاریسم باشیم؟ براساس این بحث مروری کردیم بر آیات قرآن و ماحصل بحث این بود که طبق آیات قرآن، پیامبر (ص) برای اجرایی ساختن فرامین الهی باید حکومت تأسیس کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تبعات جدایی دین از سیاست اظهار کرد: اگر می‌خواهیم به نتایج جدایی دین از سیاست پی ببریم، بهتر است شرایط کلیسای کاتولیک را مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم. کلیسای کاتولیک امروز حکومت دارد و دارای تشریفاتی است ولی قدرت تأثیرگذاری در قانونگذاری و حکومت‌ها را ندارد؛ مثلاً با وجود اینکه واتیکان نزدیک ایتالیاست اما در قدرت و قانونگذاری این کشور تأثیرگذار نیست و منظور من در جلسه قبل این بود ولی برخی رسانه‌ها تمام صحبت‌هایم را پوشش ندادند و فقط این قسمت را پوشش دادند و همین موضوع سبب شده تا مخالفان از خود واکنش نشان دهند.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه به باور من در جامعه به این‌گونه مباحث نیاز داریم؛ مباحثی که بر تفکر و عقلانیت متمرکز باشد، ادامه داد: ما در انقلاب اسلامی سکولاریسم را نقد می‌کنیم. ما در انقلابی در این رابطه بحث می‌کنیم که تاج‌بخش نبوده بلکه تاج‌ستان بوده و از دل انقلاب مردمی پدید آمده و این انقلاب به حکومت سلطنتی مهُر پایان زده است. همچنین در این انقلاب و در اسلام با تحقیقات علوم طبیعی مخالفت نشده و هیچ‌گاه قرآن برای دانشمندان علوم طبیعی بایدها و نبایدها را تعیین نکرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: برخی می‌گویند انقلاب اسلامی باید دست از قدرت بکشد و در امر قانونگذاری، شورای نگهبانی وجود نداشته باشد تا مصوبات مجلس را با موضوعات شرعی تطبیق دهد. همچنین اینها معتقدند نباید احکام شرعی به قانون تبدیل شوند و فقط باید به حوزه تبلیغ آنها را محدود کرد و اگر مردم خواستند آن را بپذیرند و نه بیش از این! همچنین می‌گویند علمای دین فقط درباره دین سخن بگویند و فراتر نروند.

قانون بدون پشتوانه فرهنگی بی‌خاصیت است

حدادعادل با بیان اینکه هر قانونی اگر پشتوانه فرهنگی نداشته باشد عملاً بی‌خاصیت است و این قانون شکست می‌خورد، گفت: مثلاً در جامعه‌ای که همه به مشروب‌خواری عادت دارند هرگونه وضع قانون شکست می‌خورد و لذا لازم است پشتوانه فرهنگی هم وجود داشته باشد. دوستانی که منتقد جمهوری اسلامی هستند پاسخ دهند چرا در برابر احکام غیردینی این سخنان را نمی‌گویند؟ هیچ حکومتی تنها به فرهنگ‌سازی اکتفا نمی‌کند بلکه اجرای قانون هم لازم است؛ یعنی با وجود اینکه فراهم آوردن بسترهای فرهنگی لازم است، فراهم آوردن بسترهای اجرای قانون هم ضرورت دارد. منتقدان می‌گویند علما در مساجد بنشینند و صحبت کنند ولی فکر اینکه از طریق قانون احکام دینی را اجرایی کنند را باید از سر بیرون کرد درصورتی‌که فرهنگ‌سازی بدون اجرای قانون امکان‌پذیر نیست و حکومت دینی باید با اجرای قانون انگیزه وقوع جرم را از بین برد. اگر می‌خواهیم جلوی مصرف مشروبات الکلی را بگیریم باید مضرات مصرف آن را برای مردم شرح دهیم ولی در مقابل باید مانع تولید و توزیع آن هم شد و در کشورهای غربی هم، چنین است.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب گفت: معتقدیم احکام شرعی عقلانی است و نکته مهم این است که در سکولاریسم احکام شرعی اصلاً ناظر به واقعیت نیست و تلقی سکولارها این است که دین یک حالت روانی دارد و سخنان آن ملاک نیست همچنین دین را در ایمان خلاصه می‌کنند و جنبه شریعت دین را واقع‌بینانه و عقلانی تلقی نمی‌کنند در صورتی که ما باور داریم دین یک واقعیت عقلانی است. ما معتقدیم اگر خدا یک چیزی را حرام اعلام کرده این عقلانی و حکیمانه است و دعوا بر سر این نیست که مجالس اینها را کنار بگذارند و معقول بحث کنند. ما فرامین خدا را عقلانی‌تر از موضوعات مجالس سکولار می‌دانیم و اگر از این موضوع مهم فاصله بگیریم راه را برای سکولاریسم باز کرده‌ایم. امثال شهید بهشتی به نگاه عقلانی به دین تأکید دارند و شهید مطهری هم این نکته را مورد تأکید قرار داده و به طور کلی در جامعه باید از عقلانیت دین دفاع کنیم و این واقعیت دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با بیان اینکه سکولاریسم مهمترین چالش نظری و عملی در برابر انقلاب اسلامی است و ابعاد بسیار زیادی دارد، گفت: باید علم سکولار، هنر سکولار و خانواده سکولار مورد بررسی قرار گیرد. باید مراقب باشیم دین را آنگونه عرضه کنیم که خدا خواسته و اگر چنین شود بدین معناست که راه را بر سکولاریسم بسته‌ایم ولی اگر بدعت‌هایی در شناساندن دین مطرح شود به دین آسیب می‌رسانیم.