محمد برادران مدیر جلوههای ویژه بصری فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» که تاکنون آثار سینمایی و تلویزیونی بسیاری را در کارنامه خود به ثبت رسانده است و سال پیش برای «سرهنگ ثریا» نامزد دریافت بهترین طراحی جلوههای ویژه بصری در چهل و یکمین دوره جشنواره فجر شد، در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره جلوههای ویژه بصریاین فیلم گفت: در فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» بخش اصلی کار، دکور دیجیتال است و طراحان صحنه، میدان قلم و ورودی را ساخته بودند و بکگراند پادگان اشرف از میدان قلم به بعد به بخش جلوههای ویژه بصری سپرده شد. بخش خیابان اصلی، درختها، سولهها و مقرهای اصلی پادگان اشرف که در نماهای بسته دیده میشود با کامپیوتر اضافه شدهاند.
مدیر جلوههای ویژه بصری فیلم «سرهنگ ثریا» در زمینه فعالیتهای دیگری که در این پروژه انجام گرفت، افزود: بخش دینامیک، آب، آتش، تخریب، انفجار، دود و … اتفاقات دیگری از کار بود که باید آنها را نیز انجام میدادیم به عنوان مثال بخشهایی از سکانس آتش گرفتن کانکس کار جلوههای ویژه بصری بود تا این آتشسوزی در تصویر جلوه بهتری پیدا کند. افزودن میزان گرد و غبار در صحنه نیز از دیگر اقداماتی بود که در زمان تدوین کار انجام شد. چون قرار بود صحنهها به صورتی به نظر آید که در بیابانهای عراق فیلمبرداری صورت گرفته است و لذا بخش زیادی از شهرک دفاع مقدس اتوبان قم-تهران و خانههای اطراف را که دیده میشد باید پاک میشد و صحنه را درست میکردیم.
برادران با بیان آنکه برای رسیدن به طراحیهای صحنه مورد نظر اقدام به مطالعه و مشاهده مستندات به صورت شخصی کرده است، گفت: شخصاً تمام مستنداتی را که درباره این موضوع بود، دیدم و مطالعه کردم. همین مطالعات و مشاهدات کمک کرد تا ایدههای مختلفی برای طراحی مطرح شود.
وی با اشاره به اینکه امیدوار بوده است عوامل سازنده فیلم «سرهنگ ثریا» دستاوردی بیشتری در چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر داشته باشند، عنوان کرد: امیدوار بودم در جشنواره فیلم فجر این فیلم و بخشهای فنی آن از نگاه داوران قویتر ظاهر شود. به ویژه در بخشهای فیلمبرداری، طراحی صحنه، صدابرداری و … چون کارها بسیار قوی بود. با این حال باز هم در بخشهایی مانند جلوههای ویژه بصری، موسیقی و کارگردانی نامزد دریافت سیمرغ شد که جای خرسندی دارد در نهایت لیلی عاج موفق به دریافت دیپلم افتخار به عنوان بهترین فیلم اول شد.
این طراح جلوههای ویژه با انتقاد از نگاه کمرنگی که از سوی سازندگان و رسانهها نسبت به فعالیت و اقدامات پست پروداکشن وجود دارد، بیان کرد: معمولاً در حق فعالان حوزه پست پروداکشن اجحاف میشود و چه از سوی سازندگان و چه رسانهها مورد بیمهری قرار میگیرند. در صورتی که آنها زحمت بسیاری برای آنکه یک فیلم به خوبی دیده شود، میکشند. چقدر بهتر بود که زحمات این دوستان بیشتر و بهتر دیده میشد و به هنر و توانایی آنها بهای بیشتری میدادند. امیدوارم در آینده این اتفاق به شکل بهتری رخ دهد.
برادران مطرح کرد: ساخت فیلمهای افشاگرانه مثل «سرهنگ ثریا» میتواند نسل امروز و بسیاری از خانوادههایی را که از گروهکهای مختلف بیاطلاع هستند، آگاه کند و متوجه شوند درون آنها چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.
وی در پایان عنوان کرد: وقتی تعداد این دست فیلمهای سینمایی بیشتر شود و محتوا و ساختار قوی نیز داشته باشد آن زمان است که مردم بیشتری آنها را میبینند و تحت تأثیر قرار میگیرند؛ کاری که هالیوود انجام میدهد. آنها دروغ را هم آن قدر خوب میسازند که اکثراً باور میکنند در صورتی که ما این همه داستانهای واقعی و قهرمان داریم اما متأسفانه کمتر سراغ شأن میرویم.
فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج و تهیه کنندگی جلیل شعبانی محصول سازمان هنری رسانهای اوج است که از زاویهای تازه به فعالیت سازمان مجاهدین خلق (منافقین) میپردازد.
ژاله صامتی، وحید آقاپور، حمیدرضا محمدی، دیبا زاهدی، شهروز آقاپور و … از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند.