شیراز - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشار به آمار بالای جراحی کیست هیداتیک در فارس گفت: در شش ماه اول امسال، ۶۴ بیمار مبتلا به کیست هیداتیک در استان جراحی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس رضاییان‌زاده صبح سه‌شنبه در نشست خبری که با موضوع کیست هیداتیک در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد با هشدار نسبت به آمار بالای جراحی کیست هیداتیک در استان فارس گفت: در استان فارس در شش ماهه اول سال جاری، ۶۴ بیمار مبتلا به کیست هیداتیک تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند که آمار بالایی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در این زمینه به پیشگیری و اطلاع‌رسانی قبل از درمان توصیه می‌کنیم گفت: گشت‌های بازرسی معاونت بهداشت در این خصوص توجیه شده و بر نحوه مصرف سبزیجات در رستوران‌ها نظارت می‌کنند.

عباس رضاییان‌زاده افزود: بر اساس نتایج تحقیقات انجام گرفته تخم‌های این انگل در محیط، مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند و به همین خاطر یک سگ آلوده می‌تواند چند هزار گوسفند را آلوده کند.

این مقام مسؤول همچنین بیان کرد: نظارت بر کشتارگاه‌های دام و ساماندهی سگ‌های ولگرد نیز تا حدی زیادی می‌تواند در کنترل این بیماری انگلی کمک کند.

وی در ادامه به شهروندانی که در مجاورت با حیواناتی چون سگ‌ها هستند یا سگ‌های خانگی دارند توصیه کرد با مراجعه به کلینیک‌های دامپزشکی، توصیه‌ها و مراقبت‌های بهداشتی لازم برای حیوان خود را دریافت کنند.

کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی نیز در این خصوص گفت: کیست هیداتیک یک بیماری انگلی مشترک بین انسان و حیوان است که از نوعی کرمی پهن تولید می‌شود و در روده حیواناتی چون سگ‌سانان تغذیه و همراه با مدفوع سگ دفع شده و در محیط منتشر می‌شود.

سارا احمدنیا با بیان اینکه تولید این انگل بالغ عمدتاً در خانواده سگ‌سانان است گفت: دفع تخم‌های تولیدی توسط سگ‌سانان و مصرف آن توسط دیگر موجودات می‌تواند سبب ابتلای آنها را نیز فراهم کند.

احمدنیا در ادامه گفت: تولید و زیست این کیست هم در روده و هم در کبد است که در صورت تولید در روده انسان، با سرفه خود را بروز می‌دهد و گاه نیز صدماتی نیز به مغز می‌زند و ممکن است سبب تاری دید شود اما در دامی مانند گوسفند علائم بالینی خاصی از خود نشان نمی‌دهد.

این کارشناس اداره بهداشت گفت: نگهداری سگ‌های آلوده و تماس آن با انسان نیز سبب ابتلای فرد می‌شود که در صورت بیماری باید سریع نسبت به درمان اقدام کرد.