دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی در سومین و آخرین روز برگزاری میزبان نشست‌هایی تخصصی در حوزه‌های مختلف فیلم‌سازی بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری رویداد، همزمان با سومین روز از دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، روز گذشته پنجشنبه دوم آذر کارگاه انتقال تجربه بازیگری پژمان بازغی در محل موزه سینما برگزار شد.

پژمان بازغی بازیگر سینما و تلویزیون و استاد کارگاه انتقال تجربه بازیگری در دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی بیان کرد: خوشحالم که چهره‌هایی از سنین مختلف در این کارگاه می‌بینم، هرچند چند سالی است سینمای ایران حالش خوب نیست اما در کشوری که شوق فیلمسازی و هنر وجود دارد ممکن است فراز و نشیب‌هایی را شاهد باشیم. من سال‌هاست که در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها تدریس می‌کنم و به نظرم بازار کار کمی برای کسانی وجود دارد که با انگیزه به دنبال هنر سینما هستند.

بازیگری یک شغل نان و آب دار نیست!

وی افزود: برخلاف تصوری که همه از سینما به عنوان یک شغل به اصطلاح نان و آب دار دارند این هنر این‌طور نیست. ایران کشوری دارای ادبیات کهن و غنی و هنری فاخر است اما سینما خاستگاهش ایران نیست و هنوز دارد بر اساس مشاهداتش نوشته می‌شود.

بازغی ادامه داد: بنابراین باید بگویم سینما صاحب سبک، منطق یا روش خاصی نیست، ما تنها تجربیات خود را به شما منتقل می‌کنیم و شما هم موظف هستید آن را به نسل آینده تحویل بدهید. به ویژه حالا که تجربه‌های فیلمسازی با موبایل و ابزارهای جدید ساده‌تر شده است، سعی کنید دست از تلاش برندارید.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین عنصر در بازیگری تخیل است. برخلاف دیگر صنایع در سینما محصولی برای فروش نداریم و محصول ابتدایی ما در سینما روی کاغذ با نام فیلمنامه درج شده است و قرار است ما بر اساس خیال نویسنده به عنوان بازیگر شخصیتی را خلق و تبدیل به تصویر کنیم بنابراین او باید مشاهدات خود را بیشتر کند و بیشتر در اجتماع حضور داشته باشد.

این بازیگر ادامه داد: این‌ها در آینده همه به کار بازیگر می‌آید و به واسطه مطالعه هم به دست می‌آید. گنجینه‌ای در ادبیات ما خفته است که می‌تواند تبدیل به فیلم‌های درجه یک شود. از دیگر شاخصه‌های یک بازیگر شناخت جامعه شناسی است، او باید صفحه حوادث روزنامه‌ها را دنبال کند و در جریان اخبار باشد. چراکه فیلم‌های زیادی بر پایه واقعیت ساخته می‌شوند.

بازغی تصریح کرد: اگر بازیگر جامعه شناس خوبی نباشد نمی‌تواند درست عمل کند. خیلی از بازیگران بعد از شهرت عینک می‌زنند و از جامعه شان دور می‌شوند. وظیفه بازیگر این است که تمام مشاهدات خود و هر آنچه را که در زندگی خود تجربه کرده است با دقت مرور کند.

وی ادامه داد: ما بازیگری که آمادگی جسمانی داشته باشد خیلی نداریم. زیرا درآمدها برای هنرمندان مقطعی شده‌اند و در حال حاضر به دنبال درآمد دوم و سوم هستند. هالیوود زادگاه سینما است و توانسته سینمای صنعتی و هنری بهتری داشته و مرجع باشد و اگر به این آثار توجه کنید مشاهده می‌کنید که بازیگران به آمادگی جسمانی خود می‌رسند و توانایی تغییرات فیزیکی را دارند.

وی افزود: وقتی شما یک بازیگر هستید لباس آدمی را می‌پوشید که بخشی از ویژگی‌های او را می‌توانید بازی کنید و بخشی را نه. من به عنوان پژمان بازغی در هنگام بازی اگر ۳۰ درصد از خود جدا شوم، ۷۰ درصد خودم هستم و در هنگام بازی به دنبال ارتقای این میزان درصد هستم. به هر حال هرکسی با یک مدل و شکلی صحبت می‌کند و این موارد جزو عادات و زیست ماست و باید تلاش کنیم تا به آن نقش مورد نظر خود برسیم.

این بازیگر تاکید کرد: اینکه می‌گویم آرامش در صحنه بحث مهمی است؛ به این دلیل است که بازیگر باید تمرکز داشته باشد و اینکه سر صحنه می‌بینیم افراد با گوشی کار می‌کنند این ضعف سینمای ماست. بازیگری شرایط دشواری دارد که اگر بخواهید خودتان را از خودتان جدا کنید کار بسیاری سختی است. شما می‌توانید به راحتی اتودهایی را برای خود بزنید و خود را تغییر دهید.

وی افزود: شاید بتوان گفت نمونه بسیار خوبش در بازیگری ایران بسیار زیاد بوده است؛ اما عینی بخواهیم بگوییم بهروز وثوقی که نزدیک به ۱۵۰ فیلم بازی کرده یک نمونه است اما فیلم‌هایی که جای تحلیل نقش داشته باشد، زیاد نداریم.

بازغی یادآور شد: مهم‌ترین کار یک بازیگر حفظ راکورد است؛ در صحنه فقط ما نیستیم و عوامل دیگر مانند کارگردان و … و بازیگران دیگر هم هستند و شما باید همه این‌ها را لحاظ کنید. وقتی شما بازی می‌کنید همه چیز از بین می‌رود و انگار یک جای دیگری هستید. شما باید برای بازی خود طراحی مشخصی داشته باشید؛ یعنی شش دانگ حواستان به دیالوگ باشد.

وی گفت: راکورد، گریم، استیج، نور و همه این موارد مهم هستند. شما باید اینقدر تمرین کنید تا بدون اینکه تمرکزتان از بین برود به صدابردار و تصویربردار توجه کنید. شما امانت‌دار همه کسانی هستید که پشت دوربین در حال زحمت کشیدن هستند پس مهم‌ترین چیزی که بازیگر باید داشته باشد حفظ مسئولیت است.

این بازیگر درباره بداهه گویی گفت: بعضی کارگردان‌ها دیالوگ‌هایی دارند که شما باید حفظ کنید و نباید بداهه گویی داشته و به کلام مسلط باشید. شما باید به متن مسلط باشید و این حق کارگردان است که بگوید شما چطور بازی کنید. هیچ کس حق بحث کردن با کارگردان را ندارد. شما حق تعامل و گفت‌وگو دارید اما هیچ گاه حق بحث کردن ندارید. کارگردان راس و هرم یک فیلم است و مسئولیت فیلم با این اوست؛ حتی اگر شما بد بازی کنید. بازیگر باید وقت شناس باشد و سر وقت بخوابد و سر وقت غذا بخورد. اولین چیز نظم و وقت شناسی است و این نظم باید در زندگی‌تان باشد. شما اول باید نظم را از خودتان شروع کنید چون اگر ذهن خود را فایل بندی نکنید به مشکل خواهید خورد. اگر اغتشاش در ذهن شما وجود داشته باشد به شما آسیب روحی می‌زند. شما همانطور که جسم خود را پرورش می‌دهید، باید روح خود را هم پرورش دهید و چیزهایی که فکر می‌کنید برای پرورش شما مفید است، انجام دهید.

وی ادامه داد: شما وقتی سر صحنه می‌روید باید همه چیز را کات کنید و پشت در بگذارید و باید همان نقش لباسی را که پوشیدید بازی کنید. بهترین جا برای آن آدمی که دارید بازی می‌کنید همان فضا و آشنایی با آن است. یک کارگردان بارها و بارها فیلمنامه خود را ساخته است و تصاویر را در ذهن خود دارد؛ پس شما باید گوش به فرمان کارگردان باشید. کارگردان مهم‌ترین رکن در صحنه را دارد و شما باید گوش به فرمان او باشید.

پژمان بازغی در ادامه بیان کرد: بازیگری ریاضت بسیاری می‌خواهد و اگر عاشق سینما هستید باید خیلی زحمت بکشید. حقیقت لحظه آن لحظه‌ای است که برای شما در صحنه اتفاق می‌افتد؛ وقتی چیز مهیا است. شما باید تمام تمرکزتان بر روی صحنه باشد.

وی ادامه داد: صدای خوب، بیان خوب، بدن خوب، قدرت تخیل، دانش واژه‌ها از موارد مهم شخص بازیگر است. بازیگر باید بدن خوب و ورزیده‌ای داشته باشد. شما باید قبل صحنه حتماً نرمش کنید و بدنتان گرم باشد و آمادگی لازم را داشته باشد. بیان درست و صدای پخته و کار شده داشته باشید. همچنین شما باید به اساتید خود اعتماد کنید. آن‌ها می‌خواهند که شما قطعاً به درجات بالاتری برسید. استادان بسیاری داریم مانند زنده‌یاد حمید سمندریان که همیشه مدرس خوبی بودند، سخت‌گیر بودند و از هنرجویان خود می‌خواستند که بازی کنند و بیاموزند اما خودشان در صحنه نبودند و بازی نمی‌کردند.

بازغی تصریح کرد: شما هر چقدر کتاب بیشتری بخوانید دانش واژگانی بیشتری دارید. برای کودکان خود قصه را از روی کتاب بخوانید و به صورت بداهه‌گویی قصه نگویید.

وی در ادامه تاکید کرد: من در خیلی از فیلم‌ها دیده‌ام که مثلاً بازیگر نقش بالا شهری دارد اما نه مدل لباس و نه مدل بازیگر به بالا شهر نمی‌خورد. باید بدانید که این افراد لباس‌هایشان را از کجا می‌خرند و زندگی خیلی متفاوتی دارند و نفوذ کردن به آن سخت‌تر است و خب بخشی از این خروجی زندگی بازیگر با نقش و بخش دیگر آن نحوه هدایت کارگردان است.

این بازیگر ادامه داد: مشخص است که یک بازیگر با چنین ویژگی‌هایی روی مدل راه رفتن و حرف زدن خود کار کرده است تا بهتر شود. بخش مهمی از بازی بر عهده بازیگر است. شما باید هر روز با انرژی برای بازی کردن بروید و فیلمنامه را هر روز بخوانید. هر روز که سر صحنه می‌روید ایده‌های جدیدی را با کارگردان مطرح کنید؛ اما نباید انتظار قبول کردن آن را از کارگردان داشته باشید و از انرژی‌تان کم شود.

وی ادامه داد: تمرکز و قدرت حافظه آن چیزی است که شما به عنوان بازیگر دارید و در بازی این مورد برگ برنده شما است. مهم‌ترین ابزار شما توجه به کارتان است. شما باید به خود صحنه توجه کنید و تمرکز کافی برای بازی داشته باشید. شما باید این قدر مسلط به نقش و متن خود باشید که بتوانید کار خوبی را ارایه دهید.

بازغی تاکید کرد: شجاعت یکی از نکات مهم بازیگری است. تئاتری‌ها می‌دانند که چه می‌گویم. شجاعت در اعتماد به نفس شما تاثیر می‌گذارد تا کارتان را ادامه دهید. خیلی از شما وقتی بار اول سر کار می‌روید با صدای آرام حرف می‌زنید اما باید این موارد را کنار بگذارید.

بازغی گفت: وقتی به شما نقشی پیشنهاد می‌شود شما باید با اراده آن را بازی کنید. دیروز سر کلاس گفتم صبح سر کلاس می‌آیید صبحانه بخورید و خوش اخلاق باشید و با اراده باشید و خب اراده در ذهن شماست. تا زمانی که خودتان نخواهید اراده اتفاق نمی‌افتد پس باید خود را باور داشته باشید.

وی در ادامه درباره درک و استفاده صحیح از ابزار و اشیای صحنه گفت: تا می‌توانید مهارت کسب کنید. تیراندازی، شنا، رقص و اسب سواری یاد بگیرید. در جهان سینما همه این موارد را به شما یاد می‌دهند تا بدانید چگونه بازی کنید. پیشنهاد می‌کنم خودتان به دنبال مهارت‌هایتان بروید زیرا هرچقدر مهارت بیشتری داشته باشید این می‌تواند به شما کمک کند.

دنیای انیمیشن دنیای زیبا و عمیقی است

همچنین در سومین روز از جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی نشست تخصصی آموزشی «مراحل تولید انیمیشن دو بعدی و سه بعدی» با حضور شهرام میرصادقی در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.

شهرام میرصادقی در ابتدای این نشست گفت: اولین انیمیشن‌هایی که ساخته می‌شد به شکلی بود که روی یک تخته سیاه نقش می‌کشیدند و سپس رفته رفته این روش ارتقا یافته و پیشرفته شدند.

وی ادامه داد: چرخه انیمیشن حدود ۴۶ شغل رسمی دارد و یک انسان از این طریق می‌تواند امرار معاش کند. قرار نیست در این شغل‌ها از ابتدا تا انتها یاد بگیریم. ما خود باید به سمت جلو حرکت کنیم و نیازی نیست دوره ۱۰۰ ساعته‌ای باشد که در نهایت ارتقا پیدا کنیم و این رمز پیروزی ما است.

صادقی افزود: عمر رشته‌های مختلف متفاوت است. اگر بخواهید تغییری ایجاد کنید باید یک سری رشته‌ها را درست ببینید و مشاهده کنید. آموزشگاه‌ها وظیفه دارند که به شما بگویند دانش شما چقدر بوده است اما اکنون دانش یا نرم افزار جدیدی به وجود آمده است و باید افراد به روز شوند؛ ما باید شرایط را ساده کنیم.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی از خودش داستان نمی‌نویسد؛ بلکه اطلاعات را از خود انسان‌ها دریافت می‌کند. کسانی که به آینده فکر می‌کنند، جایشان را به کسانی می‌دهند که در این امر موفق‌تر هستند. هوش مصنوعی یک ابزار جدید است که فعلاً اطلاعاتش را از ما می‌گیرد و قرار است به ما خدمت کند. زندگی ما با تکنولوژی و ماشین آلات روز عجین شده است و اگر شرایطی ایجاد شود که این تکنولوژی نوین از کنترل خارج شود باید نگران شد.

وی در پایان گفت: دنیای انیمیشن دنیای خیلی زیبا و عمیقی است. عمیق بودن به ما امنیت می‌دهد و محتوا و تولید آن آینده‌ای است که برای ما اهمیت دارد.

معاون نظارت و ارزشیابی سینما؛ بدون اخذ مجوز هیچ فیلمی ساخته نمی‌شود

نشست گردهمایی مدیران آموزشگاه‌های آزاد سینمایی سراسر کشور با حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و بهمن حبشی مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم شامگاه پنجشنبه ۲ آذر در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد.

حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در این جلسه درباره مجوز فیلم‌های تولیدی گفت: بدون اخذ مجوز هیچ فیلمی نمی‌تواند ساخته شود البته شاید شما بگویید ما فیلم بدون مجوز ساختیم اما این را در نظر بگیرید که وقتی شما از چراغ قرمز رد می‌شوید، پلیس شما را جریمه می‌کند و با تکرار این کار مسایلی پیش خواهد آمد؛ از این جهت خواهش ما از آموزشگاه‌ها این است که مدیرانشان، نوجوانان و جوانانی را که وارد آموزشگاه‌ها می‌شوند، با قوانین ساخت فیلم و مجوزها آشنا کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از مسایلی که داریم این است که آموزشگاه‌ها معمولاً مهارت‌های سینمایی، قاب بندی، فیلمبرداری و تدوین را آموزش می‌دهند اما از آموزش قوانین و مجوزها غافل هستند. به هر حال بچه‌ها را باید با این موضوعات اصلی آشنا کنیم. توقع ما این است که در کنار آموزش‌هایی که به هنرجویان می‌دهید به بحث قوانین هم بپردازید.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام شود این است که فیلم‌ساز قبل از فیلم‌سازی سال‌ها باید با مردم ارتباط بگیرد در حالی که گاهی ابتدایی‌ترین مسایل را آموزش نمی‌بیند. دانستن بایدها و نبایدها برای تمام هنرجویانی که می‌خواهند در مسیر سینما حضور داشته باشند، واجب است.

وی تاکید کرد: اگر می‌شنویم فیلمی توقیف شده است به دلیل این است که قوانین را رعایت نکرده و شاید ما قوانین را آموزش نداده‌ایم. یکی از مسایلی که می‌خواهیم به هنرجویان آموزشگاه‌ها، آموزش داده شود، این است که حوزه سینما بازار و شرایط متفاوتی دارد.

ایل بیگی گفت: من ۷ سال در سینمای جوان بودم و همه این مسایل را پیگیری کردم. از طرفی تلویزیون باید به این برسد که پیوستگی‌ میان دوره‌های مدیریتی‌اش وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: به نظرم می‌شود از طریق معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی به راهکارهایی در حوزه‌هایی که گفتم، رسید و حتماً پیگیر خواهیم شد. ما به عنوان مرجع قانونی در قبال همه آثار تولید شده باید پاسخگو باشیم و قطعاً در همه موارد چنین ملاحظاتی را داریم. به نظرم می‌توان بحث قانونی را با یک شکل خاص دید.

حبشی نیز در ادامه این نشست گفت: پاسخگوی اول و آخر قانونی و غیرقانونی فیلم‌های تولیدی مجوزدار و بدون مجوز ما هستیم. مهم این است که کارهای شما به سرعت بررسی شوند که این اتفاق می‌افتد. ما آمادگی لازم را داریم که تولیدات آموزشگاه‌ها را بررسی کنیم. وقتی شما برای اثری مجوز می‌گیرید یعنی از حمایت خوبی برخوردار هستید.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان: هرگز آموزش را تعطیل نخواهیم کرد

نشست پرسش و پاسخ مدیران آموزشگاه‌های آزاد سینمایی با مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران هم شامگاه ۲ آذر ماه در موزه سینما برگزار شد.

مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره ارتباط انجمن با آموزشگاه‌های سینمایی گفت: عملاً ارتباط چندانی بین انجمن و آموزشگاه‌ها وجود ندارد چون ممکن است این ارتباط به معنای تصدی‌گری در بخش خصوصی تلقی شود پس جز اینکه گاهی اوقات اساتید مشترک داریم و دوره‌هایی که برگزار می‌کنیم مشترک هستند، ارتباط سیستماتیکی نداریم البته شاید در برخی شهرها موازی‌کاری شود. به همین دلیل به صورت ماموریتی ارتباط سیستماتیکی وجود ندارد؛ جز اینکه گاهی دوستان آموزشگاه‌ها برای گرفتن مجوز به انجمن‌ها مراجعه می‌کنند. با توجه به اتفاقات جدیدی که رخ داده است، فکر می‌کنیم باید کمک حال شما باشیم.

آذرپندار درباره اینکه آموزشگاه‌ها خودشان باید از انجمن‌ها مجوز بگیرند، بیان کرد: این اتفاق در شلوغ‌ترین ایام ما افتاد و حتی خود ما هم برای این ماجرا سوالاتی داریم ولی به شما اطمینان می‌دهیم دوست نداریم تعهدی برای تولیدات شما بدهیم با این حال قانون‌گذار این قانون را گذاشته اما این اتفاق خیلی جدید است و هنوز وقت نکرده‌ایم به این ماجرا رسیدگی کنیم. ضمن اینکه هنوز چیزی به دفاتر ما ابلاغ نشده است. دفاتر ما تولیدات و فرایند روتینی دارند و نباید این ماجرا با تولیدات شما ارتباطی پیدا کند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران عنوان کرد: در اینجا تعبیری شد مبنی بر اینکه انجمن سینمای جوانان ایران با آموزشگاه‌ها موازی‌کاری دارد اما انجمن از همه آموزشگاه‌ها قدیمی‌تر است پس شما می‌دانستید وارد چه عرصه‌ای می‌شوید و آگاهانه به این زمینه ورود کردید. ما تکلیفی به عنوان نهاد دولتی در امر آموزش سینما داریم ولی به بخش‌هایی که سود و درآمد دارد اصلاً ورود نکردیم مثلاً حوزه بازیگری و گریم یکی از آن حوزه‌هاست و حق آموزش دادن نداریم. در حوزه‌های دیگر هم تعداد متقاضیان ما از ظرفیت‌های ما بیشتر است. ضمن اینکه انجمن به لحاظ امکانات و لجستیک شاید امکاناتش کمتر باشد اما شما نمی‌توانید بگویید چون شما در بخش خصوصی آموزش می‌دهید دولت حق آموزش سینما را ندارد. بنابراین شما آموزش می‌دهید اما آیا ما باید آموزش را تعطیل کنیم؟! از سوی دیگر حدود ۱۰ سال است که آن چنان توسعه‌ای در دفاتر انجمن هم نداشته‌ایم بنابراین همه شما زمانی کار را شروع کردید که دفاتر انجمن سینمای جوان وجود داشته و علاقه به سینما در این سال‌ها هم افزایش داشته است. ما یک پورتال تولید داریم که اگر کارتان را ثبت کنیم، ملزم به پاسخ دادن هستیم. ما در حوزه تولید هیچ منعی برای هیچ کس نداریم و این‌طور نیست که فقط تولیداتی برای کسانی داشته باشیم که در انجمن آموزش دیده باشند.

وی درباره نحوه انتخاب مدیران دفاتر انجمن در شهرهای مختلف عنوان کرد: ساز و کار این‌چنین است که مدیران کل ارشاد سه نفر را پیشنهاد می‌دهند و انجمن با آنها گفت‌وگو و مصاحبه می‌کند یا از بین آنها یکی را انتخاب می‌کند یا باید دوباره مدیران ارشاد کسانی دیگر را پیشنهاد دهند و این ماجرا اینقدر ادامه پیدا می‌کند تا یکی انتخاب شود، لزوماً هم فکر نمی‌کنم یک مدیر حتماً باید فیلمساز باشد. دوره‌هایی داشتیم که برخی مدیران سینما اصلاً فیلمساز نبوده‌اند و برعکس. کسی که تحصیلات و زیست سینمایی دارد اگر با خانواده انجمن مرتبط و به معنای واقعی مدیر باشد، انتخاب می‌شود. به هر حال مسأله انجمن «مدیریتی» است و برای ما مهم است که بتوانیم بر یک مدیر تکیه کنیم.

آذرپندار بیان کرد: انجمن قبل از انقلاب هم کار می‌کرده است. ممکن است در ذهن شما این‌جور باشد که آموزشگاه‌ها اولویت دارند و بعد انجمن شکل گرفته است که درست نیست. ما تکلیفی در حوزه آموزش سینما داریم و نمی‌توانیم بگوییم به خاطر آموزشگاه‌ها، آموزش را تعطیل می‌کنیم. نمی‌توانیم بگوییم چون آموزشگاه‌ها چنین توقعی دارند ما نباید آموزش بدهیم، ضمن اینکه ما آزمون داریم، هنرجویان طبق آزمون پذیرفته می‌شوند و نگاهی اقتصادی به آموزش نداریم چون پردرآمدترین بخش آموزش سینما را که در رشته بازیگری است، کنار گذاشته‌ایم و ورود نمی‌کنیم. آموزش ما نگاه فرهنگی دارد که طبق همان نمی‌خواهیم بازاربخشی را کساد کنیم. ما ابتدا متعهد به هنرجویان شهرستان‌ها بعد شما هستیم. چون هر آنچه به ضرر آنها باشد محکوم به شکست است.

وی در پایان مطرح کرد: ما باید به آن افراد به ویژه افراد کم بضاعت شهرستان‌ها آموزش بدهیم. چه بسیار افرادی داشتیم که بعد از تحصیل در آموزشگاه‌ها به دفاتر انجمن برای آموزش مراجعه کرده‌اند چون خیلی از فارغ‌التحصیلان انجمن‌ها زودتر به مرحله فیلمسازی می‌رسند. من دعوت می‌کنم در تولید از انجمن کمک بخواهید. به این معنا که افراد بعد از خروجی‌های آموزش شما بیایند و در انجمن فیلم تولید کنند. ما یک مجموعه استعدادیابی داریم و از استعدادهایی که در هرجایی آموزش دیده باشند، استقبال می‌کنیم.