سمنان- با ورود سامانه کم فشار بارشی به استان سمنان شاهد بارش باران و رگبار و رعد و برق در اکثر نقاط استان هستیم پدیده‌ای که لغزندگی راه‌های بین شهری را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، سامانه کم فشار بارشی از روز گذشته به تدریج در اکثر نقاط استان سمنان استقرار یافته است امروز جمعه بارش باران به خصوص نیمه شمالی استان را تحت تأثیر قرار داده و هوا را نیز سردتر کرده است.

بارش باران در دامغان و شاهرود از شب گذشته آغاز شده و در برخی نقاط ارتفاعات کماکان ادامه نیز دارد. سامانه کم فشار بارشی به سمت غرب حرکت کرده تا به تدریج در روزهای شنبه و یکشنبه در سمت میامی، از استان خارج شود.

بنا به اعلام سازمان هواشناسی این سامانه کم فشار بارشی از اوایل وقت جمعه دوازدهم آبان تا اواخر وقت یکشنبه چهاردهم آبان در استان سمنان استقرار خواهد داشت و در این مدت شاهد بارش باران، رگبار، رعد برق، وزش باد و کاهش محسوس دمای هوا خواهیم بود.

آنطور که سامانه‌های هواشناسی نشان می‌دهد از امروز جمعه بر میزان ابرها نیز افزوده خواهد شد و در نتیجه بارش‌ها تشدید هم می‌شود همچنین این سامانه بارشی سبب صدور هشدار زرد هواشناسی از سوی این سازمان در استان شده است.

موضوعی که نسبت به مه گرفتگی معابر به خصوص راه‌های کوهستانی و مرتفع در کنار آبگرفتگی معابر بین شهری و امکان لغزندگی راه‌ها هشدار می‌دهد. هم اکنون در ارتفاعات استان مانند آهوان و خوش ییلاق، مه غلیظ حاکم است.

از مردم خواسته شده تا به واسطه آبگرفتگی و مه غلیظ در صورت عدم التزام و ضرورت، به مناطق کوهستانی و مرتفع استان سمنان سفر نکنند همچنین سازمان هواشناسی از مردم خواسته تا عدم صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی را مد نظر قرار دهند.

کاهش سرعت و عدم عجله در زمان لغزندگی معابر از دیگر توصیه‌ها در این روزهای بارانی است. آنطور که در اطلاعیه هواشناسی آمده بارشی‌های رگباری سبب جاری شدن روان آب و سیلاب نقطه‌ای می‌شود و این امر تردد را کند می‌سازد.

اجتناب از اسکان چادرهای مسافرتی در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها دیگر موضوعی است که در هشدار زرد رنگ هواشناسی استان سمنان به آن تاکید شده است. این سامانه کم فشار به مرور از شامگاه یکشنبه از استان سمنان خارج می‌شود.

دمای هوا در مرکز استان هم اکنون ۱۴ درجه بالای صفر است و پیش بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که اوج فعالیت سامانه کم فشار بارشی در شهر سمنان، از روز یکشنبه آغاز خواهد شد اما دیگر نقاط استان مانند مهدیشهر، دامغان، شاهرود، مجن، بسطام، میامی و… امروز شاهد بارش باران هستند.