تایباد- رییس دامپزشکی تایباد گفت: با اثرگذاری واکسیناسیون پیوسته انواع دام ها، این شهرستان از انواع بیماری‌های دامی که می‌توانند به انسان ها منتقل شوند، دور نگه داشته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن آذریان شامگاه پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته پدافند غیرعامل اظهار کرد: پدافند غیرعامل و دامپزشکی کاملاً در یک مسیر هستند؛ ۹۸۰ بیماری مشترک انسان و دام وجود دارد و اصل کار دامپزشکی بیشتر از درمان، جلوگیری از بیماری است و این دقیقاً در راستای پدافند غیرعامل است.

رئیس دامپزشکی تایباد افزود: تایباد طی چند سال گذشته کانون بیماری نبوده است و این حاصل تلاش‌ها و برنامه ریزی هایی بوده است که داشتیم؛ شهرستان‌های مرزی بصورت ویژه در برنامه ریزی های کشوری مورد توجه قرار می‌گیرند و ما بر همین اساس بجز مراقبت و واکسیناسیون، در بحث قرنطینه نیز فعالیت داریم و این موضوع نه فقط در بحث دام زنده که همه فرآورده‌های دامی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

تزریق بیش از ۵۲۶ هزار واکسن در دو فصل بهار و تابستان

وی در خصوص مبارزه با بیماری‌ها گفت: در شش ماهه اول سال جاری ۱۶۴ هزار و ۳۰۰ رأس دام سبک و ۲ هزار و ۷۲ رأس دام سنگین تحت واکسیناسیون رایگان آبله و شاربن قرار گرفتند. شاربن همان بیماری سیاه زخم است که بین انسان و دام مشترک است، این بیماری در سی ساله گذشته در تایباد سابقه نداشته است که نشان از اثرگذاری واکسیناسیون دارد.

آذریان اضافه کرد: در بیماری تب مالت نیز که ناشی از انتقال هنگام مصرف لبنیات غیربهداشتی و ترشحات بعد زایمان دام است، ۳۷ هزار و ۷۰۰ رأس دام سبک و هزار و ۴۵۰ دام سنگین واکسیناسیون رایگان انجام شده است؛ در بیماری تب برفکی نیز که یک بیماری به شدت کشنده در بین دام‌ها خصوصاً دام سبک است؛ نیز به ۱۲۵ هزار رأس دام سبک و هزار و ۷۵۰ رأس دام سنگین واکسن تزریق شده است.

رئیس دامپزشکی تایباد گفت: متأسفانه برخی گله داران در مقابل واکسیناسیون این بیماری مقاومت می‌کنند در حالی که این بیماری در صورت شایع شدن تلفات فوق العاده سنگینی ایجاد می‌کند و این ناشی از اطلاعات اشتباهی است که به آنها داده شده است.

هاری مختص به سگ تنها نیست و درمان هم ندارد

وی ادامه داد: دیگر بیماری بسیار مهمی که می‌تواند خطرساز باشد، بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک است که ۱۹۲ هزار و ۴۰۰ رأس دام تحت تزریق واکسیناسیون قرار گرفتند، همچنین در بیماری هاری نیز که خطرناک‌ترین بیماری مشترک بین انسان و دام است؛ بیش از ۱۸ مورد بیماری مثبت بین گربه‌های خانگی در استان داشتیم؛ هاری بجز سگ در بین حیوانات دیگر هم وجود دارد و تفکر اینکه هاری مختص به سگ تنها است؛ باید کنار گذاشته شود بلکه همه حیوانات را شامل می‌شود.

آذریان با بیان اینکه هاری درمان ندارد گفت: کسانی که حیوانات خانگی دارند، باید بسیار مراقب باشند، در صورت هر نوع گزیدگی یا خراشی باید محل به سرعت با آب و صابون شستشو داده شود و همان لحظه به نزدیکترین بیمارستان مراجعه شود تا واکسن تزریق شود. نمونه این مورد در یکی از روستاهای تایباد وجود داشته است که با درایت خانه بهداشت روستا بیماری در این فرد مهار شد.

رئیس دامپزشکی تایباد ادامه داد: هر مورد گزش هزینه سنگینی برای دولت در پی دارد؛ بنابراین واکسیناسیون خیلی اهمیت دارد؛ در شش ماهه سال جاری هزار و ۳۷۷ قلاده سگ در روستاهای شهرستان تحت واکسیناسیون هاری قرار گرفتند. سال گذشته ۳ مورد مثبت این بیماری ثبت شد که امسال در شش ماهه اول فقط یک مورد بوده است.

وی به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کرد و گفت: این بیماری در انسان بسیار کشنده است ولی در حیوان اثر چندانی ندارد؛ این بیماری از طریق کنه، ترشحات دام آلوده و گوشت این دام انتقال پیدا می‌کند؛ سم پاشی به موقع در فصل بهار و تابستان محل اسکان دام و نگه داشتن ۲۴ ساعت گوشت دام در دمای یخچال است، ۴۰۰ لیتر سم جهت مبارزه با این بیماری در اختیار دامداران قرار داده است و ۲۳ کلاس آموزشی در روستاها برگزار شده است.

کاهش کشتار دام سنگین و افزایش کشتار دام سبک در تایباد

آذریان در خصوص کشتار دام در تایباد گفت: در شش ماهه اول امسال ۲۳۱ رأس دام سنگین در کشتارگاه تایباد کشتار شده است در حالی که در سال گذشته ۴۳۷ رأس در کشتارگاه تایباد کشتار شده بود؛ این آمار در دام سبک ۱۷ هزار و ۱۸۰ رأس است که نسبت به سال قبل با ۱۵ هزار و ۴۶۴ رأس افزایش داشته است.

رئیس دامپزشکی تایباد اضافه کرد: میانگین مصرف روزانه گوشت سفید در شش ماهه جاری ۸ تن است که این عدد سال گذشته این عدد ۶ و ۵ دهم تن بوده است، در گوشت قرمز نیز میانگین مصرف در تایباد ۴ تن ثبت شده که سال گذشته این عدد ۵ تن بوده است.

وی در خصوص وضعیت طیور تایباد گفت: سال گذشته جوجه ریزی شش ماهه اول یک میلیون و ۳۳۰ هزار قطعه بوده است که امسال به یک میلیون و ۴۷۸ هزار و ۴۶۰ قطعه رسیده است، همچنین سال گذشته سه مورد بیماری آنگارا مشاهده شد که حدود صد هزار قطعه جوجه معدوم شد در حالی که امسال به دلیل واکسیناسیون به موقع حتی یک مورد مشاهده نشده است.

صادرات حدود دو هزار تن محصولات دامی

آذریان در خصوص وضعیت صادرات انواع محصولات دامی گفت: در شش ماهه اول امسال ۳۸ تن پشم گوسفندی، هزار و ۱۲۶ تن پودر گوشت، ۳۲ هزار و ۲۰۰ قطعه مرغ آماده تخم گذاری و ۴۷۰ هزار قطعه جوجه گوشتی از مرز دوغارون صادر شده است، در حالی که سال قبل در حوزه جوجه گوشتی رقم ۴ میلیون و ۲۶۳ هزار و ۴۶۰ قطعه از کشور صادر شده بود که کاهش فوق العاده زیادی را تجربه کرده است. همچنین خوراک آبزیان ۷۲۵ تن و ۳۲ تن داروی دامی از کشور به افغانستان صادر شده است.

رئیس دامپزشکی تایباد با بیان اینکه ۳۰ درصد چارت سازمانی این اداره خالی است؛ گفت: در حال حاضر بجز رئیس، کارشناس دکتر وجود ندارد، فارغ‌التحصیلان طرحی حاضر به حضور در شهرستان نیستند، یکی از درخواست‌های این فارغ‌التحصیلان «مأمورسرا» است که تأمین آن از عهده اداره شهرستان خارج است.