بیرجند- پرفسور بلالی مود پدر علم سم شناسی ایران گفت: در زمان جنگ تحمیلی علیه ایران برای نجات جانبازان شیمیایی به همراه خانواده به ایران برگشتم چون انگیزه ای بالاتر از نجات هموطن نداشتم.

به گزارش خبرنگار مهر، پرفسور مهدی بلالی مود صبح دوشنبه در حاشیه آئین گرامیداشت هفته کتاب و معرفی مستند روایی از «مود تا لاهه» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کتاب «از مود تا لاهه» براساس زندگینامه من نوشته شده است.

پدر علم سم شناسی ایران بیان کرد: مود زادگاه مادری من در خراسان جنوبی و لاهه نیز محل سازمان منع سلاح‌های شیمایی است که در آنجا در سال ۲۰۱۵( ۱۳۹۴) جایزه جهانی صلح شیمایی به من اعطا شد.

پرفسور بلالی مود با تأکید بر اینکه این کتاب را بنیاد ملی نخبگان تدوین و تنظیم کرده است: البته این کتاب به قلم خانم «مرضیه نظرلو» نوشته شده است.

اشاره به کتاب «از مود تا لاهه»

وی با اشاره به اینکه این کتاب در چهارم شهریور ماه در تهران رونمایی شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه اینجانب متولد خراسان جنوبی هستم، دوستان تصمیم گرفتند که یک رونمایی و معرفی کتاب را در استان زادگاه زندگی من نیز داشته باشند.

دارنده جایزه جهانی صلح شیمیایی با اشاره به دوران دفاع مقدس بیان کرد: دوران دفاع مقدس نقطه و عامل برگشت من از بریتانیا به ایران بود چرا که در آن زمان به واسطه حملات شیمایی علیه ما بسیاری از مردم دچار مشکل شده بودند.

بلالی مود ادامه داد: در آن زمان در ایران یک پزشک سم شناس وجود نداشت و من تصمیم گرفتم علی رغم زندگی مطلوب در غرب برای نجات هموطنانم به همراه همسر و فرزندانم به ایران برگشتم و اکنون متخصصین زیادی در این رشته وجود دارند.

وی افزود: مهمترین خاطره من مربوط به دورانی است که در در سال ۱۳۳۸ دانش آموزان دبیرستان شوکتیه بیرجند بودم و در آن زمان رئیس دبیرستان یک استوار ارتشی را به من معرفی کردند که شیمی، فیزیک و.. را به او آموزش بدهم و ساعتی پنج تومان حقوق التدریس بگیرم.

خاطره شیرین استقلال و خودکفایی مالی

پدر علم سم شناسی ایران یادآور شد: در آن موقع در نهایت با هفت جلسه تدریس یک سکه طلا گرفتم و چون باعث استقلال و خودکفایی من شده بود در خاطر من مانده است.

پرفسور بلالی مود در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در زمینه نظر ایشان در مورد اتفاقات این روزهای غزه اظهار کرد: من با هر نوع ستیز و جنگ به شدت مخالف هستم و هر نوع تعصبی که باعث خونریزی انسان‌های بی گناه شود مخالف هستم.

وی گفت: ما انسان‌ها نه تنها با رفتارهای خود محیط زیست را آلوده کرده ایم بلکه حتی به انسان‌های دیگر رحم نمی‌کنیم.

پدر علم سم شناسی ایران با تأکید بر اینکه هر نوع جنگی علیه انسان‌های بیگناه نکوهیده است، یادآور شد: انسان نه برای جنگ بلکه برای صلح، دوستی، صفا، صمیمیت و هم زیستی آفریده شده است.