قزوین- یک فعال فرهنگی و نویسنده ادبیات پایداری گفت: امروز در حوزه فرهنگ شاهد بی برنامگی، باری به هرجهت بودن، سلیقه‌ای کار کردن و توجه صرفاً آماری هستیم و این روند به حوزه فرهنگ آسیب زده است.

محسن نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به الزامات حوزه فرهنگ در استان قزوین و اینکه برآیند جدا کار کردن مجموعه‌های فرهنگی به نفع حوزه فرهنگ و هنر استان نیست، اظهار کرد: ما امروز شاهد موازی کاری در حوزه فرهنگ هستیم و خروجی این موازی کاری و حرکت‌های پارتیزانی ضربه جدی به جبهه دشمن وارد نمی‌کند.

وی افزود: در فضای فرهنگی جبهه دشمن از مواضع مختلف در حال حملات سنگین و مداوم شبانه روزی است اما سربازانش متحد و هماهنگ با یکدیگر عمل می‌کنند.

این فعال فرهنگی و نویسنده ادبیات پایداری با بیان اینکه در حوزه فرهنگ شاهد تفرقه و به نوعی خودخواهی هستیم، ادامه داد: اصلاً جنس کار فکری فرهنگی اینگونه نیست که هر کسی بر اساس هر آنچه که فکر می‌کند درست است عمل بکند.

بی‌برنامگی و کار سلیقه‌ای به حوزه فرهنگ آسیب زده است

وی تصریح کرد: امروز در حوزه فرهنگ شاهد بی برنامگی، باری به هرجهت بودن، سلیقه‌ای کار کردن، و بی کیفیت بودن و در آخر هم توجه صرفاً آماری هستیم که اینگونه عملکرد نشان می‌دهد حوزه فرهنگ وهنر، بی اهمیت ترین و پیش پا افتاده‌ترین حوزه در جامعه به شمار می‌آید و اصلاً برای مسئولین ذیربط اهمیت ندارد و اینها متأسفانه یکی از جدی ترین آسیب‌ها است.

نجفی با بیان اینکه باید به مسائل و الویت‌های فرهنگی در استان قزوین به صورت زیربنایی نگاه کرد، گفت: اولین قدم و اولویت ما باید حفظ تاریخ و منابع مرتبط به آن باشد؛ چون اگر منابع تاریخی حفظ نشود، نمی‌توان با استفاده از آنها تولیدات فرهنگی و هنری انجام داد و به جامعه امروز و فردا هویت بخشید.

سطحی نگری به حوزه فرهنگ میدان را برای دشمنان باز کرده است

وی تاکید کرد: به دلیل سطحی نگری به حوزه فرهنگ و هنر، عملاً میدان برای دشمن فراهم می‌شود که بیاید و برای جولان روایت‌های مدنظر خودش از تاریخ این سرزمین و چهره‌های ما سرمایه گذاری کند و در نهایت هم ماهی خودشان را از این آب گل آلود می‌گیرند.

این نویسنده ادبیات پایداری بیان کرد: رسانه که قوی‌ترین ابزار پیام انتقال و مفاهیم است امروز در دستان دشمنان این سرزمین کهن و متمدن قرار دارد و به تعبیر مقام معظم رهبری «دشمن در حال جهاد علیه ماست» ولی این طرف درگیر با مسئولین ذیربط هستیم که هنوز حاضر به ارائه اسناد و مدارک و ساماندهی و حفظ منابع تاریخی که اساس کار عناصر فرهنگی و هنری است، نیستند.

معاون ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین گفت: ما امروز در استان قزوین شاهد احداث بزرگترین پروژه فرهنگی استان موسوم به مرکز فرهنگی دفاع مقدس هستیم که مهم‌ترین مرکز انتقال مفاهیم ناب ارزشی و اسلامی و انقلابی هست ولی می‌بینیم که عزم و نگاه جدی در استان برای اتمام این پروژه وجود ندارد و آدم برخی اوقات احساس می‌کند دفاع مقدس برای برخی‌ها اساساً موضوع بی اهمیت و در بهترین حالت در انتهای موضوعات قرار دارد. دفاع مقدس موضوع جناحی و سیاسی نیست و باید همه افراد از هر جناح و گروهی برای کمک و اتمام این پروژه مهم پای کار بیایند و همانطوری که یک روزی فرزندان رشید این سرزمین از جانشان برای حفظ آب وخاک و نوامیس و اعتقادات این مرزوبوم گذشتند، امروز هم همگان بطور جدی پای کار این مرکز ارزشمند باشند و از همه توان خود مایه بگذارند.

وی افزود: در استان‌های دیگر اینگونه نیست و بسیاری از استان‌ها در سایه عزم و همدلی خوبی که در استان وجود داشته کار را به پایان رسانده‌اند.

دستگاه‌های دولتی بسترساز فعالیت مجموعه‌های مردمی باشند

این فعال فرهنگی با اشاره به نحوه تعامل مجموعه‌های مردمی و دستگاه‌ها در حوزه فرهنگ اظهار کرد: به اعتقاد بنده دستگاه‌های دولتی باید بسترسازی و حمایت بکنند تا مجموعه‌های مردمی و حقیقی بتوانند صفر تا صد کار را خوب انجام دهند.

وی با بیان اینکه متأسفانه هم افزایی خوبی انجام نمی‌شود، تاکید کرد: این عدم هم افزایی در خیلی از عرصه‌ها باعث شده تا ما شاهد اثرگذاری جدی در حوزه فرهنگ در جامعه نباشیم.

نجفی با بیان اینکه برخی از برنامه‌های فرهنگی در استان قزوین اثرگذاری لازم را ندارد، عنوان کرد: انجام کارهای بدون عقبه فکری و بدون طراحی مناسب باعث شده تا بخشی از فعالیت‌های فرهنگی خروجی مؤثری نداشته باشد.

حرکت جدی فرهنگی در بین مدیران استان قزوین شاهد نیستیم

وی با اشاره به توان مدیران استان برای حل مشکلات و معضلات فرهنگی گفت: از اخبار و اظهارات مسئولین مربوط به این حوزه احساس می‌شود که قرار است اتفاقات خوبی بیفتد و این عزم وجود دارد اما تا به حال که حرکت جدی و خروجی قوی را شاهد نبوده‌ایم.

این نویسنده ادبیات پایداری تصریح کرد: عزم جدی مسئولین برای اقدامات فرهنگی اثرگذار می‌تواند آثار و برکات خوبی را بر جای بگذارد.

شورای فرهنگ عمومی به دنبال تغییر استراتژی باشد

وی با بیان اینکه در دوره مدیرکل قبلی فرهنگ و ارشاد مسائل اولویت دار فرهنگی استان احصاء شد، اما با تغییر صورت گرفته مسکوت ماند، اضافه کرد: امیدواریم مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با نگاه نو و عزم جدی بتوانند قدمهای مثمر ثمری را در این خصوص بردارند.

نجفی تاکید کرد: متأسفانه با نگاه‌های سطحی، تحلیل‌های جزئی و مقطعی و وقت گذرانی نمی‌توان در حوزه فرهنگ و در برابر جنگ ترکیبی و فرهنگی دشمن به نتیجه قابل قبولی دست پیدا کرد.

وی در پایان با اشاره به عملکرد شورای فرهنگ عمومی در ریل گذاری وسیاست گذاری فرهنگی یادآور شد: باید جرأت و توان تغییر استراتژی در مدیران استان به وجود بیاید در غیر این صورت در این جنگ سخت بازنده خواهیم بود.