قزوین- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین گفت: نقشه مهندسی فرهنگی کشور و برش‌های استانی آن قطعاً کمک خواهد کرد که در تقابل با تهاجم فرهنگی دشمن بتوانیم سرافراز و پیروز باشیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید وکیلی در یکصد و بیست و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که در سالن جلسات معاونت سیاسی و انتظامی استانداری قزوین برگزار شد بیان کرد: در ضرورت تهیه سند فرهنگی هیچ شک و شبهه‌ای نیست زیرا هم اکنون ما در کشور با دو جنگ بزرگ اقتصادی و شبیخون و هجمه فرهنگی عظیم مواجه هستیم که جهت مقابله با آن باید دارای نقشه و برنامه مدون و جامعی بود.

وی افزود: نقشه مهندسی فرهنگی کشور و برش‌های استانی آن قطعاً کمک خواهد کرد که در تقابل با مسائل مطرح شده بتوانیم سرافراز و پیروز باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین تصریح کرد: برای تهیه این سند باید گام‌های اساسی برداشته شود و در این راستا همه کارگروه‌ها باید همزمان با هم فعال شوند و اقدامات را اجرایی سازند.

وی عنوان کرد: باید در بازه زمانی حداکثر سه ماهه کارها جمع شود تا بتوانیم مصوبه سند را در شورای برنامه‌ریزی بگیریم و به کشور اعلام کنیم که تا پایان سال این سند در استان قزوین هم آماده رونمایی شود.

وکیلی گفت: در احصای مسائل اولویت دار و اساسی در حوزه فرهنگی استان باید به این نکته توجه داشته باشیم که باید فرهنگ دینی چتری بر همه مباحث فرهنگی باشد ضمن اینکه به فرهنگ انقلابی و عمومی جامعه هم توجه شود.

وی تاکید کرد: باید مسائل ریشه‌ای استان در راستای احصای مسائل دارای اولویت فرهنگی مدنظر قرار گیرد و در جهت رفع مشکلات فرهنگی روی چهار موضوع مسجد، مدرسه، محله و منزل یا خانواده متمرکز شد؛ چراکه به طور مثال با رونق مساجد و استفاده از ظرفیت و کارکردهای آن، بسیاری از مشکلات جامعه حل و فصل می‌شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین اظهار کرد: کارگروه‌ها در اسرع زمان تشکیل و اعضای کارگروه‌ها مشخص شوند و در گام دوم باید در جلسه‌ای مشترک با حضور همه اعضای کار گروه‌ها تشکیل شود تا چارچوب‌های نقشه مهندسی فرهنگی ارائه و وظایف همه کارگروه‌ها تعیین شود و در گام سوم اصلی ترین مسائل احصا و اقدامات ملی در ارتباط با ۵ مسئله شناسایی شده در نظر گرفته شود و در مرحله بعدی ببینیم به لحاظ استانی چه کارهایی می‌توانیم برای اقدامات ملی انجام دهیم و در ادامه برای تحقق آن برنامه طراحی کرده و میزان بودجه لازم جهت اجرایی سازی برنامه‌ها را هم تعیین کنیم.

در ادامه کبری علیخانی مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری قزوین عنوان کرد: با مطالعه سندهای فرهنگی تدوین شده در سایر استان‌ها مشخص می‌شود تقریباً ۵ اولویت اساسی استان‌ها در حوزه فرهنگی مشابه هم هستند.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود پس از تشکیل کارگروه‌ها و مشخص شدن اعضا، دبیران کمیته‌ها حتماً در ارتباط با هم باشند تا شاهد انسجام بیشتر در روند اجرای کارها باشیم.

علیخانی عنوان کرد: بیشترین مسئله احصا شده در کارگروه‌های زنان و خانواده استان، موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی و گفتمان سازی الگوی سوم می‌باشد که متأسفانه در سالهای گذشته آنطور که شایسته است بدان توجه نشده است لذا پرداختن به این موضوع و تدوین برنامه‌های مناسب می‌تواند بسیار راهگشا و مؤثر باشد.