بندر امام- امام جمعه بندر امام گفت: سهم دریا از تولید ناخالص داخلی در کشورهای ساحلی پیشرفته مثل اتحادیه اروپا ۵۰ درصد است اما این رقم در ایران بسیار ناچیز و فقط ۲ درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام جاسم عبادی ظهر امروز جمعه در جمع نمازگزاران بندر امام اظهار کرد: اقتصاد «دریا محور» یکی از عناصر قدرت سیاسی و ظرفیت‌های رشد اقتصادی ایران محسوب می‌شود که در صورت توجه به آن می‌تواند از جمله مهم‌ترین مصداق‌های اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.

وی افزود: اقتصاد دریا محور که در اصطلاح جهانی به آن اقتصاد آبی گفته می‌شود، در واقع استفاده پایدار از منابع و گستره‌های آبی اعم از اقیانوس‌ها، دریاها، دریاچه‌ها سواحل و جزایر، برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد مشاغل است.

خطیب جمعه بندر امام بیان کرد: ایران با توجه به موقعیت بی‌نظیر خود در منطقه و جهان دارای نقشی کلیدی و حساس است، از همین رو و با توجه به دارا بودن بیش از پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر خطوط ساحلی، دسترسی به دریا در شمال و جنوب، دسترسی به آب‌های آزاد اقیانوس هند، مجاورت با منطقه استراتژیک خلیج فارس و تنگه هرمز و قرار گرفتن در کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی باید به دنبال توسعه پایدار با رویکرد دریایی باشد.

وی ادامه داد: سهم دریا از تولید ناخالص داخلی در کشورهای ساحلی پیشرفته مثل اتحادیه اروپا ۵۰ درصد است اما این رقم در کشور ایران، باوجود نوار ساحلی عظیم فقط ۲ درصد است.

امام جمعه بندر امام تصریح کرد: به دلیل وجود ظرفیت‌های عظیم دریایی کشور، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل یک صد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

وی متذکر شد: بندر امام پیشران بخش دریا است و در تحقق برنامه‌ریزی‌های اقتصاد دریامحور دولت نقش تأثیرگذاری دارد. منطقه ویژه اقتصادی بندر امام یکی از بزرگ‌ترین بندرهای تجاری ایران به شمار می‌رود که طول اسکله‌ی تجاری آن حدود هفت کیلومتر و دارای ۳۸ اسکله فعال است که سالانه ۳۰ میلیون تن کالا را پذیرش می‌کند. از این رو از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پایانه‌های تجارتی دریایی کشور است.

حجت‌الاسلام عبادی تأکید کرد: با توجه به مزایای منحصر به فرد بندر امام از جمله نزدیکی به مراکز مهم صنعتی و جمعیتی کشور، همجواری با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و نزدیکی به منطقه آزاد تجاری اروند، این بندر را به یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری ایران و منطقه تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بندر امام تقریباً ۸۳ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس دارد، می‌طلبد مدیران شهرستان با برنامه‌ریزی‌های دقیق و علمی و استفاده از نخبگان این حوزه، نقش مهم و تأثیرگذاری را در راستای تحقق سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد دریا محور ایفا کنند و نباید این ظرفیت عظیم دریایی مورد غفلت قرار بگیرد.