به گزارش خبرنگار مهر، بهروز افخمی امروز صبح جمعه ۲۶ آبان با حضور در برنامه فرهنگی شبکه خبر به سوالات حمیدرضا مدقق مجری برنامه پاسخ داد و درباره لحن کمدی در سریال «رعد و برق» بیان کرد: «رعد و برق» یک اثر کمدی حادثهای است که بهترینهای آن در سینمای جهان است و به هاوارد هاکس تعلق دارد. برخی از فیلمهای او زمانی که ساخته شد چندان تحویل گرفته نشد و تازه دارند او را کشف میکنند.
وی درباره ژانر فیلمهای فاجعه و اینکه برای ساخت این سریال به فیلمهایی مثل «بیدارشو آرزو» کیانوش عیاری یا دیگر فیلمهای این گونه توجه داشته است یا خیر بیان کرد: ۲ گونه میتوان با فاجعه یا حوادث طبیعی برخورد کرد یکی لحن کمدی حادثهای است یعنی کسانی که دنبال شر میگردند تا خطر کنند و دیگر اینکه بخواهیم تصوری از نگاه آخرالزمانی بدهیم و به ویرانیهایی بپردازیم که خبر از ویرانی بزرگ میدهند. من هم از ابتدا دنبال کمدی حادثهای بودم.
افخمی درباره امکانات پرداخت به فیلمهای حادثهای اظهار کرد: با بودجههای تلویزیون پرداختن به فیلمهای حادثهای خیلی سخت است از طرفی هم پیشرفتهای دیجیتالی باعث میشود اجرای این اتفاقات در سینما با جلوههای ویژه کامپیوتری و با هزینه کمتر اتفاق بیفتد. البته بستگی به کارگردان دارد که باید هم با شیوههای کلاسیک و شیوههای جدیدتر آشنا باشد. الان شیوههای پیچیدهتر آمده است که میشود با بودجه معقول به آنها پرداخت که قابل مقایسه با فیلمهای آپارتمانی نیست. خود من همان زمان هم به این فکر کردم که خیلی هم به پول بیشتر نیاز ندارم.
وی در پاسخ به اینکه چه اقدامی برای جلوههای ویژه انجام داده است، گفت: یک جاهایی واقعاً آب انداختیم در خانههای مردم و ترکمنها در ترکمن صحرا خیلی با ما همکاری کردند با اینکه حتی خانههایشان را آب میبرد ولی واقعاً با ملایمت برخورد کردند. یک جاهایی حساب نکردیم آب از کجا سر در میآورد در حیات مدرسهای آب ریختیم و بعد دیدیم خانههای کنار مدرسه را دارد آب میبرد اما مردم خیلی با ما همکاری کردند.
کارگردان «رعد و برق» در بخش دیگر صحبتهایش درباره بازیگران بیان کرد: من همیشه در انتخاب بازیگر به این فکر میکنم که اگر حادثهای قرار است اتفاق بیفتد بازیگر باید آمادگی اولیه را داشته باشد و به این ترتیب برخی بازیگران همان ابتدا حذف میشوند. الان برخی بازیگران مرد ما چاق هستند و یا رانندگی بلد نیستند اما در این سریال هرکس قرار بود بترسد از ابتدا در تیم ما نبود و از ابتدا از کسانی دعوت کردیم که نمیترسیدند و آمادگی جسمانی داشتند. ما صحنههایی داشتیم که در جاده حادثه خیزی بود و من هر روز صدقه کنار میگذاشتم تا مشکلی پیش نیاید. با این حال بازیگران ما بچههای نترسی بودند و هیچ گاه نگفتند مثلاً الان کروناست و به خانه برویم.
وی در ادامه درباره نگاهش به سریال سازی نیز اظهار کرد: تلویزیون خانه من است با تلویزیون بزرگ شده ام و ترسی هم برای کار در آن ندارم و به خودم هم نوعی اعتماد دارم. برای سینمایی و پرده بزرگ خیلی میترسم اما برای تلویزیون ترسی ندارم.
افخمی درباره سرنوشت ساخت فیلمی درباره قتل داریوش مهرجویی تصریح کرد: فعلاً درباره اش تحقیق میکنیم، اتفاقی شبیه این اگر در آمریکا رخ دهد دستمایه فیلمها و گزارشهای تلویزیونی میشود اما اینجا نه خودشان کار میکنند نه چشم دارند، ببینند دیگران کار میکنند.
وی در پایان عنوان کرد: فکر میکنم این موضوع جای کار برای مستندسازی و نوشتن رمان دارد. برای فیلم مستند هم با مهرداد غفارزاده صحبت کرده ایم.