اراک- رییس اداره بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی اداره کل امور مالیاتی مرکزی گفت: ۶ هزار و ۸۹۱ میلیارد ریال برگ تشخیص برای فرارهای مالیاتی در این استان صادر شده است.

محمد ربیعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیت اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی گفت: در این دستگاه از سال‌های گذشته اداره‌ای تحت عنوان اداره بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی تشکیل شده و پرونده‌های فرار مالیاتی و تأخیر در پرداخت مالیات و مودیانی که درآمد و شغل خود را کتمان می‌کنند به این اداره معرفی می‌شوند.

رییس اداره بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی اراده کل امور مالیاتی استان مرکزی تصریح کرد: برخی مودیان برای فرار از مالیات و اینکه مالیات کمتری پرداخت کنند از کد اقتصادی دیگران، اجاره کارت بازرگانی و حساب اجاره‌ای استفاده می‌کنند.

ربیعی گفت: شهروندان می‌توانند به ۲ شیوه فرار مالیاتی و مصادیق آن را به اداره بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی از طریق ثبت اطلاعات در سامانه سوت زنی و یا با شماره تماس ۱۵۲۶ معرفی کنند.

وی افزود: پس از ارسال اطلاعات به اداره بازرسی بر اساس ماده ۱۸۱ قانون مالیاتی، کمیته‌ای متشکل از نماینده دادستان، قوه قضائیه و نماینده اداره فناوری تشکیل و اقدامات بازرسی در غالب حضور در مکان مودیان و ثبت اسناد و مشخصات آنها، تحقیقات محلی و بررسی تراکنش آنها انجام می‌شود.

بررسی بیش از ۲۰۰۰ پرونده فرار مالیاتی در استان مرکزی

رییس اداره بازرسی، مبارزه با فرار مالیاب و پولشویی مدیرکل اداره امور مالیاتی استان مرکزی ادامه داد: براساس ماده ۱۸۱ قانون مالیات مستقیم از سال تشکیل اداره مبارزه با فرار مالیاتی تاکنون ۲ هزار ۷۱ دوره پرونده بررسی شده و ۶ هزار و ۸۹۱ میلیارد ریال برگ تشخیص، برای فرارهای مالیاتی در استان مرکزی صادر شده است.

ربیعی گفت: همچنین این سامانه برای رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مودیان ایجاد شده و تراکنش‌های بالای پنج میلیارد ریال از طریق این سامانه به بانک مرکزی ارسال می‌شود.

وی افزود: تاکنون ۵۳۹ تراکنش بالا از مودیان مورد بازرسی قرار گرفته و بالغ بر ۲ هزار و ۱۷۴ میلیارد ریال برگ تشخیص صادر شده است.

رییس اداره بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی اداره کل اداره امور مالیاتی استان مرکزی با بیان اینکه تاکنون ۳۰۹ گزارش فرار مالیاتی ثبت شده است، گفت: پرونده‌ها براساس اهمیت، مبلغ و حجم تراکنش رسیدگی می‌شوند.

ربیعی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۵ طبق ماده ۲۷۴ قانون بر مالیات مستقیم و طبق رهنمود مقام معظم رهبری مالیاتی و پولشویی یک جرم از نوع جرم درجه ۶ محسوب می‌شود.