بیرجند- مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی جزو استان‌هایی بوده که از حیث بیماری شاربن و تب برفکی در بخش دام عاری بوده و خوشبختانه این بیماری در استان ریشه کن شده است.

محمد بخشی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پدافند غیرعامل همچنان که از نام آن پیدا بوده یعنی دفاع غیرعامل، و هر آنچه باعث شود به صورت غیرنظامی از خطرات دشمن دفاع گردد پدافند غیرعامل نامیده می‌شود.

وی تصریح کرد: همه سازمان‌ها و ادارات در پدافند غیرعامل دخیل بوده و وظیفه آنها در این حیث مشخص و تعریف شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خطرات مختلف در بخش‌های مختلف باید پیش بینی شود، گفت: هر دستگاه در حوزه‌های فعالیت خودش با این پیش بینی‌ها نسبت به کاهش و دفع این خطرات باید اقدام کند.

بخشی افزود: حوزه دامپزشکی به گونه‌ای بوده که تمام اقدامات آن به نوعی پدافند غیرعامل محسوب می‌شود به طوری که اعم فعالیت‌های آن پیشگیری است.

وی ادامه داد: واکسیناسیون‌های مختلف و بحث‌های نظارت بر فراورده‌های خام دامی و تأمین امنیت غذایی و پیشگیری از بسیاری از هزینه‌ها همه در دل پدافند غیرعامل جا می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه اقدامات دامپزشکی دقیقاً در راستای پدافند غیرعامل تعریف می‌شود، بیان داشت: اگر پیشگیری از بیماری‌ها انجام نشود خطراتی خواهد داشت که هزینه‌های زیادی را به بخش‌های مختلف وارد می‌سازد.

بخشی با اشاره به اینکه در کشور دو ستاد ملی بابت بیماری‌های دامی وجود دارد، اضافه کرد: ستاد پیشگیری از بیماری تب برفکی که جزو بیماری‌های خطرناک در حوزه دام بوده و به سبب هزینه‌های سنگین اقتصادی که به بار می‌آورد ستاد ملی دارد.

وی با بیان اینکه از دیگر بیماری‌ها آنفولانزای فوق حاد پرندگان بوده که در امنیت غذایی کشور بسیار تأثیرگذار است، افزود: در سال ۹۹ در خراسان جنوبی آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان سبب معدوم سازی یک میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه پرنده شد که ضربه سنگینی به صنعت طیور و تولید استان وارد ساخت.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام سبک و حدود ۶۰ هزار دام سنگین شامل شتر و گام در استان وجود دارد، افزود: خراسان جنوبی از نظر جمعیت شتر دومین استان پرجمعیت شتر کشور است.

بخشی ادامه داد: بیش از هزار واحد پرورش طیور فعال در استان وجود داشته که به نوعی استان در این بخش سرآمد است

وی با بیان اینکه دام‌ها در واقع سرمایه مردم و سرمایه ملی به حساب می آیند، یادآور شد: چندین بیماری حوزه دام را با خطر و مرگ و میر مواجه می‌کند مانند بیماری شاربن که یکی از عوامل مطرح در بحث ترورهای بیولوژیکی محسوب می‌شود و عامل بیماری سیاه زخم است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در رابطه با بیماری شاربن گفت: این باکتری در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی به پودر خاصی قرار می‌دهند به صورت ساده آن را در مکان‌های مختلف و فضا پخش می‌کنند.

بخشی افزود: این عامل بیماری کپسول خاص را در دور خود درست می‌کند که به راحتی از بین نمی‌رود و باعث بقایش می‌شود بنابراین نابودی این باکتری بسیار سخت است.

وی اضافه کرد: در دامپزشکی بر علیه این بیماری دام‌ها را واکسینه و خراسان جنوبی جزو استان‌هایی بوده که از حیث بیماری شاربن در بخش دام عاری بوده و خوشبختانه این بیماری در استان ریشه کن شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی دیگر از بیماری‌ها خطرناک در حوزه دام، تب برفکی بوده که ستاد استانی و ملی دارد و ضرر و زیان زیادی را در صورت شیوع به صنعت دام وارد می‌سازد و به سرمایه ملی آسیب می‌زند، تصریح کرد: با اجرای طرح‌های دامپزشکی تمام دام‌های استان سالی دو مرتبه بر علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.

بخشی ادامه داد: چندین سال بوده که از این بیماری که بسیار مسری بوده در حوزه دام در استان موردی وجود نداشته اگر چه در استان‌های همسایه ما این بیماری وجود دارد و هشدار به اتحادیه‌ها و دامداری‌ها در این خصوص داده شده که البته ایمنی که باید در بدن دام با انجام واکسیناسیون ایجاد شود انجام گرفته است.

وی یکی دیگر از بیماری‌های مهم در حوزه دام را بیماری طائون نشخوار کنندگان کوچک دانست و افزود: خوشبختانه سازمان دامپزشکی در این زمینه برنامه دارد که تا سال ۲۰۳۰ این بیماری را به طور کلی ریشه کن کند چون تلفات بسیار بالایی داشته و با واکسیناسیون توده‌ای که انجام می‌گیرد این بیماری به حداقل خود رسیده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: آنفولانزای فوق حاد پرندگان از دیگر بیماری‌های خطرناک در حوزه طیور بوده که متأسفانه در حال حاضر دو واحد مرغ مادر در تهران دچار این بیماری شده‌اند بنابراین هشدارهای لازم به مرغداری‌ها و اتحادیه‌ها در رابطه با رعایت شرایط قرنطینه‌ای و واکسیناسیون داده شده است.