مشگین‌شهر -مسئول بانک خون بندناف بخش شهرستان‌های جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت:در راستای آشنایی عموم مردم با روند ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از این خدمات ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، پریسا رضایی ظهر یکشنبه در نشست هم‌اندیشی با رئیس شبکه بهداشت و درمان و متخصصان زنان و زایمان و ماماهای مشگین‌شهر اظهار کرد: ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزاد یک خدمت پزشکی با ارزش است که باید مسئولین شهری در اطلاع‌رسانی این خدمت همکاری بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره روند ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف خاطرنشان کرد: خون بند ناف به عنوان خون جفتی شناخته شده خونی است که در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد.

مسئول بانک خون بند ناف بخش شهرستان‌های جهاددانشگاهی استان اردبیل ادامه داد: پس از تولد نوزاد خون باقی مانده در بند ناف نوزاد و جفت که غنی از سلول‌های بنیادی است به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود.

رضایی گفت: سلول‌های بنیادی موجود در خون بند ناف در درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج تنها گزینه درمان هستند و در حال حاضر در کشورمان بیماری‌های که منشأ خونی دارند از جمله انواع سرطان خون، تالاسمی، کم خونی‌های مادرزادی، نقص سیستم ایمنی با استفاده از خون بند ناف قابل درمان هستند.