یزد- مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت: با توجه به مردم محور بودن صدور اسناد کاداستری کشاورزی، اتمام حدنگاری زراعی استان نیازمند همکاری همه‌جانبه مردم است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی اقبال، صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به الزامات قانونی و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر هویت‌بخشی متر به متر اراضی اظهار داشت: کار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور محدود به حدنگاری اراضی نیست و اقدامات این سازمان در فرایند حدنگاری (کاداستر) شامل تطبیق، مسندسازی، تهیه نقشه، طرح موضوع در کمیسیون‌ها و صدور سند می‌شود.

وی با اشاره به ماهیت حدنگاری که تحقق آن مستلزم اقدامی جهادی و همکاری و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌هاست، افزود: در این راستا تلاش های زیادی برای صدور اسناد مالکیت کاداستری بخش های مختلف استان از جمله اراضی ملی و منابع طبیعی، اراضی دولتی، اراضی شهری و روستایی انجام شده است.

مدیرکل ثبت اسناد یزد تأکید کرد: یکی از برنامه های در حال انجام صدور اسناد حدنگاری اراضی کشاورزی است که در این زمینه علاوه بر تلاش های زیاد، تسهیلات خوبی برای کشاورزان در نظر گرفته شده و تهیه و تولید نقشه هزینه عمده صدور اسناد حدنگار را در بر می‌گیرد که برای رفاه حال اهالی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته با همکاری شرکت‌های خصوصی بصورت جهادی و رایگان در حال انجام است.

اقبال تصریح کرد: با توجه به اینکه صدور اسناد مالکیت زراعی علاوه بر کاهش اختلافات ملکی و ورودی پرونده به شعب دادگستری، زمینه ساز رونق سرمایه‌گذاری در محصولات و تولیدات کشاورزی است، موجب رشد اشتغال و امنیت پایدار در مناطق روستایی نیز می شود از کشاورزان تقاضا داریم در اسرع وقت نسبت به تعویض اسناد دفترچه ای و دریافت اسناد مالکیت کاداستری خود اقدام نمایند.

عضو شورای قضایی استان یزد با بیان اینکه توسعه سند رسمی اسناد و املاک و ثبت رسمی مالکیت مردم در کاداستر از سیاست های اصلی قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی است، ادامه داد: با توجه اتمام مهلت اجرای قانون حدنگاری در کشور، ارائه هر گونه خدماتی به کشاورزان مبتنی بر ارائه سند حدنگاری شده کاداستر است و ارگان‌های دولتی بدون این سند حق ارائه خدمات ندارند و باید برای تشویق مراجعه مردم همکاری لازم را داشته باشند .

وی با اشاره به اتمام کاداستر و مستندسازی اراضی ملی و رشد بالای صدور سند اراضی روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و افزایش قابل توجه اسناد مالکیت موقوفات یادآور شد: تاکنون حدود ۷۰ درصد اراضی کشاورزی نیز مستند سازی و منجر به صدور سند کاداستری شده و امیدواریم با همکاری مردم تا پایان سال مشکلات پیش روی این بخش حل و کاداستر زراعی استان نیز تا حدود زیادی تکمیل شود.