به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در اختتامیه کنگره بین المللی علامه طباطبایی در سخنانی گفت: امروز فلسفه نقش مهمی در جامعه دارد و این نقش بسیار اهمیت دارد.
ویافزود: نقش فلسفه در پیشرفت و تعالی جوامع، نقش فلسفه در گسترش عقلانیت و خداباوری، نقش فلسفه در لایههای تمدنی بشر، همچنین لایه زیربنایی فلسفه و عرفان، موضوع انسان، هستی، فلسفه و اخلاق، همچنین نقش فلسفه در لایه میانی علوم اجتماعی و نیز لایه روبنایی هنر و معماری و از این دست همه از آثار و نتایج فلسفه در جامعه است.
رئیسی ادامه داد: باید به فلسفه توجه کرد. امروز توجه به فلسفههای مضاف مورد تاکید و اهمیت است و در این همایش امروز سخن از یک بزرگی است که احیاگر حکمت اسلامی در دوران معاصر است.
رئیس جمهور تاکید کرد: علامه طباطبایی و سخن از او در واقع سخن از یک فیلسوف، یک فقیه، یک حکیم، یک ریاضیدان و یک مفسر عالیقدر قرآن کریم است.
رئیسی افزود: علامه طباطبایی در جایگاهی از قله قرار دارد که نمیگوید بروید بلکه میگوید بیایید. او به جوامع بشری میگوید بیایید و به آنجایی که من عمل کردم و رسیدم و شما هم دست یابید.
رئیسی گفت: سخن از علامه طباطبایی سخن از یک عالمی است که خود به مقصد رسیده است. تفاوت است بین مصلحانی که در جایگاه سیاقت قرار دارند که در عالم امروز بسیار هستند و انسانها را دعوت به صداقت و پاکی و امانتداری و انسان دوستی میکنند لکن آنها فقط دعوت میکنند، ولی انسانهایی مانند علامه هستند که خود در قله قرار دارند و انسانها را دعوت میکنند که بیایید و با صفات برجسته انسانی به انسان قرآن برسید.
ویتاکید کرد: برای پویندگان این راه توجه به شخصیت علامه میتواند بسیار راهگشا باشد. شخصیتی که در نگاهش به هستی به انسان و همه آنچه که امروز مورد بحث است یک نگاه کاملاً توحیدی دارد.
رئیس جمهور متذکر شد: سنگ زیربنای اندیشه علامه در نگاه فلسفی، فقهی، عرفانی، کلامی و سیره عملی و شخصی او همین جمله معروفی است که امام بزرگ وارمان دارند که فرمودند، عالم محضر خداست.
رئیسی اظهار داشت: نشان سخنان علامه را چه در ۲۰ جلد مجموعه المیزان و چه در کتابهای دیگر اینگونه است. در مواجهه فلسفه الهی با فلسفه غربی آنچه که علامه انجام داد اصول فلسفه و روش رئالیسم بود که در ۱۴ مقاله صورت گرفت و در این مواجهه بحثی علامه دارد مبارزه با الحاد و توجه به فلسفه الهی است.
حجت الاسلام رئیسی خاطر نشان ساخت: آنچه که علامه تعریف از انسان دارد نه آن تعریفی معروف منطقی است که انسانها حیوان ناطق هستند.
رئیسی اذعان داشت: در نگاه علامه طباطبایی نطق را فصل الفصول انسان نمیداند و تعریف او از انسان آن است که انسان حیات خدایی باید داشته باشد. انسان موجودی است که دارای حیات است اما از تعلق بهرهمند است.
ویبیان داشت: روز فلسفه برای پرداختن به فلسفه و نقشه آن بسیار اهمیت دارد به روز بسنده کرد و باید در طول سال و در همه مراکز علمی و پژوهشی باید به مسئله فلسفه و نقش آن پرداخت.